Reacties
Multi-culti discussie is geen fictie meer
(9 januari 2001)
In de luwte van de discussies over de multiculturele
samenleving hebben in de afgelopen jaren allerlei positieve
ontwikkelingen plaatsgevonden.
'Verschillen met allochtone kinderen klein'
(12 december 2000)
De opvoeding van allochtone en
Nederlanse kinderen verschilt minder dan we denken, zegt onderzoeker
Trees Pels.
Doelgroepen uit de tijd
(28 oktober 2000)
Na het debat over het
multiculturele drama, is het tijd voor daden. Hoe maakt Nederland werk
van de integratie van minderheden? Om de drie weken maken Ahmed
Aboutaleb, directeur van het instituut voor Multiculturele ontwikkeling
Forum en Roger van Boxtel, minister voor Grotesteden- en
Integratiebeleid, door middel van brieven aan elkaar de balans op.
Doelgroep verandert
(28 oktober 2000)
Geachte heer Van Boxtel, Om rond halfacht 's morgens in Utrecht op mijn kantoor te zijn, sta ik
doorgaans om halfzes op. En hoewel ik op dat tijdstip behoorlijk wakker
ben, lees ik zelden de krant van wakker Nederland. Maar in de trein
zitten voldoende lezers van de Telegraaf en af en toe kijk ik
mee naar het openingsverhaal.
Niet marchanderen met de Verlichting
(20 mei 2000)
Het debat over het
'multiculturele drama' bevat eigenlijk geen nieuws. Helaas heeft het
integratiebeleid de afgelopen tien jaar nauwelijks vooruitgang geboekt.
Dat is de prijs die is betaald voor de dominantie van het politiek-
correcte denken, meent Frits Bolkestein.
'Snelbelgwet' als wapen in de strijd tegen
xenofobie
(26 april 2000)
Een artikel van Paul Scheffer
heeft een discussie op gang gebracht over 'het multiculturele drama' in
Nederland. Hoe verloopt de integratie van immigranten in het
buitenland?
Deense regering wil gehomogeniseerd volk
(22 april 2000)
De Denen zijn trots op hun
asiel- en immigratiebeleid, dat in de eerste plaats is gericht op
integratie van buitenlanders. We moeten voorkomen dat het fundament van
de Deense samenleving wordt aangetast, vindt minister van Binnenlandse
Zaken, Karen Jespersen.
Schrik om harde taal CDA-leider
(21 april 2000)
CDA-leider De Hoop Scheffer
hamerde in het debat over de integratie van minderheden zó hard
op de dominantie van de autochtone cultuur dat andere fractieleiders er
genoeg van kregen.
Moties
(21 april 2000)
De Tweede Kamer eiste gisteren
van het kabinet krachtige maatregelen om 'bureaucratische problemen' bij
de integratie van minderheidsgroepen op te lossen. De Kamer wil op
diverse terreinen 'praktisch resultaat' zien, waarover zes moties zijn
aangenomen:
Integreren in Denemarken: 'Hard? Nee,
efficiënt'
(21 april 2000)
Een artikel van Paul Scheffer
heeft een discussie op gang gebracht over 'het multiculturele drama' in
Nederland. Hoe verloopt de integratie van immigranten in het
buitenland?
Een volwassen debat
(21 april 2000)
Twee dagen lang heeft de Tweede
Kamer deze week bij monde van de fractievoorzitters gesproken over het
allochtonenbeleid. Onder de noemer 'integratie van nieuwkomers' pakte de
Kamer het debat op dat dit jaar elders in de samenleving was ontstaan,
naar aanleiding van het door de publicist Paul Scheffer geschreven essay
'Het multiculturele drama'.
'Van Boxtel moet daadkracht tonen'
(20 april 2000)
De PvdA- fractie in de Tweede Kamer is er "niet van overtuigd" dat minister Van
Boxtel (Integratiebeleid) voldoende krachtig optreedt om wachtlijsten
voor inburgeringsprogramma's terug te dringen. De PvdA verlangt van
minister Hermans (Onderwijs) "een agressievere houding" bij het
aanpakken van achterstandsproblemen op scholen.
Tweede generatie doet het beter
(20 april 2000)
Langzaam maar zeker verbetert de
positie van etnische minderheden, concludeert hoogleraar J.Veenman. Maar
Antilliaanse jongeren blijven een probleemgroep.
Drama en daden
(3 april 2000)
Niet vaak zal een artikel op een opiniepagina zo'n golf aan reacties hebben losgemaakt als de
bijdrage van publicist Paul Scheffer, die twee maanden geleden in deze
krant verscheen onder de titel Het multiculturele drama.
Hulpverlener moet zich aanpassen aan migrant
(21 maart 2000)
De geestelijke
gezondheidszorg biedt geen adequate hulp aan allochtonen, vinden
Rob van Dijk en Joop de Jong.
Participatie allochtone vrouwen werkt goed
(21 maart 2000)
Het multiculturele drama' van
Paul Scheffer in deze krant en 'de multiculturele illusie' van Paul
Schnabel in de Volkskrant belichten vooral de slechte integratie
van allochtonen en het lijdzame toezien van 'gevestigde' Nederlanders.
Volgens Paul Scheffer is het 'drama' vergelijkbaar met de 'sociale
kwestie' in de tweede helft van de negentiende eeuw.
Nederland is niet multicultureel
(18 maart 2000)
Op muzikaal en culinair gebied
is Nederland een smakelijke smeltkroes. Maar in belangrijke sectoren
als het onderwijs en de arbeidsmarkt is de inbreng van andere culturen
zeer gering, vindt Gabriël van den Brink.
Multiculturele ideologie leidt tot
uitsluiting
(16 maart 2000)
Politici zijn niet echt
geïnteresseerd in het verbeteren van het taalonderwijs aan
allochtone leerlingen, betoogt Lotty Eldering.
Nieuwkomers hebben ruimte nodig
(11 maart 2000)
Van allochtonen mag gevraagd
worden eigen verantwoordelijkheid te nemen. Maar de politiek dient wel
de nodige handreikingen te doen, vinden Ahmed Aboutaleb en Tineke van den Klinkenberg.
Een spannende samenleving
(11 maart 2000)
Wat heeft een Turkse schoonmaker
op Schiphol aan het grote debat over de multiculturele samenleving? Hij
krijgt te horen dat zijn geloof slecht past bij onze cultuur en
geschiedenis. Paul Scheffer hoopt dat het islamitisch geloof zal
verwateren maar is daar niet zeker van. Veel negatiever kun je over een
wereldgodsdienst niet zijn.
Media tonen blinde vlek
(29 februari 2000)
De Nederlandse media vertonen
een blinde vlek voor de verrijking van onze taal, geschiedenis en
cultuur als gevolg van de multiculturalisering van Nederland.
Het integratieprobleem ligt vooral bij de
autochtonen
(29 februari 2000)
De Nederlandse samenleving
bestaat uit een groot aantal verschillende groeperingen, zowel
autochtone als allochtone. Daarom wordt die samenleving 'multicultureel'
genoemd. Dat is een feit, waaraan niets dramatisch is, zeker niet in een
tijd waarin grenzen vervagen of zelfs helemaal verdwijnen.
Accepteer duale identiteit
(29 februari 2000)
De jonge generatie migranten
ziet juist in een duale identiteit een uitweg om de culturele kloof
tussen de traditie van hun ouders en wat zij op school voorgeschoteld
krijgen, te overbruggen. Want jezelf zijn, wat toch door iedereen op
prijs wordt gesteld, betekent juist voor een migrant het combineren van
de werelden.
Progressieve coalitie allochtonen-autochtonen nodig
(26 februari 2000)
Om de maatschappelijke positie van immigranten te verbeteren, is modern emancipatiebeleid vereist, waarbij integratie en diversiteit samengaan. Bovendien moet er een mentaliteitsverandering komen onder de politieke en culturele elites, meent Femke Halsema.
Schaamteloos ongepast
(26 februari 2000)
Eduard Bomhoff: ,,Drie keer heb ik het veelbesproken artikel van Paul Scheffer gelezen en iedere keer staat het me meer tegen."
Van Boxtel weigert gevoel van onmacht te
delen
(22 februari 2000)
In Amsterdam werd gisteravond
gedebatteerd over de achterstand van etnische minderheden. Minister Van
Boxtel was fel.
Integratie is niet mislukt
(22 februari 2000)
De diversiteit van Nederland
moet niet als een bedreiging worden gezien, maar als een toegevoegde
waarde. Er kan dan ook niet gesproken worden van een multicultureel
drama, vindt Z. Seçil Arda.
Oude en nieuwe burgers moeten aan de slag
(19 februari 2000)
Het past niet gemakzuchtig multicultureel te babbelen en aldus het onstaan van nieuwe sociale spanningsvelden te miskennen. Want die spanningsvelden zijn er en er zullen tal van maatregelen genomen moeten worden teneinde te komen tot nieuwe instituties en een nieuw sociaal contract, menen Godelieve van Heteren en Bart Top.
Het politiek-culturele drama
(17 februari 2000)
,,De integratie van minderheden is zo'n moeilijk probleem dat het alleen met durf en creativiteit kan worden opgelost. Voor vrijblijvendheid noch taboes is daarbij ruimte. Er is een groot debat nodig waaraan alle politieke partijen deelnemen, over wat mag en wat kan, wat moet en wat anders dreigt.''
Het vluchtelingencomplex
(17 februari 2000)
Uiteindelijk is het Heerenveen geworden – en niet Lelystad. Begin vorig jaar schatte staatssecretaris Cohen (Vreemdelingenzaken) dat het aantal asielzoekers voor 1999 zou uitkomen op 65.000 mensen, ruwweg evenveel als het aantal inwoners van Lelystad. Uiteindelijk werden er 39.000 asielzoekers toegelaten, zoveel als de bevolking van de gemeente Heerenveen, plus nog eens 4.000 uitgenodigde Kosovaarse vluchtelingen.
Integratie van allochtonen vergt veel geduld en gericht
beleid
(12 februari 2000)
De problemen die zijn ontstaan
door de instroom van migranten kunnen worden opgelost wanneer
realistisch wordt omgegaan met de mogelijkheden die de overheid heeft.
Maar burgers moeten zelf keuzes maken over de inrichting van de
maatschappij. Ook zij die niet sinds de Tachtigjarige Oorlog in deze
contreien wonen, meent Roger van Boxtel.
Mercita Coronel
(10 februari 2000)
Wat mij echter vooral verontrust is de oplossing die hij aandraagt als oplossing voor het ‘multicultureel drama'. Hij omschrijft het mooi: ,,Laten we eens beginnen de Nederlandse taal, geschiedenis en cultuur serieus te nemen'', redelijke woorden voor doodgewoon nationalisme en dat lijkt mij nu niet de oplossing voor de problemen waarmee Nederland met zijn verschillende culturele groeperingen zich geconfronteerd ziet.
Anil Ramdas
(7 februari 2000)
Scheffer heeft gelijk, ik vond zijn verhaal de meest degelijke interventie in de oer-Hollandse zelfgenoegzaamheid sinds jaren. Daarom juist kwam ik naar dit feest, deze multiculturele party van afgestudeerde en welvarende allochtonen, in de hoop het tegendeel van zijn verhaal te betrappen. Want is het echt nodig om van een land en zijn zeden te houden, om er een goed en succesvol burger van te zijn?
Peter van der Veer
(5 februari 2000)
Er is heel weinig reflectie over het vraagstuk van de transnationale samenleving in Nederland. Maar het is beter zich daarop te richten dan op het vraagstuk van multiculturalisme, althans zoals geformuleerd door Scheffer, omdat het duidelijk maakt dat het niet alleen gaat om `minderheden als probleem', maar om een fundamentele verandering voor iedereen.
Brieven van lezers