HJA HOFLAND
Eerder verschenen columns
DE DRAAD
JL HELDRING
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
|
18 november 1998
De onbetrouwbare staat (2)*
Men woont in Veenendaal-de Klomp en werkt in Utrecht. Vijfmaal per week
stapt men om 8.03 uur in de trein die 37 minuten later Utrecht CS zal
binnenrijden.
Men groet de vertrouwde medeforensen, bespreekt weerbericht en voetbaluitslagen, neemt nog een paar stukken voor de
vergadering van 9.30 uur door, prijst zich gelukkig dat men niet terecht
is gekomen in de file die men uit het raam ziet en dat men zo'n mooi
huis in Veenendaal-de Klomp heeft. Het is maandag 16 november. Nog even
de Volkskrant doorgenomen. Daar staat op de voorpagina:
'Netelenbos: NS moeten stoptreinen schrappen op drukke oost-west-as.'
Ligt Veenendaal-de Klomp op deze as? Men moet vrezen van wel. Minister
Netelenbos heeft een omwenteling in het leven van duizenden forensen
aangekondigd. ,,Ik vind het heel vervelend, maar ik kan er ook niets aan
doen.'' Wat het zwaarst is moet het zwaarste wegen. Er zijn nu al files
in het goederenvervoer per spoor, en de Betuwelijn die in 2000 klaar had
moeten zijn, zal pas vijf jaar later worden geopend.
Men woont in de buurt van Schiphol. Niet zo lang geleden had men zich
wijs laten maken dat er een 'wettelijke norm' voor het maximum aantal
passagiers was gesteld: 44 miljoen (dit jaar zijn het er 32 miljoen).
Maar in juni kwam het Sociaal en Cultureel Planbureau met een nieuwe
berekening. In 2010 zouden er wel 60 miljoen 'verwerkt' kunnen worden
zonder dat dit de normen van veiligheid en milieu geweld aan zou doen.
Vier maanden later: het kabinet is van mening dat de luchthaven mag
groeien tot de 'verwerking' van 60 miljoen passagiers, 600.000 vliegbewegingen. Zijn dat niet 100 passagiers per vliegtuig?
Zullen de luchtvaartmaatschappijen het daarmee eens zijn? Op 18 december
zal het kabinet definitief besluiten. Definitief?
In 1847 werd de spoorlijn tussen Rotterdam en Delft aangelegd. De
pioniers stuitten toen op het Laantje van Van der Gaag, een reepje grond
dat aan een boer had toebehoord en dat door drie vooruitziende
speculanten was gekocht om het voor een veelvoud aan de spoorwegen af te
staan. Het bedrijf wilde de gevraagde som niet betalen en bouwde een lus
om het Laantje heen. Met een beetje goede wil kun je er een voorloper
van de tunnel voor de HSL onder het Groene Hart in zien. Na een poosje
is de lus vervangen door het lineaire traject dat nu nog de verbinding
is. Het Laantje vertegenwoordigde veel meer dan het winstbejag van de
drie speculanten. Het was de particuliere frustratie van de
industriële vooruitgang. Het avontuur is met een onteigening
geëindigd. De drie miljoen Nederlanders die het toen niet zoveel
kleinere land bewoonden, hadden ruimte in overvloed. Hoe het boer Van
der Gaag en de drie speculanten verder is vergaan vermeldt de
geschiedenis niet tot in de kleinigheden. De boer zal wel nieuw land
hebben gevonden; de speculanten zijn niet failliet gegaan; van de
onteigening zal iedereen de redelijkheid inzien.
We zijn anderhalve eeuw verder, met zestien miljoen, dringend in de
volte, verder bouwend aan onze economie die we
voorbeeldig vinden, en ons min of meer koesterend in de welvaart. Het
conflict om het Laantje van Van der Gaag is in beginsel gebleven, maar
het is ontzagwekkend gegroeid en op een andere manier dan we hadden
verwacht. De oorzaak daarvan is dat de moderne burger niet meer alleen
aanspraak maakt op zijn grond, maar ook op een wijde cirkel eromheen.
Hij is opgevoed met de vraagstukken van het milieu. Hij trekt zijn
grenzen. Binnen zijn wijde cirkel mag het niet teveel naar uitlaatgassen
stinken en mag hij niet tot zwijgen worden gebracht
door lawaai van motoren, banden op het asfalt, ijzeren wielen op de
rails. Wordt die cirkel voortdurend genegeerd, dan voelt hij zich niet
territoriaal, maar wel in een ander deel van zijn privé-gebied
onteigend. Als deze daadwerkelijke onteigening plaatsvindt zonder dat
daarvoor formele gronden bestaan, kan hij zich op wetten en afspraken
beroepen. Tenminste, dat denkt hij. Nog altijd houdt hij zich ervan
overtuigd dat een overheid wel een lus om zijn cirkel zal bouwen.
In werkelijkheid overkomt hem op gezette tijden heel iets anders. De ene
maand wordt hem beloofd dat hij tot het uiterst mogelijke in zijn
rechten zal worden gerespecteerd, en twee maanden later maakt dezelfde
partij bekend dat hij drastisch zal worden onteigend, en dat hij in het
jaar 2010 of daaromtrent op een soort nagekomen Laantje van Van der Gaag
kan rekenen, in zee, in Lelystad, of dat hij voorlopig maar in de bus in
de file moet als hij in Veenendaal-de Klomp woont. ,,Heel vervelend;
niets aan te doen.''
Opdat het toenemend aantal mensen in Nederland in levensstandaard niet
achteruit zal gaan, moet de economie blijven groeien. Wat dat betekent
weten we allemaal. Dat Schiphol 'op slot' zou kunnen, de IJzeren Rijn
tot nieuw leven gewekt, de files bestreden door spreiding van de
ochtendspits of een carpoolstrook: allemaal fabeltjes. De cirkel van het
eigen burgerlijk domein zal verder worden onteigend.
En dat hem dan zo weinig mogelijk zal worden afgepakt is niet meer dan
vanzelfsprekend.
Hier komt het tekort van de Nederlandse politiek tevoorschijn. Telkens
weer wordt een deel van de burgerij wijsgemaakt dat er van deze
onteigeningen helemaal geen sprake is; integendeel, dat bij meer
'vliegtuigbewegingen' de lucht zelfs zuiverder zal blijven en het lawaai
minder worden, als je bijvoorbeeld de meetapparaten maar ergens anders
zet. Men zou op zijn vingers kunnen natellen dat het boerenbedrog is,
maar in dit merkwaardige land zijn er altijd weer genoeg mensen die erin
geloven. Zo ontstaat dan de consensus op grondslag van het vooruitzicht
dat het wel weer mee zal vallen. Dan worden de direct betrokkenen in
Zwanenburg en Veenendaal-de Klomp gewaar dat het bitter tegenvalt; dat
de consensus een schijnconsensus is en dat ze bij de neus zijn genomen.
,,Heel vervelend''. De waarheid is, dat de groei zal doorgaan, zolang
het kan, omdat groei van het soort dat we nu ervaren, de enige
behoorlijke toekomst biedt. Het vervolg van de waarheid is dat politiek
en overheid de gevolgen daarvan voor de burgerij niet duidelijk zullen
zeggen; dat ze tot op het laatste ogenblik met uitstel en
schijnscenario's zullen proberen een consensus te kopen. Het slot is dat
het een schijnconsensus zal blijken te zijn, waarvan een goedgelovige of
kwetsbare groep het slachtoffer wordt. In het verkeer tussen burgers
onderling heet dit oplichterij.
* Eerste aflevering, 24 juni
H.J.A. Hofland
Eerder verschenen columns
De macht van de media
(11 november 1998)
De grens van het schandaal
(4 november 1998)
Haat als politiek
(28 oktober 1998)
Een kilo Nederland
(21 oktober 1998)
De derde periode
(14 oktober 1998)
Consumentensocialisme
(7 oktober 1998)
Op de Derde Weg
(30 september 1998)
De Europese vergissing
(23 september 1998)
Optocht der zuiveraars
(16 september 1998)
Amsterdam en de wereldeconomie
(9 september 1998)
Mickey Mouse op de beurs
(2 september 1998)
De wereldleiders
(26 augustus 1998)
Nog een overdaad
(19 augustus 1998)
Minister van oenigheid
(12 augustus 1998)
Het carrousel
(5 augustus 1998)
Starr: Historische held
(29 juli 1998)
Kip in de soep
(22 juli 1998)
Goederenvervoer
(15 juli 1998)
De goede bedoelingen
(8 juli 1998)
De polder als Titanic
(1 juli 1998)
De onbetrouwbare staat
(24 juni 1998)
Nadelen van de nuance
(17 juni 1998)
De voetbalstaat
(10 juni 1998)
Te ver doorgeschoten
(3 juni 1998)
Oorlog tegen de kinderen
(27 mei 1998)
Late Ludditen
(20 mei 1998)
Een duivels toeval
(13 mei 1998)
De volgende oppositie
(6 mei 1998)
Gelegenheidsfascisme
(29 april 1998)
Garanties van paars
(22 april 1998)
Mannetjes en programma's
(15 april 1998)
De zeden en de tijden
(8 april 1998)
Het nationale zielsconflict
(1 april 1998)
Grote werken
(25 maart 1998)
Consensusregenten
(18 maart 1998)
De Russische aanwezigheid
(11 maart 1998)
Murdochs eigen staat
(4 maart 1998)
Doctrine in ontwikkeling
(25 februari 1998)
Opties voor Saddam
(18 februari 1998)
De moeder van Monica Lewinsky
(11 februari 1998)
Ein letztes Aufgebot
(4 februari 1998)
500 Jaar voor Christus
(28 januari 1998)
Ademloos keek de wereld toe
(21 januari 1998)
Politiek als heimwee
(14 januari 1998)
Probleem van de stappende jeugd
(7 januari 1998)
Buurten waken zelf over de openbare orde
(31 december 1997)
Drijfjacht of debat
(24 december 1997)
De wet van extreem en gematigd
(17 december 1997)
De Saddam van Den Haag
(03 december 1997)
De orde van toen en nu
(26 november 1997)
De zwakstroomsamenleving
(19 november 1997)
De macht van de kamerdienaa
(12 november 1997)
Staats- en zakenlieden
(5 november 1997)
De wichelroede
(29 oktober 1997)
Paradijs der reuzen (2)
(22 oktober 1997)
Paradijs der reuzen
(15 oktober 1997)
Schiphol als coffeeshop
(8 oktober 1997)
Het besluitvormingsproces
(1 oktober 1997)
Som der subculturen
(24 september 1997)
Het Bosnisch model
(17 september 1997)
De wereld van twee dorpen
(10 september 1997)
Geschiedenis van de indiscretie
(3 september 1997)
Hoe lang is de sterke arm
(27 augustus 1997)
Karadzic in Den Haag
(20 augustus 1997)
Avontuur van een olifant
(13 augustus 1997)
Een nonchalante staat?
(6 augustus 1997)
Gümüs en de optiebeurs
(30 juli 1997)
Rendabel kwaad
(23 juli 1997)
Tussen vrede stichten en bezetten
(16 juli 1997)
NAVO, vorm en inhoud
(9 juli 1997)
Sluimerend antiamerikanisme
(2 juli 1997)
De directeurendriehoek
(25 juni 1997)
Grenzen aan de top
(18 juni 1997)
Het wonder van Amsterdam
(11 juni 1997)
Hype en historie
(4 juni 1997)
Het kale grijze tuig
(28 mei 1997)
Van vijand tot partner
(21 mei 1997)
Denkers van de groei
(14 mei 1997)
Geluidsgolven
(7 mei 1997)
|
|