NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Een voorbeeld voor Radio 1
HANS DULFER
Ondanks dat ik een zelfde auto
rij als minister Peper, heb ik toch een meer dan normale afkeer van het
hedendaagse opgefokte beurshandelgedoe. Ik haat het en vergooi eigenlijk
m'n geld liever met uitzichtloos in de file staan met mijn dagelijks in
waarde kelderende Chrysler 300, dan dat ik mijn zuurverdiende centjes
via de beurs voor koerswinst ter beschikking stel aan de leiding van
bedrijven die daarmee niet innoveren, geen extra arbeidsplaatsen
scheppen of hun producten verbeteren, maar helaas wel tot op het bot
saneren, vervolgens elkaar (met voorkennis) opkopen of overnemen om dan
uiteindelijk tonnen over de balk te gooien met sponsoring van malafide
topsporters of het geven van met warme haring gecaterde
personeelsfeesten in de meest walgelijke pretparken waar ons land helaas
zo rijk aan is.
Nee, ik heb het, ondanks m'n patserige bolide, helemaal niet zo voorzien
op die AEX-index scene en de aanverwante tulpenbollenhandel in de
IT-branche waar de wanstaltige rijkdom ten opzichte van de
minderbedeelden vele malen groter is dan de misstanden die in het
verleden massale bloederige sociale omwentelingen in gang hebben gezet.
En laten we niet al te bang maar wel realistisch zijn, de uiteindelijk
door het volk geguillotineerde Franse koningin Marie Antoinette was toch
maar een zielige armoedzaaister vergeleken met onze Nina Brink van World
Online. Goed, met zo veel, al of niet terechte, vooroordelen tegen de
uitwassen van het hedendaagse zakenleven lijkt een objectieve
beoordeling van de commerciële radiozender Business Nieuws
Radio haast een onbegonnen zaak. Maar daarmee ga je voorbij aan de
tweede poot van BNR, de Nieuws Radio zelf. Want wat de 36 fulltime en 6
freelance medewerkers op dat gebied presteren mag gerust
bewonderenswaardig genoemd worden. En dan vooral natuurlijk in
vergelijking met de concurrentie Radio 1, onze 'nationale
nieuwszender' zoals ze zelf trots zeggen. Waar Radio 1 omkomt in
traagheid, slechte presentatie en eindeloze herhalingen, brengt BNR een
aangename flitsende snelheid, presentatoren met affiniteit met het
onderwerp en een minimum aan irritante herhalingen. Het om de twintig
minuten gebrachte wereldnieuws heeft slechts zelden dezelfde headlines
en is zeker niet te lang. Verder valt op dat de verslaggevers van BNR
niet alleen verbaal veel sneller zijn, maar bovendien veel minder
dogmatisch vragen stellen of conclusies trekken dan hun vaak zo
zeurderige en rancuneuze collega's. Vreemd genoeg voor zo'n Business
Radio wekt die pragmatische aanpak zelfs af en toe de indruk van een
politiek gezien linkse zender; iets waar Radio 1 met man en macht
aan werkt, maar zelden in slaagt. Zo was er afgelopen zondag op BNR een
twistgesprek tussen een Haags CDA-raadslid en een (wiet)koffieshophouder
over het opheffen van koffieshops in de nabijheid van scholen. De BNR-
gespreksleider prikte snel door het onsamenhangende geraaskal van de
CDA'er heen zonder ook maar een moment de indruk te wekken voorstander
te zijn van het bekende Nederlandse gedoogbeleid. En zo hoort het ook,
onzin is onzin en daar hoef je je eigen mening niet meteen bij te
betrekken.
Wat BNR verder siert is de invulling van de tijden dat de zender geen
nieuwsfeiten of beursberichten produceert. Bij Radio 1 geeft men die
uren ('s nachts) aan de VPRO die ze dan gebruikt om programma's met de
meest kinderachtige lulligheid krampachtig tot cultuur of camp te
verheffen. En als de VPRO niet in de lucht is mogen de Hilversumse
muzieksamenstellers hun wansmaak etaleren als omlijsting van de
kinderachtige gezelschapsspelletjes. Bij BNR is dat anders. Al of niet
met een programmeermachine overgehouden uit de tijd dat BNR nog
Jazzradio was, produceert de zender een smaakvol muziekaanbod van
kwalitatief goede soul en funk waar je op de Hilversumse zenders
tevergeefs naar zal zoeken.
Het is jammer van de AEX-index en de hijgerige beursinformatie, maar
verder is het een voortreffelijke radiozender. Ga zo door jongens!
|
NRC Webpagina's
6 MAART 2000
Eerder verschenen in deze rubriek:
Radio op cd
(28 februari 2000)
Pete Felleman (1921-2000)
(21 februari 2000)
Internet op de radio
(14 februari 2000)
Bedroevend nieuws
(7 februari 2000)
Nieuws moet niet leuker
(31 januari 2000)
De macht van het getal
(24 januari 2000)
Muzikaal verhaal
(17 januari 2000)
Ons nationaal product
(10 januari 2000)
De eerste Millennium-placenta
(3 januari 2000)
Eerder verschenen artikelen in het archief.
|