U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Smoezelig onder nette vlag

RAYMOND van DEN BOOGAARD
Het verschijnsel staat in de reclame bekend als masthead-broadcasting, oftewel vlaggenmast-uitzenden. Een bekende papieren publicatie verleent zijn naam aan een televisieprogramma, in de gedachte dat de faam van het periodiek afstraalt op de televisieuitzending - of andersom natuurlijk. Het verschijnsel is vér ontwikkeld op de Duitse commerciële televisie, maar wie denkt dat er veel overeenkomst bestaat tussen papieren periodiek en televisie-magazine wacht een verrassing.

Neem S-Zett op de zender Vox. S-Zett gaat uit van het in München verschijnende dagblad Süddeutsche Zeitung, een aardige en serieuze krant. S-Zett in de afgelopen week: onderwerp kinderverkrachting. Het gaat om therapieën voor kinderverkrachters. In beeld komen niet alleen deelnemers aan gespreksgroepen, maar ook pedofielen die deelnemen aan programma's voor vrijwillige castratie, met chemische middelen of gewoon door het chirurgenmes. Veel aandacht voor de 'fallometer', waarbij de erectie van de patiënt gemeten wordt aan de hand van op een beeldscherm vertoonde afbeeldingen - een aanleiding voor de programmamakers om vieze plaatjes te laten zien.

Zo gaat het met al deze programma's: serieuze publicaties blijken hun naam te verbinden aan televisieprogramma's die terwille van de kijkcijfers op sensationele of groezelige wijze meestal seksuele onderwerpen bij de kop nemen. Focus TV op de zender Pro Sieben bijvoorbeeld, vernoemd naar het weekblad Focus, begon vorige week met een onderwerp over prostitutie in Hollywood. Uitvoerig kwam een travestiet in beeld, die beweerde dat filmster Eddie Murphy hem 's avonds om zijn diensten had verzocht. In het programma dat is vernoemd naar het weekblad Der Spiegel, dat in Duitsland toch een zekere faam heeft op te houden inzake serieuze journalistiek, gaat het niet beter. Spiegel TV Extra, eveneens op Vox, was deze week gewijd aan 'vrouwenhandel' uit Thailand en Polen naar Duitsland - veel beelden uit stripclubs in Duitsland waar de slachtoffers optreden.

Zo smoezelig zijn deze programma's die zijn vernoemd naar serieuze publicaties, dat het voor het weekblad Stern - dat sinds een aantal jaren zijn oude faam van kwaliteitsweekblad grotendeels verloren heeft - moeilijk concurreren is. Merkwaardig genoeg is Stern-TV op RTL meer een soort van onschuldige talkshow - al begon de aflevering van vorige week dan weer wel met een item over therapie voor pedofielen. Daar was de fallometer weer.

Niet smoezelig is NZZ op Vox, genoemd naar de Zwitserse Neue Zürcher Zeiting, een van de ernstigste, zoniet saaiste kranten op deze aarde. Toch is in de televisieuitzending geen spoor terug te vinden van de ernstige analyses van de buitenlandse politiek en de maatschappij die sinds jaar en dag de trots van het dagblad uitmaken. NZZ is een halfuurtje stoffige ditjes en datjes, een buurtblad waardig: de geschiedenis van de rijdende winkels in Zwitserland, of een dieptegesprek met een boswachter.

De televisieuitzendingen zijn misschien ooit wel eens opgezet met de gedachte dat het programma de faam van het blad zou ondersteunen, maar de wetten van de commerciële televisie hebben duidelijk gewonnen. Mocht u dus ooit lezen dat uw ernstige Nederlandse krant een eigen televisieprogramma begint: krachtig protesteren!

Alle landelijke Duitse commerciële zenders zijn ongecodeerd en analoog te zien via de Astra-satellieten: Sat 1, RTL, RTL2, Super-RTL, Pro Sieben, Vox, TM3, Kabel 1, de nieuwszender NTV en de sportzender DFS. Sat 1, Pro Sieben, DFS en Kabel 1 zijn via Astra ook ongecodeerd digitaal te zien.

NRC Webpagina's
21 MEI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)