|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Wondermiddeltjes en flauwekul
HENK VAN GELDER
Maar veel Nederlanders zal de tegenwoordige merknaam nog wat kaal in de oren klinken. Het was immers dr. Alfred Vogel, die in 1960 het massaal verkochte boek De kleine dokter publiceerde, en het bijbehorende assortiment ging over de toonbank onder de naam Dr. Vogel. Die titel wordt echter al geruime tijd niet meer gebruikt. Vanaf de jaren tachtig is in diverse landen actie gevoerd tegen de suggestie die ervan uitging. Vogel had geen medische opleiding, maar maakte gebruik van een eredoctoraat dat hem zou zijn toegekend door een Amerikaanse universiteit. In ons land was vooral de VARA-radio actief; meesmuilend sprak cabaretier Ivo de Wijs in een consumentenprogramma over mengsels van 'stiereballen, kattevellen, bevergeil, slakkenstroop, thee van walnoottussenschotten'. Tenslotte besloot het Zwitserse hoofdkantoor, onder alle internationale druk, de doctorstitel in de merknaam te schrappen. Toch blijft bijvoorbeeld de Vereniging tegen de Kwakzalverij nog altijd pal staan als het om Vogel gaat, met of zonder doctoraat. "Van niet één van die medicamenten is ooit de werkzaamheid aangetoond", constateert bestuurslid C.P. van der Smagt van de al sinds 1880 bestaande vereniging. "Vogel heeft allerlei boeken voor leken geschreven waar allemaal onzin in staat en zijn bedrijf verkoopt middelen waar niemand wat aan heeft. Maar toch is er veel vraag naar, dat is wel duidelijk." Zelfs heeft Van der Smagt, gepensioneerd huisarts te De Bilt, het eerste reclamespotje inmiddels gezien. Hij denkt niet dat de vereniging daar nog tegen ten strijde zal trekken, want dat zou alleen maar een herhalingsoefening zijn. Men heeft al zo vaak negatieve geluiden over Vogel laten horen. "Het is allemaal op het randje", zegt hij, net als de wondermiddeltjes in het fleurige tijdschriftje Swinglevend dat vorige week in een miljoenenoplage huis aan huis in Nederland is verspreid, met de beeltenis van een blije Sandra Reemer ("leeft nu een stuk bewuster dan vroeger!") voorop. "Dat stond ook vol flauwekul." Swinglevend heeft een onduidelijke afzender. Het colofon vermeldt de House of Trends Company in Denemarken en een antwoordnummer in Amsterdam. Verder wemelt het van de advertenties voor de firma Pharma Nord, zonder nader adres. Biohorma voldoet daarentegen aan alle wettelijke eisen. De campagne is vooraf voorgelegd aan de Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten, want zonder goedkeuringsstempel van dit college zou de STER de reclame voor A. Vogel niet uitzenden. En deze KOAGG heeft de commercials goedgekeurd.
|
NRC Webpagina's 3 OKTOBER 2000
Laat je hart spreken Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|