U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Internet op de radio

MARIE-JOSÉ KLAVER
De oude media hebben de nieuwe media ontdekt. Sinds het Nederlandse bedrijfsleven iets over Internet zegt en Time Warner door America Online is overgenomen gaat er geen dag voorbij of er staat in de Nederlandse dagbladen wel een juichend stuk over de geweldige toekomst die ons te wachten staat. Het persbericht dat Ahold boodschappen via het web gaat verkopen, werd de opening van de Volkskrant. In NRC Handelsblad verontschuldigde Roel Janssen zich voor het feit dat de Nederlandse journalistiek in 1994 niets over de introductie van Netscape heeft geschreven.

Radio Online, een wekelijks programma over Internet op Radio 1, wil zoveel mogelijk hypes rond Internet doorprikken. Gisteravond vond er een discussie plaats tussen een woordvoerder van de e-commerce opleiding van de Erasmus Universiteit en één van het MKB (midden- en kleinbedrijf). Een groter contrast is nauwelijks denkbaar. Van de nuchtere MKB-ondernemers heeft slechts 30 procent een Internetaansluiting. De PC wordt vooral gebruikt voor de boekhouding. De ondernemers zijn ook niet van plan om op korte termijn veel te investeren in nieuwe technologie. De woordvoerder van de Erasmus Universiteit is een typische vertegenwoordiger van het gouden bergen- denken. Als je maar genoeg investeert in Internet, ga je vanzelf winst maken.

"Praten we niet gewoon over het verschijnsel dat het soms wel eens lukt om via Internet een product te bestellen als we het over e-commerce hebben?", vroeg presentator en eindredacteur Jan van Thiel de man van de Erasmus Universiteit pesterig. Zijn medepresentator Francisco van Jole, de nestor van de Nederlandse Internetjournalistiek, is al even sceptisch over e-commerce. "Al die bedrijven hebben toch nog nooit een dubbeltje winst gemaakt?"

Begin dit jaar heeft Van Thiel de journalistieke opzet van Radio Online, dat sinds 4 jaar bestaat, drastisch veranderd. Internet is inmiddels zo ingeburgerd dat het als een normaal medium beschouwd moet worden, vindt hij. Hij wilde het programma uit de sfeer van de 'wondere wereld van het net' trekken. Presentator en wetenschapsjournalist Herbert Blankesteijn moest weg, omdat hij volgens Van Thiel minder geschikt was voor de nieuwe formule.

Van Thiel wil meer aan researchjournalistiek gaan doen. "Dat zijn we bij de radio minder gewend dan de schrijvende pers." Vorige week had Radio Online, waar wekelijks 100.000 mensen naar luisteren, een bijzondere onthulling. Een luisteraar had de redactie getipt dat de FBI gebruikers van Cyber Audio Library in de gaten houdt. Cyber Audio Library is een programma waarmee Internetgebruikers muziekbestanden (MP3's) uitwisselen. Van Thiel meldt zich aan als klant en wordt prompt benaderd door special agent George Houston van het High Tech Crime Team van de FBI in Portland, Oregon (over wondere wereld gesproken). Houston stuurt hem een e-mail met het verzoek hem terug te bellen. Van Thiel: "Hoe komt u aan mijn e-mailadres?" Houston: "Van Cyber Audio Library." "U heeft dus toegang tot hun bestanden?" "(...) Let me call you back."

De FBI-agent belt inderdaad terug. Hij legt uit dat de FBI contact zoekt met Cyber Audio Library-klanten omdat de dienst vermoedt dat het bedrijf achter het programma de auteursrechten schendt van de artiesten wier muziek wordt gekopieerd. Bij een inval werden de computers in beslag genomen.

Van Thiel vertelt de luisteraars dat hij het eens is met acties tegen piraterij, maar toch wel geschrokken is omdat hij minder anoniem is dan hij dacht. Toen hij zich opgaf bij Cyber Audio Library heeft hij namelijk een anoniem e-mailadres van Hotmail gebruikt. De FBI wist dat te koppelen aan zijn echte e-mailadres, waarop hij werd benaderd.

Radio Online (Tros), Radio 1, zondag 21-22.00u.

NRC Webpagina's
14 FEBRUARI 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Bedroevend nieuws
(7 februari 2000)
Nieuws moet niet leuker
(31 januari 2000)
De macht van het getal
(24 januari 2000)
Muzikaal verhaal
(17 januari 2000)
Ons nationaal product
(10 januari 2000)
De eerste Millennium-placenta
(3 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)