M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Tekenen des tijds
HENK VAN GELDER
De advertenties dateren uit 1950 en vormen een willekeurig, maar wel tekenend voorbeeld van de ruim 7.000 reclame-uitingen die de Duke University in Durham, North Carolina, kortgeleden op Internet heeft gezet. Onder de titel Ad*Access is daardoor een verbluffend veelomvattende collectie advertenties beschikbaar gemaakt uit de jaren 1911 tot 1955, in de categorieën cosmetica en hygiëne, radio- en tv-toestellen, transport en ideële en commerciële campagnes uit de Tweede Wereldoorlog. Bij elke rubriek is een informatieve toelichting te lezen, en via de zoekmachine is het bovendien mogelijk het gehele bestand na te vlooien op bepaalde kenmerken - zoals advertenties met beroemdheden of advertenties waarin zwarte Amerikanen figureren. Meestal op de achtergrond trouwens, als kruier of bediende. "Veel commentatoren hebben al vastgesteld dat de reclame zo'n doordringend aspect van het Amerikaanse leven is, dat de twintigste eeuw niet volledig kan worden begrepen zonder die te bestuderen", aldus de Duke University. Daarbij komt nog dat zulk materiaal vaak lastig kan worden gevonden; niet alle bedrijven bewaren hun reclame, weinig reclamebureaus houden er goede archieven op na en ook bibliotheken, musea of andere archieven in de Verenigde Staten doen niet erg hun best om de reclamegeschiedenis te documenteren. Dat Duke dat wel doet, is vooral te danken aan het bedrijfsarchief van het grote Amerikaanse reclamebureau JWT dat sinds de jaren tien is bijgehouden en in 1987 aan de universiteit werd overgedragen. Ruim zeventig jaar lang hebben JWT-employés dagelijks advertenties uit kranten en tijdschriften geknipt, om op elk gewenst moment de activiteiten van de concurrentie in ogenschouw te kunnen nemen. Eén van de aanleidingen om daarvan, bij wijze van proefproject, een deel op Internet te zetten, was de kwetsbaarheid. Elke keer als iemand een blik slaat op een oude advertentie, verkruimelt het papier waarop die is gedrukt. Nu kan de collectie onbelemmerd door iedereen worden geraadpleegd. Een teken des tijds is de waarschuwing op de openingspagina van Ad*Access: op deze site staat historisch materiaal dat wellicht 'negatieve stereotypes' bevat en dan ook alleen als onderdeel van de geschiedschrijving is opgenomen. Men mocht eens denken dat de Duke University actief propaganda voert voor seksisme of racisme. Nee, het is allemaal echt gebeurd. Zie die advertentie uit 1942, waarin een uitgelaten vrouw roept dat ze na drie jaar huwelijk nog steeds door haar man wordt aangehaald - iedereen denkt dat hij gek is, maar nee, het komt omdat ze Ivory Soap gebruikt. Of die advertentie uit 1932, waarin een dame vertelt wat ze van een schoonheidsspecialist heeft gehoord: als ze haar man wil houden, moet ze Palmolive-zeep gebruiken. Anders loopt hij bij haar weg.
Ad*Access: scriptorium.lib.duke.edu/adaccess
|
NRC Webpagina's
8 FEBRUARI 2000
Tekenen des tijds Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |