U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Goeiedag en 25 mille in de knip

HENK VAN GELDER
Er was eens een duo dat Johnny & Rijk heette. Maar dat bestaat niet meer, want nu zijn er twee duo's. Het ene bestaat uit Rijk de Gooyer (74) en Maarten Spanjer (47); het andere uit John Kraaykamp sr (74) en Johnny Kraaykamp jr die vandaag 46 is geworden. Eén ding is echter niet veranderd: in de reclame zijn de nieuwe duo's nog minstens net zo actief als Johnny & Rijk ooit waren.

"Wij zochten een duo", zegt Eveline Posma, client services director bij het Amsterdamse bureau PPGH/JWT dat de KPN-reclame met Rijk de Gooyer en Maarten Spanjer maakt, "dat op een natuurlijke manier, als vrienden, met elkaar zou kunnen omgaan. Zo kwamen we op Rijk en Maarten, die goed met elkaar bevriend zijn en ook al samen een kleinschalig theaterprogramma hadden gemaakt."

"Wij wilden dat er meer met salades zou worden gedaan dan alleen op de toast op de party", zegt Peggy Stein, art director bij het Amstelveense bureau Benjamens Van Doorn-Euro RSCG dat verantwoordelijk is voor de Johma-filmpjes met de beide Kraaykampen. "Johma staat voor gezelligheid en de combinatie van vader en zoon linkt daar heel goed mee. Vroeger werd van food altijd gezegd dat het van moeder op dochter overgaat, maar dat is natuurlijk niet meer zo. Wij zochten twee bekende Nederlanders die dat konden communiceren, want met niet-bekende Nederlanders doe je toch een stapje terug."

Al vanaf de eerste jaren van de STER werd regelmatig een beroep op het oerduo gedaan. Zo was Kraaykamp in 1971 de ober en De Gooyer de klant in een spotje voor de frisdrank Vrumona ('de fles zonder klachten'), terwijl De Gooyer in 1981 de interviewer was en Kraaykamp de klant in een filmpje voor 'de nieuwe druktoestellen' van de PTT. Samen waren ze in de jaren tachtig ook in talloze gedaanten te zien in een langlopende serie voor C&A, waarbij ze om de haverklap in gezang ('is toch voordééééliger') uitbarstten.

En los van elkaar waren ze nog veel actiever. Zo dook Kraaykamp in de loop der jaren onder meer op in reclame voor Melitta-koffiemelk, Roxy Dual-sigaretten en melkfabriek Coberco, terwijl zijn compagnon onder meer werkzaam was voor Lassie-toverrijst, Paturain, Verkade en Reaal- verzekeringen ('foutje bedankt'). In beider geval is de opsomming onvolledig.

Zelfs het feit dat Rijk de Gooyer soms onversneden eerlijk zijn motieven heeft opgebiecht, maakte hem in reclamekringen niet minder populair. "Wat is nu Paturain?" smaalde hij in 1979 in het allang verdwenen weekblad Nieuwsnet. "Een imitatie van Boursin. Niks. Niet vies en ze betalen me 25.000 gulden om dat één keer aan te prijzen voor de camera. Paturain is romig en fijn, en smeert zo lekker uit. Goeiedag en 25 mille in de knip. En daar heb ik ontzettend veel plezier mee, met dat geld. Het stuit me tegen de borst om met een stukkie kaas voor de camera te gaan staan. Niet leuk. Maar ja, wat dat betreft ben ik een hoer, een slet." De betrokken reclamemakers moesten er wel even van slikken, maar blijvende schade werd er niet door aangericht.

Dat de heren intussen alletwee een rijk reclameverleden met zich meedragen, is voor Johma noch KPN een bezwaar. "In deze combinatie zijn ze toch weer uniek." Zowel Posma als Stein prijzen bovendien de eigen inbreng van De Gooyer en Kraaykamp. "Als humor de hoofdrol speelt," zegt Posma, "heb je acteurs nodig die jouw scripts leuk kunnen maken. En dan moet je ervoor open staan dat het tijdens het filmen soms net iets anders, iets leuker wordt dan je vooraf had bedacht."

Met beide duo's is afgesproken dat ze voorlopig niet voor een concurrerend merk zullen optreden. Maar vader en zoon Kraaykamp hebben nu al een volgende opdrachtgever: vanaf deze week verschijnen ze ook op affiches en in radiospots voor de Grenswisselkantoren.

NRC Webpagina's
22 FEBRUARI 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Peter-Jan en de tere kinderziel
(15 februari 2000)
Tekenen des tijds
(8 februari 2000)
Tekenen des tijds
(1 februari 2000)
Reclameheld van de eeuw
(1 februari 2000)
Reclame zonder glamour
(25 januari 2000)
Levende reclame
(18 januari 2000)
Gesnoerde monden
(11 januari 2000)
Naadloos over naar de koffie
(4 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)