U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Amerikaanse tv minder in trek

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Country Music Television is niet meer. Nu ja, in de Verenigde Staten gaat het station natuurlijk gewoon door. Daar kunnen ze geen genoeg krijgen van de ononderbroken stroom van country-artiesten, al of niet met comboyhoed of een snik in de stem, waarin CMT 24 uur per dag gespecialiseerd is.

Maar in Europa heeft CMT er per 1 april de brui aan gegeven. Te weinig belangstelling en te weinig inkomsten. Het wegvallen van CMT is ongetwijfeld een kleine ramp voor de selecte groep Europese country-verslaafden. Toch is hun aantal, volgens mij, de afgelopen jaren in Europa de afgelopen jaren niet enorm toegenomen. Voor zover CMT had gehoopt dat de Europese blanke arbeidersklasse in navolging van de Amerikaanse deze muziekvorm massaal als zijn muziek zou omarmen, is die verwachting niet uitgekomen.

En dat maakt het wegtrekken van CMT eigenlijk wel interessant. Lang is aangenomen dat televisie, zowel door het grote aantal Amerikaanse programma's als door het verschijnen van Amerikaanse televisiestations op de Europese markt, zou bijdragen tot een veramerikanisering van de Europese cultuur. In zekere zin is dat natuurlijk ook het geval, maar dan vooral in de vorm van beïnvloeding - Catharine Keijl heeft ongetwijfeld veel opgestoken van Oprah Winfrey.

Pogingen om het Amerikaanse televisie-product in ongewijzigde vorm in Europa aan de man te brengen, lijken echter steeds minder met succes bekroond te worden. Zeker zijn er her en der veel Amerikaanse series en andere programma's te zien. Maar behalve in Groot-Brittannië behoren deze zelden tot de meest spraakmakende uitzendingen van een station - meer fungeren ze als vulsel, terwijl de échte successen meestal worden gevormd door nationale programma's die het Amerikaanse voorbeeld volgen. Zeker hebben The bold and the beautiful hun fans in Nederland, maar de grote groepen schakelen toch pas in wanneer Goede Tijden, Slechte Tijden wordt uitgezonden.

De in de jaren zeventig en tachtig vaak geuite vrees, dat het goedkope Amerikaanse exportproduct alle inheemse televisie zou verdringen, wordt dus niet bewaarheid. Tenminste, in rijke landen als die van West-Europa. In landen van de Derde wereld of in Oost-Europa, waar minder kapitaal voorhanden is voor het maken van eigen tv-programma's, is de rol van het Amerikaans product veel groter.

De Amerikaanse televisie-industrie heeft een en ander al eerder begrepen. De muziekzender MTV - die in meerdere Europese landen zijn hegemonie al heeft moeten afstaan aan nationale klonen - heeft een begin gemaakt met de instelling van aparte versies voor de Britse- en de Duitse markt. Zelfs de nieuwszender CNN - eens een onbetwist en zeer Amerikaans aandoend succes in Europa - wordt onrustig en begint over enkele maanden met programma's in de Duitse taal. In het Engels wordt de nieuwsvoorziening voor de Europese markt op prime time trouwens al niet meer uit het Amerikaanse Atlanta, maar uit Londen verzorgd.

Er zijn zelfs geruchten dat de Amerikaanse omroep NBC de zender NBC Europe in zijn huidige vorm zou willen opheffen. NBC heeft net, door een fusie met het European Business Channel van Dow Jones, de zender CNBC, gespecialiseerd in financiële informatie, nieuw leven ingeblazen en het programma-aanbod nog verder vereuropeaniseerd. Maar de algemene zender NBC Europe wil maar geen succes worden, ondanks de inzet van Amerikaanse topseries en de beroemde talkshows van Jay Leno. Amerikaanse successen blijken Europa echter koud te laten, net als die cowboy-hoeden.

NRC Webpagina's
22 APRIL 1998



Eerder verschenen in deze rubriek:

Digitale bedrijfsgeheimen
(15 april 1998)
Saai versus saaier
(8 april 1998)
Nieuwe vragen rond Barabbas
(1 april 1998)
Canal+ krijgt culturele trekjes
(25 maart 1998)
Nederlandse tv is voor dommertjes
(18 maart 1998)
Porno zonder uitverkoop
(11 maart 1998)
De schoolmeesters van CNN
(4 maart 1998)
De schoolmeesters van CNN
(25 februari 1998)
Hartverwarmende nummertjes
(18 februari 1998)
Vanuit Bosnië niets nieuws
(11 februari 1998)
Bladen voor de schotelkijker
(4 februari 1998)
CNN negeert Newsweek
(28 januari 1998)
Sprookjesachtig schijnsel
(21 januari 1998)
De opmars van educatieve tv
(14 januari 1998)
Het jachterige van Fashion-TV
(7 januari 1998)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)