|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Fatale fout
HENK VAN GELDER
De strijdmethoden van het Billboard Liberation Front zijn sindsdien goeddeels onveranderd gebleven. Zo werd het merk Marlboro gewijzigd in Marlbore, om aan te geven hoe saai en slaapverwekkend de Marlboro-cowboy in de ogen van de bevrijders was geworden. De oproep Think different van Apple Computers veranderde in Think disillusioned of Think doomed. En door de letters op een bord voor Camel-sigaretten door elkaar te gooien en af te dekken, ontstond de tekst Am I dead yet?Ook vorige week was het front weer actief, maar nu op een iets andere manier. Op dertien billboards van technologische bedrijven in Silicon Valley werden waarschuwende plakkers aangebracht, in de vormgeving van een foutmelding op de computer: "Fatal error - Invalid Stock Value - abort/retry/fail." Zo werd de IT-reclame, aldus de actievoerders met bijpassend cynisme, onherstelbaar verbeterd. Een overzicht van de activiteiten is te vinden op de internet-site van het BLF (www.billboardliberation.com) die ook uiterst praktische instructies bevat voor wie op soortgelijke wijze aan de slag wil gaan. Daaruit valt allereerst te leren hoe er met de tekst kan worden gemanipuleerd: fotografeer het reclamebord, blaas de foto op tot ware grootte, knip dan de benodigde letters uit en plak die tenslotte met rubberlijm over het echte billboard heen. Voorts dient de locatie vooraf uitvoerig te worden geïnspecteerd: is het nodig zelf een ladder mee te nemen (soms blijkt er achter het bord, bijvoorbeeld op het dak van een gebouw, gewoon een ladder te liggen), wanneer lopen er de meeste mensen langs en hoe groot is op verschillende momenten het risico op heterdaad betrapt te worden? Een andere tip: neem een camera mee. Niet alleen om de foto's voor het persbericht te maken, maar ook om alibi te hebben voor een argwanende agent: "Ik ben nachtfotograaf, en vanaf deze plek heb je een schitterend uitzicht op de brug..." Of woorden van dergelijke strekking. Nederlandse navolgers lijkt het Amerikaanse front niet te hebben. Hier blijft het verschijnsel vooralsnog beperkt tot aanvullende teksten uit de spuitbus. Het reclamevakblad Adformatie, dat laatst melding maakte van de BLF-site, wijst op Deventer, waar de autoreclame doorgaans wordt gesaboteerd met de aansporing: "Ga toch fietsen." In de jaren zestig had Amsterdam trouwens al de anti-rookmagiër Robert Jasper Grootveld, die een grote kanker-K kladde op alle sigarettenreclame. Maar toen was van professionele actietechnieken nog geen sprake.
|
NRC Webpagina's 28 NOVEMBER 2000
De zigzaggende videobranche Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|