U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

BNN beroert de radio

MARKUS MEULMEESTER
De jongerenzender BNN drukt met ingang van zondag 3 september drie gevestigde programma's van Radio 1.

Door BNN's zendtijduitbreiding van 6 naar 23 uur per week, verdwijnen het toeristische magazine Wegwezen (zondagavond, TROS), het informatieve Radiocafé (dinsdag, AVRO) en het culturele praatprogramma De Recensenten (vrijdag, NPS). Daarvoor komen terug op dinsdag en vrijdag Chatradio met presentator Jeroen Pauw en BNN United, een magazine met jong radiotalent; en op zaterdag BNN-Jacuzzi.Verder laat de EO op de populaire zender Radio 2 de avondprogramma's De Gouden Greep en Twee voor het Weekend verdwijnen. Als compensatie krijgt de EO er dagelijks van 0.00 tot 1.00 uur op Radio 2 het programma Take it easy voor terug. Hierdoor wordt de koppeling met Radio 1 één uur later tot stand gebracht en zenden Radio 1 en 2 tussen 1.00 en 6.00 uur nog hetzelfde uit. Verder leveren de AVRO en de VARA op de muziekzender Radio 3 de programma's Make Up en Zondagskint in. Bij de klassieke zender Radio 4 verandert voorlopig nog niets.

Door de zaterdag-uitzending van Jacuzzi moeten het Radio 1- Journaal en het sportprogramma Langs de lijn een half uur zendtijd inleveren. Het programma Uit het nieuws dat voorheen op vrijdag werd uitgezonden, gaat naar de zondagavond (van 20.00 tot 21.00u.). Ook stopt de VPRO, maar dat is vrijwillig en uit oogpunt van bezuinigingen, in de nacht van vrijdag op zaterdag de nachtuitzending. Daarvoor in de plaats komt een herhaling van Simek (RVU), BNN Doofpot en herhalingen van documentaires en reportages van Radio 5.

Zendercoördinator Jan Westerhof noemt de veranderingen "slechts een inpasssing" van BNN in de bestaande programmering. De echt grote veranderingen bij de radio komen vanaf januari 2001. Westerhof: "We zijn al sinds 1997 aan het discussiëren over een nieuwe opzet om de nieuws- en sportzender meer kwaliteit en een herkenbaarder gezicht te geven. Ook schieten research-onderwerpen en financieel-economische zaken er nu nog een beetje bij in. In de nieuwe indeling zijn de omroepen ook niet meer gebonden aan een bepaalde dag. Er is nu te veel versnippering. We gaan praten over horizontaal programmeren en clusters waarin de verschillende omroepen in de ochtend, middag en avond met elkaar samenwerken. Vergelijkbaar met wat nu al op de televisie gebeurt bij de actualiteitenrubrieken Nova en Netwerk."

Ook wil Westerhof Radio 1 en 5 aantrekkelijker maken voor jongeren. Hij zegt: "Het blijkt dat meer dan de helft van de luisteraars van Radio 1 en 5 boven de vijftig jaar is. Daarom gaan we proberen meer veertigers en jongeren aan ons te binden. In dat verband denk ik ook aan een jongerenblok. Maar hoe dat er precies moet gaan uitzien weet ik nog niet."

De verdwijning van de programma's heeft voorlopig bij de AVRO, EO, NPS en TROS, geen ontslagen tot gevolg. De twee redactrices van het TROS- programma Wegwezen worden volgens een woordvoerster ingezet bij een televisieprogramma. En ook bij de NPS gaan de betrokken medewerkers voor andere programma's werken.

Bij de AVRO is er door de nieuwe uitbreiding van BNN wel enige wrevel ontstaan. Toen Bart de Graaff in september 1998 met zijn BNN het publieke bestel binnentrad, moest de AVRO ook al een uur zendtijd afstaan. Tegen de nieuwe beknotting is de AVRO officieel niet in beroep gegaan omdat er verwacht wordt dat in januari het nodige wordt gecompenseerd en het Radiocafé met presentator Dick Klees terug kan komen. Klees blijft voorlopig 's zaterdags op Radio 5 De tijd van je leven presenteren.

Voor de uitbreiding op de radio heeft de jongerenomroep BNN tien extra mensen aangetrokken en nog eens zeven die op dinsdag en vrijdag tussen 20.00 en 22.00 uur in het programma BNN United een kans krijgen. BNN heeft geen belangstelling voor Radio 5. "Wij vinden", zegt woordvoerster Suzan Damen, "dat daar onze doelgroep niet zit. En bovendien is het in de mlee van programma's op die zender voor de luisteraars heel moeilijk iets te vinden."

NRC Webpagina's
28 AUGUSTUS 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Ûûûûûûh...
(21 augustus 2000)
Radio 1 wordt er niet beter op
(14 augustus 2000)
Niet te koop
(7 augustus 2000)
Boeddha is boos
(31 juli 2000)
Met een kristalletje de wereld rond
(24 juli 2000)
Wij willen Wielaert
(17 juli 2000)
De etterbak van het peloton
(10 juli 2000)
Nachtelijke reis
(3 juli 2000)
Voetbal op de radio
(26 juni 2000)
Oren wassen
(5 juni 2000)
'Jazz is een plicht'
(29 mei 2000)
Hemelse modder
(22 mei 2000)
De toekomst van de radio
(8 mei 2000)
Ochtendmensen
(1 mei 2000)
Red Beatrix!
(17 april 2000)
Spervuur
(10 april 2000)
Opwindende radiotijden
(3 april 2000)
De lof der vrijzinnigheid
(27 maart 2000)
Tijdsbeeld in geluid
(13 maart 2000)
Een voorbeeld voor Radio 1
(6 maart 2000)
Radio op cd
(28 februari 2000)
Pete Felleman (1921-2000)
(21 februari 2000)
Internet op de radio
(14 februari 2000)
Bedroevend nieuws
(7 februari 2000)
Nieuws moet niet leuker
(31 januari 2000)
De macht van het getal
(24 januari 2000)
Muzikaal verhaal
(17 januari 2000)
Ons nationaal product
(10 januari 2000)
De eerste Millennium-placenta
(3 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad