U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Virtueel technobombardement

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Zo'n tien jaar geleden, toen de videoclip zijn intrede deed in de Europese cultuur, kon je nog wel eens klachten lezen: dat het allemaal zo snel ging en er soms moeilijk samenhang was te ontdekken in de beeldinformatie. Wie de clips van tien jaar geleden nú ziet, kan zich die klachten nog maar moeilijk voorstellen: alle videoclips zijn aanzienlijk sneller geworden en bovendien zijn de mogelijkheden tot beeldmanipulatie aanzienlijk uitgebreid.

Wie echter mocht denken, dat we ons als televisie- en filmkijker nu niet meer kunnen verbazen over een beeldbombardement moet vooral Game One eens proberen - Europa's eerste televisiestation dat geheel gewijd is aan videospelletjes. En dan niet zozeer die programma's waarin presentatoren voor ons spelletjes spelen en ons lekker proberen te maken voor aanschaf, maar de Mix - een stroom van videoclips uit spelletjes onder muzikale begeleiding in het techno-genre.

Bij muziekvideo's is er meestal nog het houvast, dat het beeld op de een of andere manier samenhangt met de muziek, of de uitvoerende artiest. Bij clips uit videospelletjes geldt deze beperking echter niet: daar regeert juist het beeld en de muziek wordt er op Game One alleen onder gezet omdat je nu eenmaal iets moet laten horen. Het gevolg is een ongekende overdaad aan beeldinformatie: niet alleen de uit de meeste spelletjes bekende trollen, gothic kastelen en andere, aan vindingrijke ontwerpersbreinen ontsproten fantasie-gestalten, maar ook bedrieglijk op mensen lijkende figuren. Het is een cliché om erop te wijzen dat de toepassing van digitale technieken ervoor zorgt dat we in een speelfilm al niet meer precies kunnen weten of wat we zien ook fysiek in de studio aanwezig is geweest, of alleen de vrucht is van digitale animatie. Op Game One blijkt dat het ook de andere kant uit kan: sommige animaties zien er zo bedrieglijk echt uit, dat je bijna denkt dat je naar een gefilmde registratie kijkt, in plaats van naar een animatie.

Wat tevens in niet geringe mate bijdraagt tot het uitputtend karakter van Game One, is het grote aantal verhalen dat in de spelletjes wordt vertoond: wie binnen een halfuur wordt meegesleept naar tien fantasiewerelden, een middeleeuws ridderverhaal, een Romeinse veldslag, een racebaan, een voetbalveld en nog zo wat, kan na afloop zeggen dat hij veel heeft gezien.

Game One in zijn huidige vorm is tweetalig (Engels en Frans), maar het schijnt de bedoeling te zijn dat het station nog meer versies krijgt, waaronder een Nederlandse. Het is eigendom van Canal Satéllite, een dochter van het Franse Canal+, en Infogrames, een bedrijf dat zelf videospelletjes maakt maar beloofd heeft de eigen producten in de programmering niet voor te trekken.

Natuurlijk is de achterliggende gedachte van Game One mede om het videospel, nu veelal nog een product dat vooral onder (jeugdige) ingewijden circuleert, aan een breder publiek te helpen. Game One wekt de indruk dat daar ook alle aanleiding toe is: het station ziet er fantastisch uit, en de vindingrijkheid van animatoren in deze sector is zeer indrukwekkend.

Game One is digitaal en ongecodeerd te zien op Astra: 19,2 graden oost, 12.129 GHz., v. Website op www.gameone.net

NRC Webpagina's
30 SEPTEMBER 1998


Eerder verschenen in deze rubriek:

Van het ruimtefront
(23 september 1998)
Deze eeuw in foto's
(16 september 1998)
'Van dattem' op z'n Russisch
(9 september 1998)
Wenken voor Amsterdammers (2)
(2 september 1998)
Wenken voor Amsterdammers (1)
(26 augustus 1998)
Verleidingen voor de piraat
(19 augustus 1998)
Beheerst nieuws
(12 augustus 1998)
De mens is slecht
(5 augustus 1998)
Le Tour, c'est nous
(29 juli 1998)
Een sombere disco
(22 juli 1998)
Klooien met digitale machine
(15 juli 1998)
Exit NBC
(8 juli 1998)
Op naar mijn eigen universum
(1 juli 1998)
Trance via de satelliet
(24 juni 1998)
WK-leed (leve de radio)
(17 juni 1998)
Voer voor slapelozen
(3 juni 1998)
Het Beste van Nederland
(27 mei 1998)
Archiefwerk in beeld en geluid
(20 mei 1998)
De verrader van Sarajevo
(13 mei 1998)
Digitalen kunnen wachten
(6 mei 1998)
Mooi, ouderwets en leerzaam
(29 april 1998)
Amerikaanse tv minder in trek
(22 april 1998)
Digitale bedrijfsgeheimen
(15 april 1998)
Saai versus saaier
(8 april 1998)
Nieuwe vragen rond Barabbas
(1 april 1998)
Canal+ krijgt culturele trekjes
(25 maart 1998)
Nederlandse tv is voor dommertjes
(18 maart 1998)
Porno zonder uitverkoop
(11 maart 1998)
De schoolmeesters van CNN
(4 maart 1998)
De schoolmeesters van CNN
(25 februari 1998)
Hartverwarmende nummertjes
(18 februari 1998)
Vanuit Bosnië niets nieuws
(11 februari 1998)
Bladen voor de schotelkijker
(4 februari 1998)
CNN negeert Newsweek
(28 januari 1998)
Sprookjesachtig schijnsel
(21 januari 1998)
De opmars van educatieve tv
(14 januari 1998)
Het jachterige van Fashion-TV
(7 januari 1998)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)