M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Ons nationaal product
BERNARD HULSMAN
Iedereen die meer wil weten over de Nederlandse popmuzikanten, kan terecht bij de internetsite van het Nationaal Pop Instituut (www.popinstituut.nl). Daaraan is sinds 7 januari een databank gekoppeld met biografische gegevens en oeuvre-lijsten van meer dan 1000 Nederlandse popartiesten. Van de vijf Nederlanders die vorige week een Top 10-hit hadden, was alleen over Scoop niets te vinden. Over de andere vier wisselde de omvang van de informatie sterk. Over Borsato, de afgelopen jaren veruit de succesrijkste artiest in Nederland, was uiteraard heel veel te vinden. Maar over de Vengaboys, toch Nederlands belangrijkste muzikale exportproduct, meldt de databank niet zo heel veel meer dan dat hun liedjes vaak over seks gaan en verder 'kinderlijk eenvoudig zijn en vooral bij kinderen aanslaan'. Interessant gegeven in dit verband is nog wel dat Vengaboy Roy in het verleden al speelde bij de puberpopgroep The Shorts, bekend van de miljoenenhit 'Comment ça va'. Alsof dit allemaal nog niet genoeg is, is het dezer dagen op Radio 3FM ook nog eens 'de week van de Nederlandse popmuziek': tot 15 januari is er op de publieke popzender 'uitsluitend Nederlandse popmuziek, in alle stijlen' te horen. Het begin van de week van de Nederlandse popmuziek week viel vrijdag samen met dat van de Noorderslag, het jaarlijkse popfestival in Groningen gewijd aan Nederlandse popmuziek, dat door Radio 3FM werd uitgezonden. De overvloed van Nederlandse popmuziek roept de vraag op wat er eerder was: de populariteit of de alomtegenwoordigheid ervan? Is de Nederlandse popmuziek zo populair doordat deze overal is te horen, of is de Nederlandse popmuziek onontkoombaar omdat deze zo populair is? Het Nationaal Pop Instituut en ook Radio 3FM zullen ongetwijfeld beweren dat het succes van de Nederlandse popmuziek (mede) het gevolg is van hun propaganda-activiteiten. Maar waarschijnlijker is dat hun inspanningen er helemaal niet zoveel toe doen. De populariteit van de nationale popmuziek is geen uniek Nederlands verschijnsel. Wie naar de buitenlandse hitlijsten kijkt, ziet dat ook daar de nationale muziekproducten het bijzonder goed doen. De voorkeur voor nationale muziek is een internationaal verschijnsel. Ook in de popmuziek geldt de eerste wet van de mondialisering: hoe meer de wereld een dorp wordt, des te groter wordt de behoefte aan eigen, nationale of zelfs regionale producten.
|
NRC Webpagina's
10 JANUARI 2000
De eerste Millennium-placenta
|
Bovenkant pagina |