U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Het jachterige van Fashion-TV

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Al jaren vraag ik mij af voor wie al die gewaagde creaties die je in journaalverslagen over de winter- en zomercollectie van grote couturiers ziet, nu eigenlijk gemaakt zijn.

Ik ben de laatste jaren aardig onder de mensen geweest, en toch nooit zo'n doorkijkblouse of nonchalant openhangend colbertje tegengekomen. Maar nu weet ik het: die creaties zijn er om te laten zien op Fashion-TV, een sinds enkele maanden vanuit Parijs opererend televisiestation dat 24 uur per dag niets anders doet dan clips van ongeveer drie minuten van de presentatie van topcouturiers laten zien. Daar word je - met name als mannelijke kijker - wel wat onrustig van: de hoeveelheid beeldinformatie per seconde grenst aan het ongelofelijke, en langer blijft een creatie niet in beeld. Pas toen ik laatst een dag met koorts het bed moest houden, ben ik erin geslaagd langer dan vijf minuten achtereen naar Fashion-TV te kijken.

Aan het aanbod van het station kleeft één beperking: de meest recente collecties die worden getoond zijn die van herfst-winter 1997. De couturiers zijn er kennelijk niet voor te porren hun zojuist voor de komende lente en zomer gepresenteerde ontwerpen nu al aan het beeldscherm prijs te geven. Binnen deze beperking is het aanbod van Fashion-TV zeer veelzijdig. Niet alleen Franse, maar ook Italiaanse, Japanse, Amerikaanse en andere couturiers passeren de revue. Er is aandacht voor herenmode, lingerie en badmode en een beetje geschiedenis in de vorm van clips van oudere collecties.

Fashion-TV verluchtigt dit alles met eigen muziek onder de beelden - meestal house-achtige. Een beetje bedenkelijk zijn de oosterse wijsheden die af en toe in kleine lettertjes onderaan het beeld doorschuiven, afgewisseld met al even hooggestemde uittreksels uit het business plan van Fashion-TV. Uit deze laatste vernemen wij dat de uitbaters hopen hun signaal naar alle werelddelen te verspreiden, en voor financiering willen zorgen door het openen van telefoonnummers waar wij kamers kunnen reserveren in de betere hotels van deze wereld of andere dure dingen kunnen bestellen.

Verder is er onderin beeld voortdurend sprake van wereldcultuur en mode als instrument van toenadering tussen de volkeren - uitingen van het kennelijk zeer hybridische wereldbeeld in modekringen, dat trouwens ook blijkt uit de kakofonie van stijlen bovenin beeld. En dat alles snel, snel, snel.

Diezelfde mentaliteit en levenshouding spreekt uit de alleraardigste documentaire Unzipped van Douglas Keeve, die op Canal+ te zien is. Het gaat om een portret van de New-Yorkse couturier Isaac Mizrahi, gedraaid en gemonteerd in diezelfde jachtige stijl die het kijken naar de clips op Fashion-TV zo vermoeiend maakt. Desondanks is Unzipped een coherente, vaak geestige film.

In razend tempo tast de camera de omgeving af, het beeld schiet van kleur in zwart-wit en omgekeerd en Mizrahi is voortdurend druk gesticulerend en pratend in beeld. Alleen wanneer blijkt dat Gaultier zich, net als hij, dat jaar (1995) voor de wintercollectie door de documentaire Nanook of the north (Robert Flaherty, 1922) heeft laten inspireren, vervalt de couturier even in somber zitten en zwijgen. Maar gelukkig staat zijn moeder volledig achter hem, zodat hij met verdubbelde ijver Naomi en Cindy ervan kan overtuigen dat ze zich bij zijn show achter een doorzichtig kamerscherm zullen verkleden, zichtbaar voor het publiek. Dat lukt ook. Nee, over de modewereld hebben we niks te klagen.

Fashion-TV is analoog en ongecodeerd te zien via Eutelsat/Hotbird (13 graden oost, 11.055 GHz, h.). Canal+ zendt Unzipped nog uit op 8, 9, 12, 15 en 25 januari. Dit over twee kanalen uitzendend abonnee-station is met een abonnement digitaal zichtbaar via de Astra-satellieten op 19,2 graden oost, en analoog via de meeste Nederlandse kabelnetten.

NRC Webpagina's
7 JANUARI 1998



Eerder verschenen in deze rubriek:

Dinner for one
(31 december 1997)
Gegarandeerd kerstmis-vrij
(24 december 1997)
Vlaggenschip Jay Leno
(17 december 1997)
Anti-gettoradio Beur FM
(10 december 1997)
Dagelijkse cultuur
(3 december 1997)
SES domineert satelliet-tv
(26 november 1997)
Televisie negeert computer
(19 november 1997)
Een kwestie van vertrouwen
(12 november 1997)
De voorkeur van Sky News
(5 november 1997)
Het einde van de blijde boodschap
(29 oktober 1997)
Beperkingen bij satelliet-tv
(22 oktober 1997)
'Geforceerde' downloads
(15 oktober 1997)
Interesse voor satelliet-tv groeit
(8 oktober 1997)
Een avond strips op TV5
(1 oktober 1997)
The Box houdt bellers aan het lijntje
(24 september 1997)
Beurskoersen, spectaculaire telexen en de horoscoop
(17 september 1997)
Pluspakket op de kabel
(3 september 1997)
Herhaling van oude DDR-tv
(27 augustus 1997)
Joris Ivens op France Culture
(20 augustus 1997)
Elektronische tv-gidsen
(13 augustus 1997)
Ingetogen begin voor Canal+
(6 augustus 1997)
De hele dag supersaai weer
(30 juli 1997)
Laat het stiertje los!
(23 juli 1997)
Radiopareltje: America One
(16 juli 1997)
Elk thema zijn eigen kanaal
(9 juli 1997)
Een wonder van eenvoud
(2 juli 1997)
De Europese kijker bestaat niet
(25 juni 1997)
Digitale boeketten bloeien niet
(18 juni 1997)
De macht op de snijtafel
(11 juni 1997)
Zender zonder dommigheid
(4 juni 1997)
Royaal kiezen uit nieuws
(28 mei 1997)
Smoezelig onder nette vlag
(21 mei 1997)
Lessen in argwanend kijken
(14 mei 1997)
Een oefening in informatie
(7 mei 1997)
TV als object van bewuste keuze
(30 april 1997)


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)