|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Laat je hart spreken
HENK VAN GELDER
Een reclamebureau is er niet aan te pas gekomen. Dat het spotje niettemin een professionele indruk maakt, is echter geen toeval: Wisbrun is in het dagelijks leven reclamemaker. "Deze stichting is weliswaar ontstaan vanuit een buikgevoel", zegt hij, "maar vanaf dag één hebben we tegen elkaar gezegd dat het wel professioneel moet worden neergezet." Alleen de studio moest worden betaald, terwijl voor de montage een gereduceerd tarief gold: "Voor alles wat normaal een gulden moet kosten, is hier vijftig cent in rekening gebracht." De stichting moet het dan ook stellen zonder overheidssubsidie; het secretariaat, waar drie betaalde krachten werken, en de vele campagnes worden bekostigd uit giften. Diverse verenigingen in den lande organiseren inzamelingen waarvan de opbrengst naar Noordwijk wordt gestuurd. Voorts worden er lieveheersbeestspeldjes verkocht ("een vredelievend beestje dat toch fel van zich af kan bijten") en af en toe steekt een stichting als Jantje Beton of een bedrijf als de Free Record Shop een helpende hand toe. "Het zijn allemaal kwartjes", aldus Wisbrun, "maar met heel veel kwartjes kun je toch wel wat doen." Intussen doemt de vraag op of de agressie op straat zich laat beteugelen door zo'n nobel spotje. "Moeten vechtersbazen niet juist veel harder worden aangepakt?", hoont het reclamevakblad NieuwsTribune deze week. "Werkt het intrekken van een paspoort niet beter dan een zalvende campagne? Is dit een aflaat voor onmacht?" Wisbrun heeft al die kritiek al vaak gehoord. "Mensen die kwaad willen, doen hun kwaad toch wel", beaamt hij. "Maar het gaat ons erom dat de discussie levend blijft, dat de mensen zich constant bewust blijven van de ellende van geweld. En trouwens: als je je op jongeren richt, kun je voor de toekomst heus nog wel wat omvormen. Dat is alleen een lange weg. Het gaat om een mentaliteit die moet veranderen, en dat doe je niet in een paar jaar met een paar spotjes. Je moet continu dat signaal geven, die boodschap moet steeds herhaald worden. We hopen dat het symbool van het lieveheersbeestje die signaalfunctie geeft - hoe vaker je het ziet, hoe vaker je het gevoel krijgt dat andere mensen zich er ook druk om maken." Hij verwijst naar de vele acties die Veilig Verkeer Nederland heeft gevoerd om alcoholgebruik in het snelverkeer uit te bannen - een campagne die al bijna vier decennia geleden is begonnen. "Daar zie je toch uiteindelijk een effect. Kijk, ik was vroeger zelf óók zo'n jongen die over de witte streep naar huis reed. Terwijl je nu een tendens ziet, vooral bij jongeren, om niet langer met een flinke slok op achter het stuur te gaan zitten. Tenslotte dringt er dus wel degelijk iets van door. Je kunt natuurlijk ook niets doen, gewoon bij de pakken blijven neerzitten, maar wat moet je dn?"
|
NRC Webpagina's 26 SEPTEMBER 2000
Verborgen twijfels Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|