U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Ingetogen begin voor Canal+

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Het zou natuurlijk onzin zijn, na minder dan een week al een oordeel te vellen over het Nederlandse Canal+, dat vrijdag jl. over twee kanalen Filmnet verving. Toch valt al te zien dat Nederlands enige betaal-televisiezender erop vooruit is gegaan: Canal+ oogt heel wat minder goedkoop dan Filmnet en er is een begin gemaakt met een eigen, rustige stijl in presentatie en grafische vormgeving, met het maken van eigen programma's en met het uitzenden van documentaires. Ook worden de speelfilms voortaan gepresenteerd op een manier, die recht doet aan de belangstelling van de filmliefhebber. Minder dan Filmnet draagt Canal+ het karakter van een jukebox voor bewegende beeld.

De mate waarin het Nederlandse Canal+ het Franse voorbeeld kopieert is bepaald opmerkelijk. Van de Franse zender zijn de zeer fraaie leaders met hun over het scherm schuivende kleurige blokjes overgenomen, en zelfs de tekentjes voor de leeftijdsaanduiding voor films. Maar er is ook een navolging in stijl: het programmaatje 'Welkom bij Canal+', waarmee de nieuwe zender zichzelf vrijdag introduceerde, werd gepresenteerd in een laconieke stijl, die typisch is voor Canal+ in Frankrijk. Ook de eerste aflevering van het eigen programma Voetbal+ werd gekenmerkt door deze ingehouden, tongue in cheek benadering. Canal+ is het eerste Nederlandse televisiestation sinds vele jaren, dat zichzelf bij zijn presentatie niet overschreeuwt en de doordringende, donkere mannenstemmen die roepen hoe 'fantastisch' het allemaal wordt, in de kast heeft gelaten.

Het aantal eigen programma's van Canal+ is vooralsnog bescheiden, wat wellicht samenhangt met de zeer korte voorbereidingstijd voor de omschakeling van Filmnet naar Canal+. Jac. Goederie, eind vorig seizoen vertrokken bij de AVRO, zal zijn programma 'Filmspot' voortaan op Canal+ presenteren - hij is trouwens nu al ingehuurd om elke avond om half negen op het eerste kanaal van Canal+ de film in te leiden die dan via het Canal+-bestel 'in première' gaat. Van het Franse Canal+ wordt de tekenfilm-serie 'Blake et Mortimer' overgenomen, en met ingang van volgende maand bereikt ook 'Cyberflash' de Nederlandse kijker, een niet onaardig programma waarin een virtuele dametje nieuwe videospelletjes en andere hightech presenteert. Het Nederlandse Canal+ heeft ook de Franse pin-ups geïntroduceerd, zeer fraai gemaakte filmpjes van bevallige dames die ons laten weten welke datum het is.

In tegenstelling tot het oude Filmnet doet Canal+ ook aan documentaires. De nieuwe zender is daartoe zelfs hoofdsponsor geworden van het IDFA, het documentairefestival in Amsterdam in december. De documentaire-oogst in deze eerste uitzendmaand behelst enkele fraaie natuurfilms, een tweedelig portret van de Amerikaanse president Roosevelt, en een zeer fraaie film over de geschiedenis van het eiland Bikini, waar de Amerikanen na de oorlog in een feestelijke sfeer hun eerste bovengrondse kernproeven hielden.

Zeker moet dat documentaire-aanbod nog een beetje groeien, en hetzelfde geldt voor het filmaanbod, dat in deze eerste maand van Canal+ nog aan dat van Filmnet doet denken: sterk gericht op het Amerikaanse product, weinig Europees en weinig voor het meer cinefiel ingestelde deel van het publiek. Maar wat niet is kan nog komen: een filmaankoopbeleid laat zich niet van de ene op de andere dag bijstellen en veel energie is kennelijk gestoken in prioriteiten als het voetbalaanbod. Dat Canal+ zich na luttele weken voorbereidingstijd heeft weten te profileren als een duidelijk ander station dan Filmnet, grenst trouwens al aan het ongelofelijke.

Canal+ zendt 24 uur per dag uit over twee kanalen en is in heel Nederland per kabel beschikbaar, alsmede voor bezitters van een digitale satelliet-ontvanger. Het abonnement kost 44,95 gulden per maand, waarbij dan nog de kosten van aanschaf of huur (15 gulden per maand) van een decoder komen. Inlichtingen: 030-6086812.

NRC Webpagina's
6 AUGUSTUS 1997



Eerder verschenen in deze rubriek:

TV als object van bewuste keuze
(30 april 1997)
Een oefening in informatie
(7 mei 1997)
Lessen in argwanend kijken
(14 mei 1997)
Smoezelig onder nette vlag
(21 mei 1997)
Royaal kiezen uit nieuws
(28 mei 1997)
Zender zonder dommigheid
(4 juni 1997)
De macht op de snijtafel
(11 juni 1997)
Digitale boeketten bloeien niet
(18 juni 1997)
De Europese kijker bestaat niet
(25 juni 1997)
Een wonder van eenvoud
(2 juli 1997)
Elk thema zijn eigen kanaal
(9 juli 1997)
Radiopareltje: America One
(16 juli 1997)
Laat het stiertje los!
(23 juli 1997)
De hele dag supersaai weer
(30 juli 1997)


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)