'Snelbelgwet' als wapen in de strijd tegen
xenofobie
Een artikel van Paul Scheffer
heeft een discussie op gang gebracht over 'het multiculturele drama' in
Nederland. Hoe verloopt de integratie van immigranten in het
buitenland?
Door onze correspondent HANS BUDDINGH'
BRUSSEL, 26 APRIL. Het decor in de Brusselse gemeente Sint-Jans-
Molenbeek heeft iets van de film West Side Story: vervallen
huizenblokken en gekleurde jongeren doelloos rondhangend in sombere
straten. Brussel is een stad van contrasten. Op een steenworp van de
Grote Markt, toeristische trekpleister bij uitstek, ligt een door
migranten bewoonde afbraakbuurt. "De jongeren luisteren hier niet meer,
ze verwerpen iedereen. Er is gebrek aan perspectief en ze zijn zich
ervan bewust",zegt M'Rabet Bachir, een 35-jarige Marokkaanse
jeugdwerkcoördinator in Sint-Jans-Molenbeek. De politie raadt er
automobilisten aan tijdens het rijden portieren op slot en tassen in de
kofferbak te houden, omdat jeugdige criminelen met hamers autoruiten
inslaan zodra ze buit zien. "Er hoeft hier niet veel te gebeuren voor
een explosie", onderstreept M'Rabet Bachir. De Brusselse gemeente
Anderlecht kende drie jaar terug de laatste uitbarsting van
migrantengeweld.
Het aandeel Marokkanen en Turken is in Brussel met ruim 10 procent van
de totale bevolking niet veel hoger dan de 7 procent in Amsterdam. Maar
de concentraties zijn in sommige wijken aanzienlijk hoger. Volgens
studies van de universiteiten van Leuven, Brussel en Amsterdam komen in
de Belgische hoofdstad buurten voor waar de helft van de bevolking van
Turkse of Marokkaanse komaf is, terwijl de concentratie in Amsterdam
nergens boven de 25 procent uitkomt. In enkele Brusselse wijken loopt
het totale migrantenpercentage zelfs tot tachtig op. Nergens in West-
Europa komt dat voor.
Belangrijkste oorzaak is het vrijwel ontbreken van sociale woningbouw en
huursubsidies in België, waar achtereenvolgende regeringen onder
invloed van christen-democraten vooral geld vrijmaakten voor
stimulering van eigen woningbezit. In Brussel wonen de meeste migranten
dan ook in de negentiende eeuwse gordel van particuliere huurwoningen,
die het zaken- en regeringscentrum bijna geheel omsluit. De
etagewoningen zijn overbevolkt en sterk verwaarloosd, soms ontbreekt
zelfs een spoelbak in de toiletten. In sommige wijken ligt de
werkloosheid boven de 40 procent.
"Er was hier in België geen debat, geen enkel debat", zegt Paula
D'Hondt. De inmiddels 73-jarige progressieve Vlaamse christen-democrate
werd in 1989 door toenmalig premier (en partijgenoot) Wilfried Martens
benoemd tot Koninklijk Commissaris voor het Migrantenbeleid.
Belangrijkste reden? "Men voelde de hete adem van het Vlaams Blok",
aldus D'Hondt. De racistische partij had een jaar eerder het eerste
electoraal succes gesmaakt. Volgens D'Hondt, die tot 1993 in functie
bleef, zijn op onderwijsgebied de nodige inspanningen geleverd. Zij
meent zelfs dat de aanpak van taalachterstand van migranten in
België beter verliep dan in Nederland. Ondanks of misschien wel
dankzij het geldgebrek, want voor programma's in eigen taal en cultuur
waren er nauwelijks middelen. "Wij hebben ook strenger toegezien op
individuele scholen en leerlingen", aldus D'Hondt. Van een werkelijke
aanpak van de migrantenproblemen door de politiek is het volgens D'Hondt
echter ook toen niet gekomen. In 1991 bracht zij het kabinet in
verlegenheid door te verklaren dat "in de regering geen vijf ministers"
haar rapporten hadden gelezen. Bovendien benaderen Vlaanderen en
Wallonië het migrantenprobleem verschillend. Voor Wallonië
geldt het Franse assimilatiemodel. Vlaanderen volgt niet helemaal het
Angelsaksische model, dat ruimte laat voor migrantengroepen als
minderheden, maar ook niet geheel het assimilatiemodel. In Wallonië
kreeg commissaris D'Hondt volgens eigen zeggen van politici zelfs te
horen dat er geen migrantenprobleem was. Voor de Waalse socialisten,
toen nog dominant, waren migranten net als Franssprekende Belgen
allereerst arbeiders. Italianen en Spanjaarden in mijnen en
staalindustrie waren eertijds toch ook zonder problemen
geïntegreerd. In Vlaanderen is het debat vertroebeld door de
opkomst van het Vlaams Blok. Fractieleider Marc van Peel van
oppositionele CVP - de christen-democratische partij die decennialang
de Belgische politiek domineerde - gaf extreem-rechts er onlangs nog de
schuld van dat de politiek het migrantendebat uit de weg gaat. Terwijl
in Wallonië dus niet over het migrantenprobleem werd gepraat omdat
het niet zou bestaan, deden Vlaamse politici er het zwijgen toe uit
vrees voor extreem-rechts. Bovendien was er nooit geld - overheidstekort
en staatsschuld waren door de kostbare gefederaliseerde staatsstructuur
al torenhoog.
"Wie zou niet willen integreren?", zegt de Marokkaanse
jeugdwerkcoördinator M'Rabet Bachir. "Het is zeker geen probleem
van cultuur. De jongeren zoeken een opening naar de wereld. Maar wat
doe je als de deuren zich sluiten?" De klacht van Bachir, werkzaam bij
het midden in de Molenbeekse migrantenwijk gelegen integratiecentrum
Foyer van de Vlaamse Gemeenschap, is geen goedkoop excuus. Onderzoek
bevestigt dat veel Belgische werkgevers zwaar discrimineren. Zo werd
onlangs vastgesteld dat in Brussel veelvuldig de eis van tweetaligheid
(Frans en Nederlands) aan allochtonen wordt gesteld, terwijl bij
autochtone Belgen met kennis van één taal (meestal Frans)
genoegen wordt genomen. De onderzoekers constateerden
"procedurevervalsingen" en "leugenachtige verklaringen". Het Vlaamse
Kinderrechtencommissariaat toont zich ongerust over discriminatie op
scholen, die kinderen om hun etnische afkomst weigeren, omdat ze vrezen
een 'zwarte' school te worden. De Raad van Europa publiceerde onlangs
nog een tamelijk negatief rapport over discriminatie en racisme in
België, ofschoon ook vooruitgang werd geconstateerd.
Volgens Johan Leman, directeur van het in 1993 door de overheid
opgerichte 'Centrum voor gelijkheid van kansen en voor
racismebestrijding', zal vooral Vlaanderen zich moeten losmaken van
"xenofobe neigingen". Hij verklaart die neiging deels uit de
emancipatiestrijd die Vlamingen zelf moesten leveren tegen Franstalige
dominantie. Antropoloog Leman ziet een parallel met andere 'kleine'
gebieden in West-Europa, zoals Denemarken, Karinthië en de Elzas,
waar migranten meer dan elders als bedreiging voor de eigen net
verworven welvaart worden gezien.
In Vlaanderen bestaat dan ook nog steeds breed verzet tegen invoering
van migrantenstemrecht bij lokale verkiezingen, iets wat in Nederland
al ruim tien jaar bestaat. Vooral Vlaamse liberalen (van premier
Verhofstadt) en christen-democraten vrezen dat andere partijen van de
migrantenstem gaan profiteren. In de nieuwe paars-groene coalitie zijn
de liberalen tegemoetgekomen aan 'groene' wensen met een
legaliseringscampagne voor illegalen en een versoepeling van de
naturalisatiewet. Via deze tot 'Snelbelgwet' omgedoopte regeling zullen
meer migranten stemrecht krijgen en dus ook invloed op het beleid. In
Brussel en elders zijn inmiddels alle partijen, uitgezonderd het Vlaams
Blok, op zoek naar migrantenkandidaten voor de
gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober.