U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

De schoolmeesters van CNN

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Doodziek van Christiane Amanpour, na al die maanden crisis in de Golf, die nu in het niets lijken te eindigen? De vetkuif van Peter Arnett zo langzamerhand wel gezien, en nu eindelijk door dat deze journalist niet veel anders meer doet dan ergens op een hoteldak commentaren verzorgen, en zelden nog de straat opkomt om een indruk op te doen?

Enig schakelwerk op de satelliet maakt het mogelijk, ook andere Amerikaanse nieuwsuitzendingen dan die van CNN te zien: die van NBC, ABC en CBS. Maar om nu te zeggen dat de exercitie loont. De reguliere uitzendingen van de grote Amerikaanse networks blijken nog veel stijver en gezagsgetrouwer dan die van CNN.

Het is vreemd gesteld met Amerikaans nieuws. Als je ergens in de brandhaard van actualiteit verblijft, verwacht je er heel wat van. Waar de televisiestations van andere landen het nogal eens met z'n tweeën moeten doen - een cameraman en een verslaggever die tevens de microfoon mag vasthouden - komen de Amerikanen binnen alsof er een complete speelfilm moet worden opgenomen: journalisten, producers, researchers, geluids- en geldragers, een tweede cameraploeg - het kan niet op. Het hele circus legt een koortsachtige activiteit aan de dag: hoogwaardigheidsbekleders en plaatselijke intellectuelen worden uitgevoerig geïnterviewd, en voorbijgangers belaagd. Je verwacht heel wat, totdat je het resultaat ziet: een verslagje van een minuut of twee, waarin van al die interviews hoogstens een sound bite van enkele seconden is overgebleven. En het merkwaardigste is nog wel dat het er allemaal zo lelijk uitziet. Het lijkt alsof Amerikaanse cameralieden de opdracht hebben, op de achtergrond alles te vermijden wat maar enigszins op originaliteit zou kunnen wijzen en de kijker aan het denken zou kunnen zetten.

De uitzendingen van CNN hebben, hoewel natuurlijk ook al enigszins plastic, toch nog de charme van de overdaad. Er moeten immers vele uren worden gevuld, ook als er niets nieuws gebeurd is, en al dat gepraat levert per slot van rekening toch een ruwe authenticiteit op. Bij NBC, CBS of ABC daarentegen is het nieuws herkauwd en verpakt totdat het van alle scherpte lijkt ontdaan. Het wordt ook onveranderlijk gepresenteerd door vertrouwenwekkende heren met lage stemmen, wier taak kennelijk is om het nieuws van zijn laatste thrill te ontdoen. Na een kwartiertje is het met het echte nieuws meestal wel voorbij: dan volgen brandende vraagstukken als 'gaan Amerikaanse vrouwen meer roken?'. En dat alles in een voor ieder begrijpelijk jargon, dat Actienieuws op ons eigen SBS6 een uitzending voor intellectuelen doet lijken.

Het alternatief is USA Direct, de bijzonder leuke nieuwsuitzending van BBC World uit de VS. De BBC, die nu al twee 24-uur-nieuwsstation moet vullen, BBC World voor de internationale markt en 24 hours voor de Britse, beschikt daar tegenwoordig over een kleine stoet correspondenten. In USA Direct, gepresenteerd in informele stijl, vaak vanaf locatie, komen ze allemaal aan bod. En onder Britse leiding is het kennelijk wél mogelijk, om over gebeurtenissen in de VS te informeren, en die plechtige stijl van de meester in de zondagsschool te laten varen.

BBC World is beschikbaar via Nederlandse kabelnetten en analoog via Eutelsat/Hotbird (13 graden oost, 11.617 GHz., v.) USA Direct is om 01.05 en om 02.05 u. Sky News is analoog op Astra (19,2 graden oost, 11.377 GHz., v. CBS-nieuws om 00.30u., ABC om 01.30, 06.30 en 11.30 u. NBC Europe via kabelnetten en op Eutelsat/Hotbird (10.987 GHz., v.) NBC-nieuws om 00.30 u. Overigens zal in de naaste toekomst CNBC, het financiëel nieuwsstation van NBC, de analoge uitzendingen via de Astra staken en alleen nog via Eutelsat/Hotbird te zien zijn: 11.267 GHz., h. Alle tijden op werkdagen.

NRC Webpagina's
25 FEBRUARI 1998



Eerder verschenen in deze rubriek:

Hartverwarmende nummertjes
(18 februari 1998)
Vanuit Bosnië niets nieuws
(11 februari 1998)
Bladen voor de schotelkijker
(4 februari 1998)
CNN negeert Newsweek
(28 januari 1998)
Sprookjesachtig schijnsel
(21 januari 1998)
De opmars van educatieve tv
(14 januari 1998)
Het jachterige van Fashion-TV
(7 januari 1998)
Dinner for one
(31 december 1997)
Gegarandeerd kerstmis-vrij
(24 december 1997)
Vlaggenschip Jay Leno
(17 december 1997)
Anti-gettoradio Beur FM
(10 december 1997)
Dagelijkse cultuur
(3 december 1997)
SES domineert satelliet-tv
(26 november 1997)
Televisie negeert computer
(19 november 1997)
Een kwestie van vertrouwen
(12 november 1997)
De voorkeur van Sky News
(5 november 1997)
Het einde van de blijde boodschap
(29 oktober 1997)
Beperkingen bij satelliet-tv
(22 oktober 1997)
'Geforceerde' downloads
(15 oktober 1997)
Interesse voor satelliet-tv groeit
(8 oktober 1997)
Een avond strips op TV5
(1 oktober 1997)
The Box houdt bellers aan het lijntje
(24 september 1997)
Beurskoersen, spectaculaire telexen en de horoscoop
(17 september 1997)
Pluspakket op de kabel
(3 september 1997)
Herhaling van oude DDR-tv
(27 augustus 1997)
Joris Ivens op France Culture
(20 augustus 1997)
Elektronische tv-gidsen
(13 augustus 1997)
Ingetogen begin voor Canal+
(6 augustus 1997)
De hele dag supersaai weer
(30 juli 1997)
Laat het stiertje los!
(23 juli 1997)
Radiopareltje: America One
(16 juli 1997)
Elk thema zijn eigen kanaal
(9 juli 1997)
Een wonder van eenvoud
(2 juli 1997)
De Europese kijker bestaat niet
(25 juni 1997)
Digitale boeketten bloeien niet
(18 juni 1997)
De macht op de snijtafel
(11 juni 1997)
Zender zonder dommigheid
(4 juni 1997)
Royaal kiezen uit nieuws
(28 mei 1997)
Smoezelig onder nette vlag
(21 mei 1997)
Lessen in argwanend kijken
(14 mei 1997)
Een oefening in informatie
(7 mei 1997)
TV als object van bewuste keuze
(30 april 1997)


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)