M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Plassende voetbalfans
HENK VAN GELDER
Zaterdag is, onder auspiciën van het ministerie van Binnenlandse Zaken, de miljoenen verslindende campagne Fans Only begonnen - volgens een persbericht bedoeld "om aan de supporters die voornemens zijn naar België en Nederland te komen, duidelijk te maken dat de bevolking van beide landen ze gastvrij zal ontvangen, maar dat verstoring van het feest op geen enkele wijze zal worden getolereerd." De campagne omvat radio- en televisiespotjes en advertenties in de kranten. Ook is er een internetsite (www.fans-only.com), die informatie geeft over de steden waar tussen 10 juni en 2 juli wordt gevoetbald, en opsomt welke gedragingen niet door de beugel kunnen. Op de televisie komen twee verschillende spotjes. Het eerste werd gemaakt voor internationaal gebruik en is dan ook een typisch compromissenfilmpje. Het begint met een luchtopname van een voetbalstadion en omvat vervolgens, in obligate slow motion, alleen maar wat wedstrijdbeelden en groepen geestdriftige toeschouwers die als één grote familie op de tribune vertoeven. En na een halve minuut verschijnt dan nog een afsluitend tekstje, waarin staat dat de wedstrijden worden gespeeld met slechts één gedachte: Fans Only. Het tweede filmpje is alleen voor lokaal gebruik en benadert de verwachte problemen iets concreter in een reeks grappig bedoelde scènetjes. Eén daarvan is het goedmoedige misverstand met Manneken Pis. "Het is een beetje vergelijkbaar met de campagne die we vorig jaar voor het millennium hebben gevoerd", zegt een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken. "Ook hier willen we het gevoel creëren dat de mensen niet al te ongerust moeten zijn over wat hen boven het hoofd hangt. We laten zien dat de overheid waakzaam is. En tegen buitenlandse bezoekers zeggen we: in Nederland kan heel veel, maar het is hier niet de redeloze, zedeloze bende die je misschien denkt aan te treffen." Voor het Amsterdamse reclamebureau BBC&W, dat de campagne heeft gemaakt, is Fans Only een prestigieus project. Vooral de toonzetting leverde heel wat hoofdbrekens op. De beelden van de feestvierende supporters in het tweede filmpje moesten wel enigszins realistisch zijn, maar mogen de kijkers niet de stuipen op het lijf jagen. Bovendien mocht er wel iets doorschemeren van de problemen die er tijdens het EK kunnen ontstaan, maar moest de feeststemming overheersen. Het evenement is pas een feest, aldus het ministerie, als het een veilig feest is. Maar wat kan een tv-spotje in vredesnaam uitrichten tegen supportersgeweld? "Uiteraard hopen we dat de campagne wel enige invloed zal hebben", zegt de woordvoerder, "want anders hadden we al die moeite niet gedaan. Maar nee, de echte harde hooligans bereik je er niet mee."
|
NRC Webpagina's
2 MEI 2000
Vindingrijke omroepen Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |