U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Canal+ doet niemand kwaad

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Als je je in Nederland impopulair wilt maken, moet je een abonnee- televisiestation beginnen. Deze week wordt dat weer duidelijk in de VPRO-gids, waar een omslagverhaal is gewijd aan de zender Canal+, onder de snedige titel Canal-.

De toon is met zo'n titel wel gezet, en het verhaal lijkt op vele andere verhalen in de Nederlandse pers over deze betaalzender: veel bittere opmerkingen over sportrechten - alsof Canal+ zich deze wederrechtelijk heeft toegeëigend - en over de vele porno die er te zien zou zijn. Porno houdt de vaderlandse mediajournalistiek kennelijk érg bezig: er verschijnt nauwelijks een verhaal over Canal+ waarin die vijf onnozele pornofilms per week niet een centraal thema vormen.

De invalshoek is vaak de onbewezen suggestie dat Canal+ in Nederland wel zo'n beetje mislukt is, en het jaar 2000 niet zal halen. Alle argumenten, of vage citaten van ex-werknemers, zijn goed als ze bijdragen tot de algehele strekking dat betaal-tv niks is en niks zal worden.

Deze heftigheid tegen televisie-ondernemerschap stak voor het eerst in alle hevigheid de kop op, toen een paar jaar geleden de voetbalzender Sport7 werd opgericht. De exploitanten van deze, na enkele maanden weer gesloten, zender meenden achteraf dat vooral negatieve publiciteit hun bedrijf om zeep had geholpen. Negatieve publiciteit was er zeker, geïnitieerd door de in zijn belangen bedreigde publieke omroep in Hilversum, die in zijn berichtgeving traditioneel weinig terughoudendheid betracht, als men meent dat de eigen positie in het geding is. Of die publiciteit op zich echter de oorzaak was van de ondergang van Sport7, is de vraag. Het voornemen van de uitbaters om van elk kabelhuishouden vijf gulden per maand te vragen, ongeacht de vraag of er in dat huishouden voetballiefhebbers waren, was geen wonder van commerciële strategie en klonk als gedwongen winkelnering. Achteraf, moet je constateren, hebben de eigenaren van Sport7 televisie een slechte dienst bewezen: betaal-tv raakte bij het publiek in een slechte reuk.

Canal+ doet niemand kwaad. Je kunt er iets in zien of niet, je kunt er een abonnement op nemen of niet, je kunt de programmering bewonderen of niet, en je kunt het desgewenst weer opzeggen. Ik zou persoonlijk zeggen dat de kwaliteit van het gebodene wat aan de matige en kleurloze kant is. Maar dat is nog geen reden om hier Canal+ te behandelen op de rellerige toon waarop dat deze week in de VPRO-gids gebeurt. Er is ook geen externe aanleiding toe: het zou alleen maar mooi zijn als er een bloeiende abonneezender zou bestaan, die bijvoorbeeld als co-financier van Nederlandse films zou kunnen optreden.

Die stupide verontwaardiging over betaal-tv is een teken van achterlijkheid. In de landen om ons heen wordt op grote schaal geïnvesteerd in televisie en aanverwante media: betaal-tv, digitale boeketten, themazenders etc. In Nederland is het aantal initiatieven uiterst bescheiden, en zou dat wel eens kunnen blijven zolang er in de media zo'n antistemming blijft bestaan. Nederlanders zijn geenszins vies van geld en zakendoen - nooit geweest ook, en ze worden het steeds minder. Maar ojee als het om televisie gaat: politici die de werkloosheidsuitkeringen het liefste door een commerciële onderneming laten verstrekken, ontpoppen zich als beschermers der armen als de kabelexploitant het abonnement met twee kwartjes wil verhogen. En de zakenman die met televisieprogramma's geld wil verdienen, ziet zijn werkzaamheden in krant of blad beschreven op een toon als was hij een vervaardiger van kinderporno.

NRC Webpagina's
18 NOVEMBER 1998


Eerder verschenen in deze rubriek:

Een hoekje voor het verleden
(11 november 1998)
Tango, de hele dag
(4 november 1998)
Nieuws vanuit Satelliet-land
(28 oktober 1998)
Rommel voor een habbekrats
(21 oktober 1998)
Journaal op een kunstkanaal
(14 oktober 1998)
Draadloos nieuws
(7 oktober 1998)
Virtueel technobombardement
(30 september 1998)
Van het ruimtefront
(23 september 1998)
Deze eeuw in foto's
(16 september 1998)
'Van dattem' op z'n Russisch
(9 september 1998)
Wenken voor Amsterdammers (2)
(2 september 1998)
Wenken voor Amsterdammers (1)
(26 augustus 1998)
Verleidingen voor de piraat
(19 augustus 1998)
Beheerst nieuws
(12 augustus 1998)
De mens is slecht
(5 augustus 1998)
Le Tour, c'est nous
(29 juli 1998)
Een sombere disco
(22 juli 1998)
Klooien met digitale machine
(15 juli 1998)
Exit NBC
(8 juli 1998)
Op naar mijn eigen universum
(1 juli 1998)
Trance via de satelliet
(24 juni 1998)
WK-leed (leve de radio)
(17 juni 1998)
Voer voor slapelozen
(3 juni 1998)
Het Beste van Nederland
(27 mei 1998)
Archiefwerk in beeld en geluid
(20 mei 1998)
De verrader van Sarajevo
(13 mei 1998)
Digitalen kunnen wachten
(6 mei 1998)
Mooi, ouderwets en leerzaam
(29 april 1998)
Amerikaanse tv minder in trek
(22 april 1998)
Digitale bedrijfsgeheimen
(15 april 1998)
Saai versus saaier
(8 april 1998)
Nieuwe vragen rond Barabbas
(1 april 1998)
Canal+ krijgt culturele trekjes
(25 maart 1998)
Nederlandse tv is voor dommertjes
(18 maart 1998)
Porno zonder uitverkoop
(11 maart 1998)
De schoolmeesters van CNN
(4 maart 1998)
De schoolmeesters van CNN
(25 februari 1998)
Hartverwarmende nummertjes
(18 februari 1998)
Vanuit Bosnië niets nieuws
(11 februari 1998)
Bladen voor de schotelkijker
(4 februari 1998)
CNN negeert Newsweek
(28 januari 1998)
Sprookjesachtig schijnsel
(21 januari 1998)
De opmars van educatieve tv
(14 januari 1998)
Het jachterige van Fashion-TV
(7 januari 1998)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)