|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Scoren met slechte smaak
HENK VAN GELDER
TDI/Mediamax werd eind september voor de rechter gedaagd, omdat de VKG zich niet bij de weigering wilde neerleggen. De uitspraak luidde dat de campagne niet onwettig was en dus mocht verschijnen. De rechter negeerde daarbij een clausule in de algemene voorwaarden van iedere media- exploitant, waarin staat dat reclamecampagnes - zelfs zonder opgaaf van redenen - kunnen worden geweigerd. Ook bij TDI/Mediamax geldt die regel. "Daarom is de uitspraak één groot vraagteken voor ons", aldus Van Eyken. "Maar nu is het te laat om daartegen nog verder te ageren. Dat moet de volgende keer dan maar." De VKG verdedigt zijn campagne door te wijzen op het belang van verantwoord ondernemen, waarvan de kozijnenbranche doordrongen is. Men heeft immers niet alleen een keurmerk, maar ook een gesloten recycling- systeem dat het milieu ten goede komt. Daaraan zegt de branchevereniging het recht te ontlenen om de consument te confronteren met de extreme gevolgen van keuzevrijheid: een stad in puin, de ME in actie en een walvis die bloedend het leven laat. "De foto's op de billboards en in onze advertenties laten zien wat verkeerde keuzes aanrichten", verklaart de VKG op haar website. "Afschrikwekkende voorbeelden voor zowel producenten als consumenten. Moralistisch? Nee. Noodzaak. Als we onze verantwoordelijkheid niet nemen, gaan we ten gronde. We moeten hard roepen. Anders krijgen we Nederland niet wakker." Op de site moet ook een discussie losbarsten over de vraag of persfoto's voor advertentiedoeleinden mogen worden gebruikt. De eerste week leverde nog maar weinig reacties op, waarvan de meeste tenderen naar een afwijzing. "Het is gewoon allemaal aandachttrekkerij", schrijft iemand. "Hoe mooi het ook voorgespiegeld wordt, het gaat uiteindelijk om die domme kozijnen", aldus een ander. "De manier waarop deze reclamecampagne wordt gevoerd, getuigt niet van goede smaak", mailt een derde. "Uw geest dwaalt, mijne dames en heren." En een vierde zegt: "Triest te constateren dat de VKG met gespeelde maatschappelijke betrokkenheid en ongeloofwaardige argumenten een minder klein marktaandeel tracht te krijgen." Maar niet iedereen is negatief. "Heel goed deze campagne!" roept een vierde. "Ik vind al jaren dat bedrijven (of verenigingen?) zich eens moeten uitspreken over de wereld. Beter dan al die domme wasmiddelenreclames! Was alles maar zo goed als deze campagne. We maken er met z'n allen toch ook een klerezooitje van?" De campagne is gemaakt door het Amsterdamse bureau Van Rossum, waar zich verder geen problemen met weigerachtige media hebben voorgedaan. Zo stond de eerste advertentie vorige week in HP/De Tijd en Elsevier; deze week volgt Vrij Nederland. "Het is wel jammer dat de bedoeling nu een beetje in de schaduw is komen te staan van alle gedoe over het kort geding," zegt communicatiemanager Mariska Woertman. "Het gaat allemaal over verantwoord ondernemen, en deze strategie zullen we zeker tot eind 2001 blijven volgen."
|
NRC Webpagina's 10 OKTOBER 2000
Wondermiddeltjes en flauwekul Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|