U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

De etterbak van het peloton

HANS DULFER
Sportprogramma's lenen zich over het algemeen niet voor taboedoorbrekende of maatschappijvernieuwende activiteiten. En zeker niet het sedert mensenheugenis vaste juli radioprogramma van de NOS Radio Tour de France dat in het tv- loze tijdperk een ongekende populariteit genoot maar al tijdenlang in de schaduw van Mart Smeets moet leven.

Dit jaar is er echter alles aan gedaan om Radio Tour de France weer te doen opleven. En dat is aardig gelukt met de steeds beter opererende Tom van 't Hek, de zich moeiteloos in het sportjargon wentelende Clairy Polak en de achter op een motor gemonteerde NCRV spraakwaterval Sjors Fröhlich, die geen middel schuwt om de Theo Koomen van de eenentwintigste eeuw te worden. Om het geheel nog wat aantrekkelijker te maken heeft de programmaleiding de onvermijdelijke extra items en spelletjes ingebracht waar blijkbaar geen enkel radioprogramma meer aan kan ontsnappen. De met veel bravour aangekondigde Tour de France Klassiekers zijn meestal overjarige meezingers van Adamo waarmee, ook al sinds mensenheugenis, de gaten tussen de verslaggeving worden opgevuld. Wel nieuw is het spelletje De Leukste Vraag Van De Dag waarbij luisteraars via internet vragen mogen stellen aan de wielervedetten en waaraan ook nog een soort competitie is gekoppeld die de uiteindelijk Leukste Vragensteller een tweedaagse reis naar het laatste deel van de Tour kan opleveren. Goed, afgelopen donderdag kwam een vraag aan bod die mij de oren deed spitsen. Of Rabobank-kopman Michael Boogerd maar even wilde vertellen wie hij de sympatiekste en de onsympatiekste renner van het peloton vond. Pats, dat sloeg in. De dienstdoende verslaggever Bas Tiggelaar verslikte zich haast en veranderde vliegensvlug de vraag aan Boogerd in 'Of er sympathieke en onsympatieke renners in het peloton zijn', een vraag die veel meer in onze door het Poldermodel gedrogeerde moraal past. En zo'n, voor de gemiddelde, bovenmodale Nederlandse topsporter karakteristiek, antwoord verwachtte ik zeker van Michael Boogerd, die zich moeiteloos kan plaatsen in het rijtje van op het moment suprème altijd falende topsporters waar Nederland zo rijk mee gezegend is. Maar nee hoor, deze Frank de Boer van het wielerpeloton deed net of hij de verdraaiing van de vraag niet had opgemerkt en begon met niet geringe stemverheffing frank en vrij op te sommen wie hij een leuke collega of etterbak vond. Met naam en toenaam nog wel! En bovendien smakelijk aangevuld met sappig bewijsmateriaal.

Een Italiaan (natuurlijk) moest het helemaal ontgelden. Een eerste klas eikel volgens onze nationale vedette. Heerlijk om zoiets te horen in een tijdperk waarin geslijm en om de hete brei heendraaien tot kunst verheven zijn. Een tijdperk waarin middelmatige of gespeelde eensgezindheidheid de manier is om indruk te maken op anderen. De voorgebakken praatjes van misselijkmakende positivo's die eensgezind geblinddoekt propageren dat het toch zo goed gaat met onze economie, onze vermeende voetbalhegomonie, de privatisering, de armoedebestrijding, KPN, het milieu, het volleybalteam, de Nederlandstalige popmuziek, de Euro, onze cultuur en nog veel meer. Politici en gezagsdragers die op de avond van een ramp alleen maar hijgerig komen vertellen dat hun rampenplan subliem en feilloos gewerkt heeft en vijf jaar later bij een of andere onderzoekscommissie met evenveel aplomp en overtuiging mededelen dat 'de eerste uren na de ramp natuurlijk een complete chaos waren'. Aan dat oeverloze bedekken en ontkennen van de werkelijkheid is nu gelukkig door toedoen van Radio Tour de France, een internet-vragensteller, en Rabo-kopman Michael Boogerd een eind gekomen. Een nieuw tijdperk is aangevangen met die overigens vlak verlopen etappe van afgelopen donderdag.

Wat gezegd moet worden, moet gezegd kunnen worden. Zo gaat het weer worden. Als die Italiaan de etterbak van het peloton is, gaan we niet meer zeggen dat wij Europeanen een hechte eenheid vormen en dat er misschien een klein verschilletje van mening is. Van nu af aan is het spuien van kritiek niet meer synoniem aan negativisme en passen mensen met een afwijkende mening weer best in een team (met dank aan de Rabobank).

NRC Webpagina's
10 JULI 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Nachtelijke reis
(3 juli 2000)
Voetbal op de radio
(26 juni 2000)
Oren wassen
(5 juni 2000)
'Jazz is een plicht'
(29 mei 2000)
Hemelse modder
(22 mei 2000)
De toekomst van de radio
(8 mei 2000)
Ochtendmensen
(1 mei 2000)
Red Beatrix!
(17 april 2000)
Spervuur
(10 april 2000)
Opwindende radiotijden
(3 april 2000)
De lof der vrijzinnigheid
(27 maart 2000)
Tijdsbeeld in geluid
(13 maart 2000)
Een voorbeeld voor Radio 1
(6 maart 2000)
Radio op cd
(28 februari 2000)
Pete Felleman (1921-2000)
(21 februari 2000)
Internet op de radio
(14 februari 2000)
Bedroevend nieuws
(7 februari 2000)
Nieuws moet niet leuker
(31 januari 2000)
De macht van het getal
(24 januari 2000)
Muzikaal verhaal
(17 januari 2000)
Ons nationaal product
(10 januari 2000)
De eerste Millennium-placenta
(3 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad