U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Radio op cd

MARKUS MEULMEESTER
De belangstelling van radiozenders en programmamakers voor cd's met gesproken woord neemt toe. Werd de cd tot voor kort alleen voor muziekprogramma's en cabaretvoorstellingen gebruikt, tegenwoordig verschijnen ze ook met interviews, portretten en reportages.

VARA en VPRO brengen al jaren naast boeken en video's muziekprogramma's op cassettes uit. De laatste jaren is daar de cd bijgekomen. De VPRO komt jaarlijks met circa tien cd's en heeft er inmiddels al zo'n 65 geproduceerd. In het afgelopen jaar werden er in totaal 26.000 cd's en cassettes besteld. Daarvan waren het Nieuwjaarsconcert 1999 van het Nederlands Blazers Ensemble, de columns van Jan Wolkers in het radioprogramma OVT en de uitzending van flamencozanger Calixto Sánches in het Radio 4-programma De Wandelende Tak het succesvolst. "Bij een succesvolle cd moet je bij onze omroep denken aan een aantal bestellingen van tussen de duizend en drieduizend", zegt Marjolijn Bronkhuyzen van de VPRO, die bij deze omroep verantwoordelijk is voor PR en de uitgeverij. Er is volgens haar niet echt een voorkeur voor cd's of cassettes. "Het is ongeveer fifty-fifty. In 1992 brachten we onze eerste muziek-cd uit. Het was een service naar leden die een uitzending hadden gemist. Sinds vorig jaar brengen we ook het gesproken woord uit zoals bijvoordeeld opnames van Gerard Reve die De Avonden leest en Willem Frederik Hermans met De god denkbaar, denkbaar de god."

Ook de TROS doet er aan mee, maar het is voor deze omroep geen commerciële activiteit. Onlangs werd de jubileumuitzending uit 1998 van het radio-jazzprogramma Sesjun op cd gezet. Een woordvoerster laat weten dat het om een incidentele actie gaat. "Deze cd is in een beperkte oplage van duizend gemaakt en met behulp van een sponsor tot stand gekomen. Het is eigenlijk meer een aardigheidje en een collectors item."Uitgeefcoördinator bij de RVU Frank Bakker zegt dat alle radioprogramma's van zijn omroep te bestellen zijn. Op jaarbasis komt dat neer op ongeveer enige duizenden. Bakker: "Sinds een half jaar bieden wij de programma's ook op cd aan, daarvoor alleen op audiocassette, overigens zonder winstoogmerk. Door de kostenverlagingen van het kopiëren kan een cd voor bijna dezelfde prijs als een cassette worden aangeboden. Een cassette kost ƒ15,-- en een cd ƒ17,50."

Dat men nu ook cd's aanbiedt ligt volgens Bakker aan het feit dat er bijna geen huishouden meer is zonder cd-speler. "En steeds meer mensen hebben ook een cd-speler in de auto. Wat waarschijnlijk ook meespeelt is de betere geluidskwaliteit van een cd."

Echte 'bestsellers' bij de RVU kan hij niet noemen "In het algemeen is het zo dat programma's over gezondheid en voeding goed scoren. Bij een programma als Kleur bekennen (het interviewprogramma van Martin Simek) hangt de belangstelling af van de naamsbekendheid van de gast. Een interview met Toon Hermans levert meer bestellingen op dan een gesprek met een onbekend cabarettalent."

Bij de IKON is er nauwelijks sprake van specifiek cd-beleid, eerder van hobby. Programmamaker David de Jongh maakte thuis in een oplage van tien stuks een cd van zijn programma (uitgezonden 20 februari) over de biografie van de voorzitter van de Joodsche Raad in de Tweede Wereldoorlog David Cohen, met een cd-brander. Die cd's stuurde hij naar diverse kranten. Ook ontwierp hij de professioneel uitziende cd-hoes "Het is een hobby van mij om uitzendingen op cd te zetten. De geluidskwaliteit is veel beter dan op cassette. Vrienden en kennissen krijgen als ze jarig zijn één van mijn programma's op een cd'tje. Ze hebben vaak toch geen tijd om naar de radio te luisteren." Over het resultaat van zijn actie is hij dolenthousiast. "Het was voor het eerst dat een programma van De Andere wereld van zondagochtend door de Volkskrant werd gerecenseerd. En het was nog positief ook!"

NRC Webpagina's
28 FEBRUARI 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Pete Felleman (1921-2000)
(21 februari 2000)
Internet op de radio
(14 februari 2000)
Bedroevend nieuws
(7 februari 2000)
Nieuws moet niet leuker
(31 januari 2000)
De macht van het getal
(24 januari 2000)
Muzikaal verhaal
(17 januari 2000)
Ons nationaal product
(10 januari 2000)
De eerste Millennium-placenta
(3 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)