|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
'Geleende' kunst in de reclame
HENK VAN GELDER
Aan alle wanden hangen advertenties, thematisch gerangschikt, en overal staan gerieflijke banken om naar de monitoren te kijken die continu toepasselijke reclamefilmpjes vertonen. Daaronder bevinden zich ook de campagnes waarin de commerciële boodschap en de culturele referenties het meest met elkaar in botsing komen. Het vloekt immers behoorlijk, de eeuwenoude culturen van China of Tibet in een spotje voor Marlboro of Citroën, of de Inca-symboliek in een filmpje voor chocolaatjes van Nestlé. Men steelt de buitenkant om er ordinair mee te pronken. Om nog te zwijgen van het lot dat al die verstilde pracht uit vroegere tijden te wachten staat als er steeds maar Citroëns doorheen rijden. Dan maar liever zo'n onschuldig grapje als die Franse advertentie uit 1991, met een authentiek krantenknipsel over de diefstal van twintig schilderijen uit het Van Gogh-museum in Amsterdam. Het bericht vermeldt dat de buit snel werd teruggevonden in een VW Passat, en daaronder staat slechts de monkelende tekstregel: "Ze zeggen dat een Van Gogh meer op zijn plaats is in een Passat dan in een museum." En de omgekeerde wereld in een advertentie voor de Citroën Picasso, waarin een fraaie portretfoto van Pablo Picasso vergezeld gaat van de met een kinderhand geschreven tekst: "Zeg moeder, waarom heet die meneer net zo als die auto?" Of, om nog een voorbeeld uit vele te noemen, een advertentie van de Engelse kruidenier Tesco, met het blik Campbell-tomatensoep in de versie van Andy Warhol en de tekst: "Deze kopie is kortgeleden bij Sotheby's in New York verkocht voor bijna 34.000 pond. U kunt het origineel bij Tesco kopen voor 26 pence." Eén kunstwerk lijkt intussen de favoriet van de reclamemakers te zijn: Michelangelo's beroemde schildering van de schepping van Adam. Tussen de priemende wijsvinger van Onze Lieve Heer rechtsboven en de uitstekende hand van Adam linksonder is immers van alles te monteren. Een spijkerbroek bijvoorbeeld, door God aan Adam verstrekt, of een kopje koffie met de tekst: "U zou Boncafé moeten proberen, dat is bepaald hemels." Daar had het episcopaat kennelijk geen moeite mee.
l'Art dans la Pub: Musée de la Publicité, 107 rue de Rivoli, Parijs (www.museedelapub.org)
|
NRC Webpagina's 4 JULI 2000
Welk chocolaatje eet De Cock? Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|