|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
De zigzaggende videobranche
HENK VAN GELDER
Zo'n anderhalf miljoen gulden heeft de videobranche er dit najaar voor over om de aandacht op de videotheken te vestigen. Dat is hard nodig; de omzet in de video-verhuur loopt gestaag terug. De videotheken hebben te kampen met een paar hardnekkige vooroordelen, erkent Van Teeseling. "De mensen boven de 45 zitten nog steeds met het beeld uit de beginjaren van de videobranche, toen er vooral porno te huur was. Terwijl er bij ons alleen familievideotheken zijn aangesloten. En de jongeren weten gewoon niet wat er bij ons allemaal te huur is." Tot dusver trachtte de bedrijfstak die neergaande lijn om te buigen door de financiering van een eigen tv-programma. Eerst op RTL4, onder de titel Film en videonieuws, en de laatste jaren op SBS6, met de rubriek Moviebox. Maar erg succesvol was dat niet. RTL4 zond het programma op de late zondagmiddag uit, omdat men niet veel kijkers verwachtte, en SBS6 op een doordeweekse avond na elven. De videodistributeurs betaalden 3500 gulden per behandelde filmtitel, maar klaagden over het onaantrekkelijke tijdstip, het geringe aantal kijkers en de 'afstandelijke' presentatie door ex-schoonheidskoningin Irene van der Laar. Zelfs haar belofte om voortaan eerst met eigen ogen te kijken naar de films waarover ze sprak, hielp niet. Moviebox verdween. De video-industrie heeft daarna lang vergaderd over een andere manier om reclame te maken. Het was niet makkelijk iedereen op één lijn te krijgen, moet Van Teeseling toegeven. Zijn achterban bestaat niet alleen uit branche-genoten, maar ook uit onderlinge concurrenten. In de kolommen van het vakblad Muziek en Beeld werden meer dan eens felle polemieken gevoerd over het gebrek aan eenheid. "Het vak zigzagt wat af," schreef een grote distributeur honend, "terwijl de nieuwe media in snel tempo oprukken!" Zo wilden de videotheken dat er voortaan één dag zou zijn waarop de nieuwe films op video uitkomen, terwijl de distributeurs daar weinig heil in zagen. Die strijd is door de videotheken gewonnen; de dinsdag is nu de vaste dag waarop het nieuwe aanbod verschijnt. Nederland 0, een vinding van het Amsterdamse reclamebureau PPGH JWT- Colors, moet de interne tegenstellingen overbruggen en de videotheek top of mind maken - reclamejargon voor iets dat alom in de aandacht staat. In elk geval heeft Van Teeseling inmiddels een mandaat om er ook volgend jaar mee door te gaan. "We hebben er dit jaar veel energie in moeten steken om tot een collectieve campagne te komen," zegt hij. "Maar nu het zo ver is, kunnen we eindelijk weer eens laten zien dat we er zijn."
|
NRC Webpagina's 21 NOVEMBER 2000
Slappe slogans Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|