M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Millennium-films
RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Met dien verstande dat het historische moment van tevoren bekend is, en dat we nog niet weten hoe we er die avond voor zullen zitten. Degenen met een regelmatige levenswandel kunnen misschien een voorspelling doen, maar je mist toch de absolute zekerheid. Deze gedachte ligt ten grondslag aan de dramaserie ,,2000 vu par ...', waarin een keur aan internationale filmregisseurs zich voorstelt hoe en met wie en waar zij het moment van overgang naar het volgende millennium zullen doorbrengen. De eerste twee afleveringen zijn inmiddels vertoond op de Europese cultuurzender Arte. Er volgen er nog acht, steeds zelfstandige films van verschillende regisseurs uit verschillende delen van de wereld. Na de reeds uitgezonden Franse en Duitse bijdragen (van respectievelijk Laurent Cantet en Romuald Karmaker) volgen nog: Don McKellar (Canada, zaterdag 5 december), Abderrahmane Sissako (Mali, vrijdag 4 december), Walter Salles en Daniela Thomas (Brazilië, zaterdag 12 december), Miguel Albaladejo (Spanje, vrijdag 11 december), d'Ildiko Enyedi (Hongarije, zaterdag 19 december), en Alain Berliner (België, vrijdag 18 december). En aan het eind komen dan de twee afleveringen die in cinematografisch opzicht het interessantst lijken: Het boek des levens van de Amerikaan Hal Hartley (zaterdag 26 december), en De laatste dans van de Taiwanese regisseur Tsai Ming-Liang (vrijdag 25 december). Genoemde data zijn die waarop de Franse versie van Arte de films voor het eerst in de originele taal met ondertitels vertoont. Daarnaast zijn er uitzendingen met Franse of Duitse nasynchronisatie en, zoals gebruikelijk bij Arte, herhalingen in de late avond en in de middag (alleen digitaal). Het project ,,2000 vu par ...' ligt in het verlengde van twee eerdere, soortgelijke series van Arte: Tous les garçons et les filles de mon age en Les années lycée. De gedachte daarachter was steeds om door de ogen van verschillende regisseurs een kaleidoscopisch beeld te schetsen van wat in verschillende tijdvakken van deze eeuw het betekende om jong, scholier etc. te zijn. Dat leverde in veel gevallen heel aardige films op van steeds anderhalf uur, maar het experiment bleef beperkt tot Franse en Franstalige regisseurs. Behalve het internationale karakter van het nieuwe project is een belangrijk verschil dat het in ,,2000 vu par ...' niet gaat om volwaardige speelfilms van anderhalf uur, maar om televisiefilms van net onder een uur. Volgens de projectleider in Parijs, Pierre Chevalier, zou de serie anders nooit op tijd zijn afgekomen, en ook het totale productiebudget van La Sept Arte (de Franse productiepoot van Arte) stond geen langere films toe. Dat bedroeg 2,3 miljoen frank (ongeveer 750.000 gulden) per film, de andere helft van de kosten werd gevonden door coproductie met partners in de verschillende landen. Volgens Chevalier zijn het allemaal gevoelvolle, wat sentimentele films geworden, waaruit vooral naar voren zou komen dat nationale, culturele factoren bij de beleving van de fatale jaarwisseling een veel grotere rol spelen dan het besef van het Grote Historische Moment. Als je ze gezien hebt, maakt het misschien minder uit hoe je eigen jaarwisseling er volgend jaar uit zal zien: de emotie is al geweest, voor de televisie.
Arte is dagelijks van 14.00 tot 03.00 uur digitaal te zien op Astra, 19,2 graden oost, 12.207 v. (Franse versie) en 12.663 h. (Duitse versie). Analoog op Astra van 19.00 tot 03.00 10.714 h (Duitse versie) en o.a. via Hot Bird (13 graden oost) 11.075 v. (Franse versie).
|
NRC Webpagina's
2 DECEMBER 1998
De BBC: Hoe lang nog?
|
Bovenkant pagina |