U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Beurskoersen, spectaculaire telexen en de horoscoop

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Naar verwachting komt er in de naaste toekomst een Nederlandstalige versie: Bloomberg Information TV is echter in het Engels ook al een opvallende nieuwe vorm van televisiemaken.

Rechts bovenin het beeld is een min of meer gebruikelijk televisie- nieuwsprogramma te zien, met een nieuwslezer en journaalbeelden. De rest van het beeld wordt gevormd door een steeds wisselend aanbod van zeer summiere nieuwsfeiten in tekst, de weersverwachting in vele plaatsen op deze wereld, en zakelijke informatie over beurskoersen en dergelijke.

Versies van Bloomberg TV bestaan ook al in het Frans, Italiaans, Spaans en Portugees. De zender is een mooi voorbeeld van zogeheten niche-programmering.

Niemand wordt geacht ooit meer dan enkele minuten naar Bloomberg te kijken - in dertig minuten heb je overigens de hele informatiecyclus die het station te bieden heeft doorlopen - maar als er maar genoeg mensen enkele minuten kijken, kan de exploitatie van zo'n zender toch lonend zijn. Het is overigens duidelijk dat de productiekosten bij Bloomberg zo laag mogelijk worden gehouden: de schokkerige beeldkwaliteit van het programma rechts bovenin verraadt een bescheiden investering in bandbreedte voor de verbindingen uit de studio's naar de zender.

Ook het aanbod aan journaalbeelden kun je bezwaarlijk rijk noemen. Bloomberg is wel heel erg snel: al enkele malen heb ik gemerkt dat spectaculaire telex-berichten binnen enkele seconden de nieuwslezer halen. Vreemd is wel dat ook een horoscoop deelt uitmaakt van het tekstaanbod.

De nadruk bij Bloomberg valt niet op algemeen nieuws, maar op meer zakelijke informatie. Wat dat betreft is de Europese markt inmiddels al rijk voorzien aan gespecialiseerde televisiestations, steeds van Amerikaanse origine.

Het Amerikaanse CNBC kenmerkt zich door het voortdurend onderin beeld lopen van een zogenaamde ticker met beurskoersen. Die oogt voor de leek wat surrealistisch, maar het station heeft er zijn grote populariteit onder kleine beleggers in de VS te danken. De programma's in de bovenste helft van het beeld zijn, afhankelijk van waar we ons in het etmaal bevinden, van Amerikaanse, Aziatische of Europese origine.

Het meest op een gewoon televisiestation lijkt nog European Business News (EBN), een onderneming van Dow Jones. Ook hier zijn beurskoersen in het beeld te zien, wanneer er tenminste in de VS of Europa beurzen open zijn.

De programmering van EBN bestaat echter niet uitsluitend uit het jachtige bombardement van nieuwsfeiten, zoals dat Bloomberg of CNBC kenmerkt. Bij EBN is die informatie over het algemeen tot nieuwsbulletins op de hele uren beperkt, daarna houdt het station zich bezig met achtergrondprogramma's, zowel sterk zakelijk gerichte als meer algemene. Bepaald aardig is bijvoorbeeld The Media Report, over ontwikkelingen in de mediawereld. Of Style Café, ideetjes over hoe je veel geld moet uitgeven. EBN geeft ook een aantal malen per dag de reguliere Amerikaanse tv-journaals van het netwerk ABC door.

Een beetje ouderwetse televisie heeft toch ook zijn charme.

Bloomberg Information TV is, behalve via kabelnetten, ongecodeerd en analoog te zien via Astra (19,2 oost): 11.362, h.

Ook via Astra is CNBC te zien: 10.729, v.

EBN via HotBird (13 oost): 11.267, h.

NRC Webpagina's
17 SEPTEMBER 1997



Eerder verschenen in deze rubriek:

TV als object van bewuste keuze
(30 april 1997)
Een oefening in informatie
(7 mei 1997)
Lessen in argwanend kijken
(14 mei 1997)
Smoezelig onder nette vlag
(21 mei 1997)
Royaal kiezen uit nieuws
(28 mei 1997)
Zender zonder dommigheid
(4 juni 1997)
De macht op de snijtafel
(11 juni 1997)
Digitale boeketten bloeien niet
(18 juni 1997)
De Europese kijker bestaat niet
(25 juni 1997)
Een wonder van eenvoud
(2 juli 1997)
Elk thema zijn eigen kanaal
(9 juli 1997)
Radiopareltje: America One
(16 juli 1997)
Laat het stiertje los!
(23 juli 1997)
De hele dag supersaai weer
(30 juli 1997)
Ingetogen begin voor Canal+
(6 augustus 1997)
Elektronische tv-gidsen
(13 augustus 1997)
Joris Ivens op France Culture
(20 augustus 1997)
Herhaling van oude DDR-tv
(27 augustus 1997)
Pluspakket op de kabel
(3 september 1997)


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)