U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Elk thema zijn eigen kanaal

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Op het eerste gezicht lijkt de programmering misschien wat eentonig: Animal Planet, sinds kort gratis en analoog te bezichtigen via de satelliet Hot Bird, bevat van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat uitsluitend documentaires over dieren. Gevarieerd is het aanbod wel: documentaires over wilde dieren worden afgewisseld met programma's over uitgestorven dieren of huisdieren. Ook een gedramatiseerde documentaire over het leven van Charles Darwin behoort tot de mogelijkheden.

De programma's zijn afkomstig uit vele landen, waarbij opvalt dat Animal Planet, een filiaal van het in Nederland niet onbekende Amerikaanse documentaire netwerk Discovery, zijn programma-aanbod probeert te Europeaniseren door typisch Amerikaanse commentatorstemmen te vervangen door meer Engelse accenten.

Animal Planet is een exponent van de abonneetelevisie van de toekomst: zoals in de Verenigde Staten al goed waarneembaar is, zullen televisiezenders hoe langer hoe meer naar onderwerp worden uitgesplitst. Discovery zelf bevat ook dierenfilms, maar daarnaast ook nog documentaires over geschiedenis, muziek, actualiteit etc. Hoe langer hoe vaker krijgen deze thema's echter een eigen zender toebedeeld, waarop uitsluitend programma's over één thema te zien zijn.

Die ontwikkeling is, aan de kant van de programma-aanbieders althans, al een heel eind op weg. In Groot-Brittannië exploiteert Rupert Murdoch nu al tientallen abonneezenders via de analoge satelliet, waaronder bijvoorbeeld een History Channel, of een praatkanaal, Granada Talk. In Frankrijk wemelt het in de digitale boeketten van drie verschillende aanbieders ook al van de nauw geprogrammeerde themakanalen, waaronder bijvoorbeeld Fit-tv (uitsluitend workouts) of Canal Courses (live-uitzendingen van paardenraces).

Het is voor de Nederlandse kijker niet eenvoudig zich van de nieuwe thema- ontwikkeling met eigen ogen op de hoogte te stellen. In bijna alle gevallen worden de themakanalen op landelijke basis per abonnement verkocht, en er zijn in Nederland nauwelijks mogelijkheden tot het nemen van een abonnement.

De firma Multichoice (vanaf 1 augustus Canal+) heeft zojuist besloten de verspreiding van zijn eigen digitale satellietboeket te beëindigen, wegens gebrek aan belangstelling. Multichoice wacht op de digitalisering van Nederlandse kabelnetten, die ervoor zorgt dat er capaciteit vrijkomt voor het doorgeven van tientallen nieuwe televisiekanalen. Het kabelbedrijf A2000 is een van de weinige in Nederland die - voorshands analoog - al begonnen zijn met een handjevol themakanalen in een zgn. pluspakket. Op die manier kan men onder andere kennismaken met Muzzik (concertregistraties en documentaires over muziek) of SciFi (voornamelijk Amerikaanse films en tv-series in de sfeer van sciencefiction). Maar de moderne thematelevisie wordt pas echt interessant voor de kijker, als hij uit een aanbod van vele tientallen kanalen precies die onderwerpen kan kiezen die hem raken, en er zich op kan abonneren.

De beste kans op een voorproefje van de televisiewereld van de toekomst heeft de selecte groep Nederlanders die beschikt over digitale satellietapparatuur die op verschillende satellieten kan worden gericht. Zij kunnen bijvoorbeeld kijken naar Fashion TV, 24 uur per dag actuele clips van de shows van 's werelds vooraanstaande modeontwerpers, of naar The Landscape Channel, 24 uur per dag behang in de vorm van landschappen, klaterende beekjes etc.

Animal Planet (analoog) via Hot Bird (13 oost): 11.056, horizontaal. Fashion TV (digitaal) via Hot Bird: 11.304, h., 27500, 3/4. Landscape Channel via Orion F1 (37,5 west) 11.620, v., 18900, 7/8.

NRC Webpagina's
9 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)