U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Vlaggenschip Jay Leno

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
'Where the stars come out at night' adverteert NBC Europe zelfbewust, en bedoeld wordt dan vooral de Tonight Show met Jay Leno. Later op de avond zijn er nog meer interview-programma's: Late Night met Conan O'Brien en Later met wisselende presentatoren, onder wie een zwarte Amerikaan. Maar Jay Leno blijft toch het vlaggenschip van het, door NBC overigens in het Nederlands ondertitelde, amusement op de late avond.

Het programma geeft ook een aardig kijkje in de stand der dingen van de Amerikaanse network-tv. Dat valt niet altijd mee. Alle flauwiteiten die de afgelopen jaren in de Nederlandse televisie werden ingevoerd maar inmiddels weer zijn afgevoerd als niet passend bij de Nederlandse smaak - de uitzinnige reactie van het publiek bij de opkomst van de ster bijvoorbeeld - doen bij Leno nog steeds dienst. Met name in het eerste gedeelte van het programma blijft geen goedkope komiekentruc onbenut: de gastheer zelf kan zogenaamd zijn lachen niet houden om de eigen grap, de muzikanten achter hem liggen zogenaamd blauw van de lach over hun instrumenten. Toegegeven: menige grap van Leno kan wel een opkikkertje gebruiken. Zo liet hij vorige week een reeks zogenaamde voorplaten van zogenaamde kinderboeken zien, die zogenaamd uit de handel waren genomen. Een daarvan - de komiek heeft hem nog niet laten zien maar kan nu zijn lachen al niet meer houden - een daarvan dus - de komiek houdt zich nog net goed maar wordt zogenaamd van de wijs gebracht door het gebulder van de muzikanten achter hem - een daarvan - ha ha ha, proest, proest - laat dus president Clinton zien, en de zogenaamde kleuters voor wie dit zogenaamde boek bestemd was zouden dus door het schuiven met een kartonnetje in staat zijn geweest om Clintons broek - zijn overbroek wel te verstaan, zijn roodgenopte boxershort blijft aan - beurtelings te laten zakken en op te halen. De hilariteit onder het publiek voor deze razend originele en geestige toespeling op de affaire Paula Jones moet tot ver buiten Los Angeles, waar het programma wordt opgenomen, te horen zijn geweest. En dit alles is nog maar het begin. Daarna komen de interviews, beginnend met de minst belangrijke gast, liefst een prettig ogende jonge vrouw die daartoe in een opvallend kort rokje op de bank naast Leno moet plaatsnemen. Bijna elke gast komt om een nieuwe film of - als het niet te ingewikkeld wordt - een boek te promoten. Maar het is usance dat daarover slechts terloops gepraat wordt en in plaats daarvan quasi-scabreuze thema's aan de orde worden gesteld: hoe het bijvoorbeeld voelde toen van de borsten van het filmsterretje het plakband werd afgetrokken, aangebracht omdat er op klaarlichte dag opnamen waren gemaakt van haar rug terwijl ze zogenaamd naakt te paard rondreed in Central Park in New York.

Veel van deze dialogen maken een gerepeteerde indruk, maar filmregisseur Quenten Tarantino stelde vorige week bij Leno bepaald niet teleur toen hij het hele genre op de hak nam. Ook hij vertelde een quasi-scabreus verhaal, dat voor Leno echter zienderogen net iets te ver ging: bij de nachtopnamen voor Tarantino's nieuwe film werden de actrices wakker gehouden met het argument dat zij slapend zouden worden gefotografeerd met een speciaal voor dit doel aangeschafte, reusachtige kunstpenis en dat deze foto's naar de filmpers zouden worden doorgestuurd. Leno was not amused en ging haastig over naar de commercial. Was het toch nog leuk geworden.

NBC Europe is analoog en ongecodeerd te zien op Eutelsat/Hot Bird, 13 graden oost, 10.987 GHz, v. en op enkele Nederlandse kabelnetten.

NRC Webpagina's
17 DECEMBER 1997



Eerder verschenen in deze rubriek:

Anti-gettoradio Beur FM
(10 december 1997)
Dagelijkse cultuur
(3 december 1997)
SES domineert satelliet-tv
(26 november 1997)
Televisie negeert computer
(19 november 1997)
Een kwestie van vertrouwen
(12 november 1997)
De voorkeur van Sky News
(5 november 1997)
Het einde van de blijde boodschap
(29 oktober 1997)
Beperkingen bij satelliet-tv
(22 oktober 1997)
'Geforceerde' downloads
(15 oktober 1997)
Interesse voor satelliet-tv groeit
(8 oktober 1997)
Een avond strips op TV5
(1 oktober 1997)
The Box houdt bellers aan het lijntje
(24 september 1997)
Beurskoersen, spectaculaire telexen en de horoscoop
(17 september 1997)
Pluspakket op de kabel
(3 september 1997)
Herhaling van oude DDR-tv
(27 augustus 1997)
Joris Ivens op France Culture
(20 augustus 1997)
Elektronische tv-gidsen
(13 augustus 1997)
Ingetogen begin voor Canal+
(6 augustus 1997)
De hele dag supersaai weer
(30 juli 1997)
Laat het stiertje los!
(23 juli 1997)
Radiopareltje: America One
(16 juli 1997)
Elk thema zijn eigen kanaal
(9 juli 1997)
Een wonder van eenvoud
(2 juli 1997)
De Europese kijker bestaat niet
(25 juni 1997)
Digitale boeketten bloeien niet
(18 juni 1997)
De macht op de snijtafel
(11 juni 1997)
Zender zonder dommigheid
(4 juni 1997)
Royaal kiezen uit nieuws
(28 mei 1997)
Smoezelig onder nette vlag
(21 mei 1997)
Lessen in argwanend kijken
(14 mei 1997)
Een oefening in informatie
(7 mei 1997)
TV als object van bewuste keuze
(30 april 1997)


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)