U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Minder runderen

HENK VAN GELDER
Nee, zegt voorzitter Greet Prins van de stichting SIRE: het heeft niets met de ramp in Enschede te maken. Al voordat de vuurwerkfabriek met noodlottige gevolgen ontplofte, had het bestuur besloten niet langer door te gaan met de jaarlijkse vuurwerkcampagne.

Het doel was bereikt, het werd tijd om de energie aan andere onderwerpen te besteden. Men moest de actie alleen nog overdragen. Pas toen vast stond dat de stichting Consument & Veiligheid en de Halt-bureaus voor jeugdcriminaliteit de strijd tegen onoordeelkundig vuurwerkgebruik zullen overnemen, kon vrijdag het nieuws naar buiten komen: de vuurwerkcampagne onder het motto 'je bent een rund als je met vuurwerk stunt' is afgelopen.

Het vuurwerkgevaar is 25 jaar lang een dankbaar onderwerp geweest voor SIRE, de stichting van professionele reclamemakers die - naast hun gewone werk voor soep, zeep en verzekeringen - gratis campagnes maken voor goede doelen en daartoe ook gratis ruimte en zendtijd in de media krijgen. Vooral sinds de jeugdige copywriter Marijke Liebregts een jaar of tien geleden bedacht dat rund op stunt rijmt, tijdens een werkweekend voor aankomende reclamemakers. De slagzin leek haar aanvankelijk iets te lang, vertelde ze later in deze krant, maar werd meteen met gejuich ontvangen door een vakman die daar als begeleider optrad: "Dt is 'm!"

Iedere twee jaar brengt SIRE de campagne bij een ander reclamebureau onder. En ze staan in de rij om mee te doen. Geen wonder: de talloze variaties hebben heel wat prijzen gewonnen. Men kan er binnen het reclamevak goede sier mee maken. "Het is een aantrekkelijke opdracht", beaamt Greet Prins, "maar ook heel moeilijk. Probeer het maar eens, iedere keer weer een nieuwe aanpak te bedenken. In ons vak gebruiken we daarvoor het woord uitdagend."

Zo kwam men vorig jaar nog in aanvaring met de Gehandicaptenraad, toen in de spotjes duidelijk te zien was hoe gehandicapten in het verdomhoekje zitten. Wat bedoeld was als waarschuwing - dit staat ook vuurwerkslachtoffers te wachten - werd door de Gehandicaptenraad beschouwd als aansporing tot kwetsend gedrag. Om de gemoederen te kalmeren, zag SIRE zich gedwongen een tekstje aan de filmpjes toe te voegen: dit is een waarschuwing, geen voorbeeld om na te volgen.

Intussen is met al die campagnes wel enig succes behaald. Het aantal ernstige vuurwerkongevallen daalde de afgelopen jaren en schommelt nu rond de 1300. In elk geval heeft de kwestie ieders aandacht. "Onze bedoeling is onderwerpen op de agenda te zetten en er rucht- en zichtbaarheid aan te geven", aldus Greet Prins. "Daarna kunnen de betrokken organisaties, waarmee we altijd al hebben samengewerkt, er zelf mee verder. Dat is ook met het vuurwerk gebeurd. Het is een issue geworden, zodat voor ons nu het moment is gekomen dit onderwerp los te laten."

Hoewel de stichting Consument & Veiligheid de actie heeft overgenomen, zal van een grote campagne via de massamedia dit jaar geen sprake meer zijn. Daarvoor ontbreekt het dit instituut aan de financiën. "Maar we krijgen van SIRE wel de spot mee, die vorig jaar tegen zwerfvuurwerk is gemaakt", zegt een woordvoerder. "We zullen een beroep op de omroepen doen om die af en toe uit te zenden als er een minuutje zendtijd over is. Dat lukt meestal wel; in het verleden hebben we daar goede ervaringen mee gehad."

Of men het niettemin jammer vindt voortaan de belangeloze medewerking van de reclamemakers te moeten missen, wil de woordvoerder niet zeggen. Ook is uiteraard nog geen antwoord te geven op de vraag of het aantal ongevallen weer zal stijgen als er straks geen groots opgezette campagne meer is. "Het is een traditie geworden die we nu met beperkte middelen moeten voortzetten", luidt het commentaar. "En we moeten afwachten wat de gevolgen zullen zijn."

NRC Webpagina's
25 JULI 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Naakt op de roltrap
(18 juli 2000)
Betutteling onder vuur
(11 juli 2000)
'Geleende' kunst in de reclame
(4 juli 2000)
Welk chocolaatje eet De Cock?
(27 juni 2000)
Sensationele bierreclame
(20 juni 2000)
Vijf seconden energie
(13 juni 2000)
Het ons-gevoel van bier
(6 juni 2000)
Weg met het opgeheven vingertje
(30 mei 2000)
Boze baby's komen verder
(23 mei 2000)
Anti-reclame beloond
(16 mei 2000)
Door de ogen van een MS-patient
(9 mei 2000)
Plassende voetbalfans
(2 mei 2000)
Vindingrijke omroepen
(25 april 2000)
Hitler rukt op in de reclame
(18 april 2000)
Schnabbelende sterren
(11 april 2000)
1943
(4 april 2000)
Greenaway's stokpaardjes
(28 maart 2000)
Leuk, niet suf
(21 maart 2000)
Spijkerbroeken-flauwekul
(14 maart 2000)
Levende doden
(7 maart 2000)
Reclame als waarschuwing
(29 februari 2000)
Goeiedag en 25 mille in de knip
(22 februari 2000)
Peter-Jan en de tere kinderziel
(15 februari 2000)
Tekenen des tijds
(8 februari 2000)
Tekenen des tijds
(1 februari 2000)
Reclameheld van de eeuw
(1 februari 2000)
Reclame zonder glamour
(25 januari 2000)
Levende reclame
(18 januari 2000)
Gesnoerde monden
(11 januari 2000)
Naadloos over naar de koffie
(4 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad