U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Een bandje scoren

MARKUS MEULMEESTER
Sinds enige weken is het mogelijk een redelijk bekende band bij je thuis, op je werk of in je sociëteit te laten optreden. Het NCRV-muziekprogramma Buzz, op Radio 3, tracht op zondagavonden luisteraars via internet op een band te laten bieden. De hoogste bieder mag de band ontvangen, echter privé met maximaal 35 man publiek. Het begint op zondagavond om 18.30 uur en duurt precies een week. Als één veiling is afgelopen komt meteen de volgende.

Bedenker van deze actie, waarvan de opbrengst naar de anti- martelcampagne van Amnesty International gaat, is de 23-jarige presentator en directeur van veilingsite ricardo.nl: Marc de Hond. Inderdaad 'zoon van' oprichter van het investeringsbedrijf Newconomy en internetgoeroe Maurice de Hond. Zoon en vader in internetbusiness, het zal dus wel in het DNA zitten.

Ofschoon de biedingen op de rapper Def Rhymz en de popgroepen Spookrijkers, Lichterlaaie, The Scene en Billy the Kid niet tot een crash in het computerbestand van de veilingsite hebben geleid, is presentator Marc de Hond niet ontevreden. Hij zegt: "We hebben enige tientallen reacties gekregen. Maar het is wel een manier om voor een betaalbaar bedrag van een band een privé-concert te krijgen. Onder onze luisteraars - zo'n 45.000 - zitten veel jongeren en studenten en die hebben niet de dikste portemonnee. Het is toch hardstikke leuk als je fan bent en voor een paar honderd gulden je idool bij je thuis kan krijgen."

Op de vraag hoe De Hond op het idee is gekomen bands te veilen zegt hij: "In mijn dagelijkse werk heb ik ervaring opgedaan met het veilen van leuke dingen voor goede doelen, zoals bijvoorbeeld stemmen van bekende mensen, de band Abel, Emile Ratelband en een uur tennisles van Richard Krajicek. Ik heb Buzz voorgesteld met onze site bands te veilen en dat vonden ze een goed idee."

Buzz is een radioprogramma dat ook actief is op internet: iedere zondagavond na afloop van de 3FM-uitzending gaat het programma tot 24.00 uur door. De Hond: "Mensen die aan de computer werken, hebben vaak de radio aan en kunnen onmiddellijk tijdens de uitzending reageren. Met de tv aan werkt dat niet."

De bands doen belangeloos mee. Zij zijn blij met de aandacht die ze krijgen. Drie weken achter elkaar komen ze in het programma. Allereerst met hun muziek en live toelichtingen, dan telefonisch als bekend wordt waar ze op moeten treden en een week later met een radioverslag van het optreden. Publicitair is dat heel aantrekkelijk voor de naamsbekendheid en verkoop van cd's.

De Haagse rockgroep Billy the Kid, bekend van de megahit Loser, waarop afgelopen week kon worden geboden, mag op zaterdagmiddag 11 november voor 2000 gulden optreden, het hoogste bedrag tot nu toe geboden. In het radioprogramma zei een bandlid dat de groep bij het huisconcert zijn nummers niet akoestisch zal uitvoeren. "Wij zijn een echte rockband en zo laten wij ons ook horen." Overigens vond hij de chatsessie met de internetters tijdens de uitzending maar zozo. "Wat een hoop onzin, je kan beter met elkaar telefoneren." Presentator De Hond vindt dat niet zo erg "want internetters houden nu eenmaal van humor".

In totaal is er nu voor 4400 gulden voor Amnesty International binnengehaald. The Scene met zanger Thé Lau werd tweede en mocht voor 1010 gulden in het Vlaamse Welle opgetreden. De groep Spookrijders was met 430 gulden het goedkoopst. Gisteren zat de Utrechtse zanger en gemeentepoliticus Henk Westbroek in de uitzending waarop nog tot aanstaande zondag via de website geboden kan worden. Westbroek zei er zin in te hebben want hij heeft nog nooit een huiskamerconcert gegeven en alles wat je nog nooit eerder gedaan hebt kan ontzettend leuk zijn. In de resterende weken kunnen fans Is Ook Schitterend, Guus Meeuwis en Vagant en Vals Licht nog voor een privé-concert proberen te strikken. En als het bieden aanslaat kan de Buzz-luisteraar in de toekomst nog heel wat bandveilingen verwachten: het is ten slotte een muziekprogramma.

Zondags, Buzz, Radio 3, 18.02-20.00u. & www.buzz.nl

NRC Webpagina's
6 NOVEMBER 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Tussen krenterigheid en angst
(30 oktober 2000)
Bij het vullis?
(23 oktober 2000)
Vishaak in je oor
(9 oktober 2000)
Hoe wilt ú begraven worden?
(2 oktober 2000)
Ik lach om niet te huilen
(25 september 2000)
VPRO breekt belofte
(18 september 2000)
Alles wat riekt naar klank
(11 september 2000)
Allemaal naar de NROD!
(4 september 2000)
BNN beroert de radio
(28 augustus 2000)
Ûûûûûûh...
(21 augustus 2000)
Radio 1 wordt er niet beter op
(14 augustus 2000)
Niet te koop
(7 augustus 2000)
Boeddha is boos
(31 juli 2000)
Met een kristalletje de wereld rond
(24 juli 2000)
Wij willen Wielaert
(17 juli 2000)
De etterbak van het peloton
(10 juli 2000)
Nachtelijke reis
(3 juli 2000)
Voetbal op de radio
(26 juni 2000)
Oren wassen
(5 juni 2000)
'Jazz is een plicht'
(29 mei 2000)
Hemelse modder
(22 mei 2000)
De toekomst van de radio
(8 mei 2000)
Ochtendmensen
(1 mei 2000)
Red Beatrix!
(17 april 2000)
Spervuur
(10 april 2000)
Opwindende radiotijden
(3 april 2000)
De lof der vrijzinnigheid
(27 maart 2000)
Tijdsbeeld in geluid
(13 maart 2000)
Een voorbeeld voor Radio 1
(6 maart 2000)
Radio op cd
(28 februari 2000)
Pete Felleman (1921-2000)
(21 februari 2000)
Internet op de radio
(14 februari 2000)
Bedroevend nieuws
(7 februari 2000)
Nieuws moet niet leuker
(31 januari 2000)
De macht van het getal
(24 januari 2000)
Muzikaal verhaal
(17 januari 2000)
Ons nationaal product
(10 januari 2000)
De eerste Millennium-placenta
(3 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad