U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Niet alleen voor zware gevallen

HENK VAN GELDER
Een baby is niet meer tot bedaren te brengen, een jongetje krijgt slaag, een ander joch wordt door de politie thuisgebracht, een huiselijke ruzie lijkt hoog op te lopen, het ziekenbezoek oogt zorgelijk, een bejaarde zakt weg in een stoel, een vrouw en een kind leggen bloemen bij een graf - en intussen zegt de commentaarstem: "In ieder mensenleven gebeurt wel eens iets. Momenten waarop je goede raad gebruiken kunt. Omdat je de weg wilt weten naar instanties, of soms alleen maar om je verhaal te doen. Op die momenten bel je met Korrelatie."

De stichting Korrelatie ("als je het even niet meer weet") kreeg vorig jaar bijna 40.000 telefoontjes binnen. Dat waren er twee keer zoveel als twee jaar eerder. Bovendien heeft een NIPO-onderzoek aangetoond dat 87 procent van de bevolking op de hoogte is van het bestaan van de telefonische hulpdienst. Er lijkt, kortom, geen enkele aanleiding te zijn waarom Korrelatie reclame voor zichzelf zou moeten maken. En toch is dezer dagen regelmatig een STER-spotje te zien, dat wervend het telefoonnummer 0900-1450 onder de aandacht brengt.

Waarom?

"Omdat we nog te veel en te uitsluitend vastzitten aan het imago dat het wel héél erg met je moet zijn om met Korrelatie te bellen", zegt directeur D. Huijbregts. "Terwijl we er allang niet meer alleen zijn voor de opvang van mensen die door de media in psychische nood zijn gekomen. We hebben ook een expliciete verwijsfunctie. Dat hopen we duidelijk te maken door voor het eerst in onze geschiedenis met een commercial te komen."

Korrelatie bestaat binnenkort 35 jaar en kwam voort uit een programma van de AVRO-radio op kerstavond 1964: eenzame luisteraars konden bellen met raadslieden in de studio. Prompt waren de drie telefoonlijnen de hele avond overbezet. Dat leidde tot de aanleg van een permanente hulplijn, vooral voor kijkers en luisteraars die hun hart wilden luchten of advies kwamen vragen na een programma. En dat is zo gebleven. Of het nu een uitzending van Catherine Keijl over psychische stoornissen is, een radiogesprek van Martin Simek met een kankerexpert of een van de vele documentaires over de Tweede Wereldoorlog - men kan na afloop bij Korrelatie zijn hart luchten.

Nog altijd ontvangt de stichting jaarlijks een half miljoen gulden van de NOS, namens alle publieke omroepen, voor dit soort opvang. Commerciële omroepen die het bekende telefoonnummer op de aftiteling willen zetten, betalen 2.500 gulden per keer. Daarnaast is de subsidie van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport de laatste jaren van een half miljoen gestegen tot anderhalf miljoen gulden. In ruil daarvoor is Korrelatie druk doende de 'wegwijsfunctie' uit te bouwen. "Natuurlijk zijn er meer organisaties die het publiek per telefoon naar de juiste adressen verwijzen", erkent directeur Huijbregts. "Maar die werken altijd alleen op één bepaald deelgebied. Wij zijn de generalisten, wij overzien het hele terrein. Dat willen we in de campagne duidelijk maken."

Voor argwaan over de kosten blijkt geen aanleiding te zijn. De campagne wordt betaald uit een extra projectsubsidie van het ministerie en gaat dus niet ten koste van de hulpverlening. Het filmpje is door het Amsterdamse reclamebureau Nuyten & Associates gemaakt voor 'een gereduceerd tarief'. En de STER en IP, die de zendtijd verkopen, brengen voor charitatieve spotjes een vriendenprijsje in rekening.

"We hopen met deze campagne duidelijk te maken dat Korrelatie laagdrempelig en heel gewoon is", aldus Huijbregts. "Uit onderzoek blijkt dat de behoefte aan advies heel groot is. Men denkt alleen nog te vaak dat wij er alleen voor de zware gevallen zijn. Dat imago moet veranderen. We zijn er voor alles waar een mens in zijn leven mee kan zitten, van de wieg tot het graf."

NRC Webpagina's
22 AUGUSTUS 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Niet bang zijn
(15 augustus 2000)
Heeft u nog een leuk idee?
(8 augustus 2000)
Kan Verona de Expo redden?
(1 augustus 2000)
Minder runderen
(25 juli 2000)
Naakt op de roltrap
(18 juli 2000)
Betutteling onder vuur
(11 juli 2000)
'Geleende' kunst in de reclame
(4 juli 2000)
Welk chocolaatje eet De Cock?
(27 juni 2000)
Sensationele bierreclame
(20 juni 2000)
Vijf seconden energie
(13 juni 2000)
Het ons-gevoel van bier
(6 juni 2000)
Weg met het opgeheven vingertje
(30 mei 2000)
Boze baby's komen verder
(23 mei 2000)
Anti-reclame beloond
(16 mei 2000)
Door de ogen van een MS-patient
(9 mei 2000)
Plassende voetbalfans
(2 mei 2000)
Vindingrijke omroepen
(25 april 2000)
Hitler rukt op in de reclame
(18 april 2000)
Schnabbelende sterren
(11 april 2000)
1943
(4 april 2000)
Greenaway's stokpaardjes
(28 maart 2000)
Leuk, niet suf
(21 maart 2000)
Spijkerbroeken-flauwekul
(14 maart 2000)
Levende doden
(7 maart 2000)
Reclame als waarschuwing
(29 februari 2000)
Goeiedag en 25 mille in de knip
(22 februari 2000)
Peter-Jan en de tere kinderziel
(15 februari 2000)
Tekenen des tijds
(8 februari 2000)
Tekenen des tijds
(1 februari 2000)
Reclameheld van de eeuw
(1 februari 2000)
Reclame zonder glamour
(25 januari 2000)
Levende reclame
(18 januari 2000)
Gesnoerde monden
(11 januari 2000)
Naadloos over naar de koffie
(4 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad