|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Tussen krenterigheid en angst
HANS DULFER
Dat dat laatste onzin en een verloren strijd is merk je vooral als je je in het leven stort van Tokyo's hipste wijk Shibuya. Je ontdekt niet alleen dat daar nauwelijks nog iemand te vinden is die in aanmerking zou komen voor de functie van bondscoach in Duitsland, maar bovendien is het adembenemend te zien hoe daar de cultuur ondanks de economische recessie in een tijdsbestek van luttele jaren een slag in de rondte heeft gemaakt en op elk gebied een eigen identiteit en een vooruitstrevend gezicht heeft gekregen met in het gevolg een weliswaar kleinschalige maar uiterst florerende sub-economie die het leven daar een luxe aanzicht geeft. Vooral de gedurfde en uiterst frivole damesmode-shops zijn, evenals de klandizie, niet alleen een lust voor het oog maar stralen bovendien een verfrissende brutaliteit uit die ik nooit eerder opmerkte in de Japanse samenleving. De ontwikkelingen in de muziekbranche en vooral in de nieuwe dance- muziek zijn navenant. Grote platenmaatschappijen mogen dan ook hier steen en been klagen: het is eigen schuld. CD-verkoop vind je er, op de grote warenhuizen na, nauwelijks nog. Alle nieuwe hippe muziek verschijnt op vinyl bij kleine labels en wordt verkocht in kleinschalige, helder ingerichte winkels die slim genoeg al lang vrede hebben gesloten met de boze vijand internet en waar je zelfs MP3-files (op je horloge) kan binnenhalen. In zo'n vinylwinkel zie ik een afdelinkje 'Jazz', maar bemerk tot m'n stomme verbazing dat ik niemand van de uitvoerenden ken. Ook de muziek zelf is nieuw en lijkt in de verste verte niet op de traditionele jazz in wat voor stijl dan ook. Langzaam dringt het tot me door dat ze in Japan tenminste begrijpen dat het woord 'jazz' gewoon moet staan voor vernieuwing en avontuur en niet zoals hier voor oeverloos en zwaar gesubsidieerde hommages aan afgekloven overleden jazz-grootheden of met een doedelzak band het Concertgebouw binnenwandelen. Terug in Nederland is het dan even wennen na zoveel nieuwe en vooral frisse indrukken. In m'n mail een uitnodiging voor een interview bij VPRO Internet Radio 3 voor 12. Of ik in het programma Ziel & Zaligheid muziek wil draaien 'die een belangrijke rol in m'n leven heeft gespeeld', maar het mogen geen platen of cd's van de firma Sony zijn want die willen van de VPRO geld zien voor het afspelen van de muziek en de VPRO wil niet betalen. Niet te geloven! Kan ik m'n 'levensverhaal' dus niet duidelijk maken omdat ik in een ruzie terechtkom tussen een omroepvereniging die ook nooit echt uitblonk in het betalen van musici en een platenmaatschappij die in het verleden niets anders deed dan oude opnamen uitbrengen zonder er een cent voor te betalen. De pot verwijt de ketel in de overtreffende trap. De stupide angst voor internet aan de ene kant en de krenterigheid aan de andere zijde. De commercie zal dus bepalen hoe mijn muzikale ontwikkelingen tot stand zijn gekomen. Aan m'n hoela jongens... Ik plak wel een ander labeltje over m'n platen. Dacht trouwens iemand dat er bij platenmaatschappijen mensen werken die weten welke artiesten er op hun label zitten? Vergeet het maar, meestal moet je je naam drie keer spellen als je naar ze belt. Ik smacht naar een economische crisis hier zodat het grootkapitaal zich met z'n eigen zaken bemoeit en niet met de cultuur. En laat dan die nieuwe Japanners maar komen. Wim Kan is toch al lang dood.
|
NRC Webpagina's 30 OKTOBER 2000
Bij het vullis?
|
Bovenkant pagina |
|