|
|
Accepteer duale identiteit
Shervin Nekuee
Natuurlijk verloopt dit proces niet altijd soepel, maar daar ligt niet de grootste pijn voor de jonge generatie migranten. Het doet het meest pijn wanneer het hele proces vanaf de zijlijn onmogelijk wordt verklaard, wanneer geen ruimte wordt gegeven voor creatie, wanneer Neder-Turk willen zijn niet wordt geaccepteerd. Op scholen, in de zorg, bij de politie, waar de dynamiek van de multi-etnische samenleving het beste te zien is, zoekt een grote groep Nederlanders samen met de migranten aan de hand van argumenteren en afwegen naar manieren om in het nieuwe Nederland een nieuwe cohesie van de grond te krijgen. Zij kiezen niet voor de gemakkelijke weg van: 'zijn er problemen? Dan moeten zij zich maar aanpassen'. Ze zien dat veel mensenleed, frustratie en onzekerheid voorkomen kan worden door oog te hebben voor diversiteit. Ze zien dat zijzelf ook meer plezier in hun werk als docent, politieman en verpleger in een multi-etnische context hebben als ze wel rekening houden met diversiteit. Ondertussen verklaart Scheffer de oorlog aan de windmolens van cultuurrelativisten. Hij grijpt terug op de geschiedenis en de geschiedenisboeken om te achterhalen wat Nederland nu bindt. Natuurlijk hebben alle kinderen baat bij een grotere kennis van de geschiedenis van het land waarin ze leven. Maar de geschiedenis van de migranten is inmiddels ook een onlosmakelijk onderdeel hiervan geworden. Moet er een museum komen zoals het 'Haus der Geschichte'? Daar ben ik absoluut voor. Als vluchteling moet ik nog heel veel leren over mijn nieuwe vaderland. Maar dan graag ook een museum zoals Allis Island museum in New York, waar de geschiedenis van de migranten wordt tentoongesteld.
Shervin Nekuee is verbonden aan European Research Centre on Migration & Etnic Relations (ERCOMER), Universiteit Utrecht.
|
NRC Webpagina's 29 FEBRUARI 2000
|
Bovenkant pagina |
|