M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Lessen in argwanend kijken
RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Maar over het algemeen is de geschiedenis van die oorlog de meesten van ons natuurlijk min of meer bekend. Inmiddels is Histoire parallèle echter in de in veel opzichten veel onbekendere, eerste naoorlogse jaren aangekomen. Het is verbazend te zien hoe verarmd, hongerig en politiek instabiel Europa in die jaren is geweest - de herinnering daaraan is in het collectieve geheugen van de meeste Europeanen wat verdrongen, mede in het licht van de latere (en huidige) welvaart in onze landen. Een belangrijke rol in de filmjournaals uit 1947 speelt ook de beginnende Koude Oorlog. Het zijn niet alleen Franse en Duitse filmjournaals die Ferro in zijn uitzending laat zien en behandelt. Ook Amerikaanse, Russische, Engelse en andere journaals komen aan bod, en zaterdag jl. die van de net communistisch geworden kleinere Oosteuropese landen. In een uitzending van vijftig minuten kun je natuurlijk moeilijk volledigheid nastreven. Maar Ferro weerstaat de verleiding om alleen maar belangrijke politieke of militaire onderwerpen te laten zien - elke uitzending geeft een indruk van het totale aanbod in die filmjournaals, inclusief voetbalwedstrijden, mode en de luchtige onzin die de bioscoopganger meestal aan het eind van zo'n journaal werd voorgezet. Histoire parallèle is bijna altijd verrassend. Ferro, die ook veel heeft geschreven over de relatie tussen film en geschiedenis, kan scherpzinnig analyseren en weet vaak haarscherp het propagandistisch karakter van de filmbeelden boven water te tillen. De ene gast kan hem daarin wat beter volgen dan de ander, maar ook hier is vaak van verassingen sprake. De Poolse politicus (en ex-dissident) Jacek Kuron vertelde een paar weken geleden openhartig over zijn revolutionair enthousiasme in de naoorlogse jaren en zijn persoonlijke bereidheid daarbij om klassevijanden tegen de muur te zetten. Omdat bioscoopjournaals pas in de jaren zeventig in onbruik maakten, kan Histoire parallèle als programmaformule nog minstens twintig jaar mee. Het programma is een oefening in het kritisch en argwanend kijken naar beeldmateriaal - een kunst die de met televisie gebombardeerde mens van 1997 vermoedelijk nog meer nodig heeft dan de bioscoopganger in 1947 die naar het filmjournaal keek. Histoire parallèle, elke zaterdagavond van 19.30-20.20u. Arte is, ongecodeerd en analoog, per satelliet zowel in Duitse als in
Franse versie te zien. De Duitse versie op Astra (10.714 GHz,h) beschikt
over Duits stereogeluid en een alternatief Frans geluidskanaal in mono.
De volledig Franse versie van Arte is te zien op Hotbird (11.080
GHz, v) (in PAL) en op Télécom 2B (12.606 Ghz, v) (in
Secam). De programmagegevens van Arte staan op Internet
www.sdv.fr/arte.
|
NRC Webpagina's
14 MEI 1997
|
Bovenkant pagina |