U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Wondermiddeltjes en flauwekul

HENK VAN GELDER
Op het zonovergoten dakterras groeit en bloeit van alles. Zorgzaam is de vrouw in het spotje dan ook doende met haar planten, tot ze moet niezen. Ze is verkouden. En toevallig strekt ze juist op dat moment haar handen uit naar de rode zonnehoed, ook wel bekend als de echinaforce. Wat zij niet weet, wordt ons door een vertrouwenwekkende stem buiten beeld verteld: de rode zonnehoed, verkrijgbaar als medicament van A. Vogel, helpt tegen griep en verkoudheid. Het middel wordt, aldus de afsluitende tekst, "aangeraden door de natuur".

Vogel heeft al lange tijd geen tv-reclame meer gemaakt, aldus Sandra Stroeve, product group manager van de firma Biohorma in Elburg, die in licentie de producten van het Zwitserse bedrijf Vogel op de Nederlandse markt brengt. Nu werd het weer eens tijd. Weliswaar is Biohorma nog steeds marktleider in de natuurgeneesmiddelen, maar de concurrentie rukt op. Zonnatura was ook al op het scherm. "We wilden ons merk weer eens duidelijk laten zien", zegt Sandra Stroeve, "en het ook een wat moderner gezicht geven - meer in deze tijd geplaatst." Op de televisie en op de winkelvloer is A. Vogel dit najaar prominent te zien.

Maar veel Nederlanders zal de tegenwoordige merknaam nog wat kaal in de oren klinken. Het was immers dr. Alfred Vogel, die in 1960 het massaal verkochte boek De kleine dokter publiceerde, en het bijbehorende assortiment ging over de toonbank onder de naam Dr. Vogel.

Die titel wordt echter al geruime tijd niet meer gebruikt. Vanaf de jaren tachtig is in diverse landen actie gevoerd tegen de suggestie die ervan uitging. Vogel had geen medische opleiding, maar maakte gebruik van een eredoctoraat dat hem zou zijn toegekend door een Amerikaanse universiteit. In ons land was vooral de VARA-radio actief; meesmuilend sprak cabaretier Ivo de Wijs in een consumentenprogramma over mengsels van 'stiereballen, kattevellen, bevergeil, slakkenstroop, thee van walnoottussenschotten'. Tenslotte besloot het Zwitserse hoofdkantoor, onder alle internationale druk, de doctorstitel in de merknaam te schrappen.

Toch blijft bijvoorbeeld de Vereniging tegen de Kwakzalverij nog altijd pal staan als het om Vogel gaat, met of zonder doctoraat. "Van niet één van die medicamenten is ooit de werkzaamheid aangetoond", constateert bestuurslid C.P. van der Smagt van de al sinds 1880 bestaande vereniging. "Vogel heeft allerlei boeken voor leken geschreven waar allemaal onzin in staat en zijn bedrijf verkoopt middelen waar niemand wat aan heeft. Maar toch is er veel vraag naar, dat is wel duidelijk."

Zelfs heeft Van der Smagt, gepensioneerd huisarts te De Bilt, het eerste reclamespotje inmiddels gezien. Hij denkt niet dat de vereniging daar nog tegen ten strijde zal trekken, want dat zou alleen maar een herhalingsoefening zijn. Men heeft al zo vaak negatieve geluiden over Vogel laten horen. "Het is allemaal op het randje", zegt hij, net als de wondermiddeltjes in het fleurige tijdschriftje Swinglevend dat vorige week in een miljoenenoplage huis aan huis in Nederland is verspreid, met de beeltenis van een blije Sandra Reemer ("leeft nu een stuk bewuster dan vroeger!") voorop. "Dat stond ook vol flauwekul."

Swinglevend heeft een onduidelijke afzender. Het colofon vermeldt de House of Trends Company in Denemarken en een antwoordnummer in Amsterdam. Verder wemelt het van de advertenties voor de firma Pharma Nord, zonder nader adres.

Biohorma voldoet daarentegen aan alle wettelijke eisen. De campagne is vooraf voorgelegd aan de Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten, want zonder goedkeuringsstempel van dit college zou de STER de reclame voor A. Vogel niet uitzenden. En deze KOAGG heeft de commercials goedgekeurd.

NRC Webpagina's
3 OKTOBER 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Laat je hart spreken
(26 september 2000)
Verborgen twijfels
(19 september 2000)
Reclame is hartstikke onschuldig
(12 september 2000)
Reclame maken voor reclame
(5 september 2000)
Het publieke wolmerk
(29 augustus 2000)
Niet alleen voor zware gevallen
(22 augustus 2000)
Niet bang zijn
(15 augustus 2000)
Heeft u nog een leuk idee?
(8 augustus 2000)
Kan Verona de Expo redden?
(1 augustus 2000)
Minder runderen
(25 juli 2000)
Naakt op de roltrap
(18 juli 2000)
Betutteling onder vuur
(11 juli 2000)
'Geleende' kunst in de reclame
(4 juli 2000)
Welk chocolaatje eet De Cock?
(27 juni 2000)
Sensationele bierreclame
(20 juni 2000)
Vijf seconden energie
(13 juni 2000)
Het ons-gevoel van bier
(6 juni 2000)
Weg met het opgeheven vingertje
(30 mei 2000)
Boze baby's komen verder
(23 mei 2000)
Anti-reclame beloond
(16 mei 2000)
Door de ogen van een MS-patient
(9 mei 2000)
Plassende voetbalfans
(2 mei 2000)
Vindingrijke omroepen
(25 april 2000)
Hitler rukt op in de reclame
(18 april 2000)
Schnabbelende sterren
(11 april 2000)
1943
(4 april 2000)
Greenaway's stokpaardjes
(28 maart 2000)
Leuk, niet suf
(21 maart 2000)
Spijkerbroeken-flauwekul
(14 maart 2000)
Levende doden
(7 maart 2000)
Reclame als waarschuwing
(29 februari 2000)
Goeiedag en 25 mille in de knip
(22 februari 2000)
Peter-Jan en de tere kinderziel
(15 februari 2000)
Tekenen des tijds
(8 februari 2000)
Tekenen des tijds
(1 februari 2000)
Reclameheld van de eeuw
(1 februari 2000)
Reclame zonder glamour
(25 januari 2000)
Levende reclame
(18 januari 2000)
Gesnoerde monden
(11 januari 2000)
Naadloos over naar de koffie
(4 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad