M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Boze baby's komen verder
HENK VAN GELDER
Monsterboard ontving vorige week niettemin een gouden Effie voor het bewezen reclamesucces, net als de Volkswagen Lupo die de bestuurder misleidt over de ruimte die de wagen op een parkeerplaats inneemt. Zilver ging naar Amstel Bier (vriendschap), Libertel, Ben, het Koninklijk Nederlands Geleidehonden Fonds ("geef blinden iets om naar uit te kijken") en de knakworst van Unox die zo gretig wordt verorberd in de vriendenkring van André Hazes. Dat er ook een prijs naar Ben ging, heeft iets pikants. De voorzitter van de jury was immers Wim Dik, de voormalige KPN-topman die begin dit jaar in het Tijdschrift voor Marketing opmerkte dat de markt voor mobiele telefonie - naast KPN, Libertel en Dutchtone - geen ruimte meer laat voor nieuwkomers. "Ben heeft zichzelf aardig neergezet met zijn campagne, maar heeft hun dat succes gebracht? Ik zou ze geen Effie geven." En: "Het is niet succesvol, niet lucratief en het heeft ook geen potentie. Het valt erg tegen. Ik zou erg zenuwachtig zijn als ik aandeelhouder van Ben was." Maar terwijl Dik vrijwillig de kamer verliet omdat hij te betrokken was om mee te praten over de telefonie-sector, besloot de rest van de jury dat de reclame voor Ben een prijs verdiende: 330.000 aansluitingen als rechtstreeks gevolg van een opvallende campagne. Extra sneu moet het voor hem zijn dat de eveneens genomineerde Hi Prepay-campagne van KPN Telecom geen prijs kreeg. Een week eerder werd Ben, de gezamenlijke onderneming van Belgacom en Tele Denmark, trouwens ook al bekroond. Toen ging het om het predikaat 'Adverteerder van het Jaar', door een jury van collega-adverteerders toegekend wegens de 'innovatieve en onderscheidende' manier waarop het bedrijf van zich doet horen op de volle en rumoerige mobieltjesmarkt. Intussen valt ook in deze prijzenregen weer op hoe zeer de nieuwe diensten de reclame dezer dagen domineren. Zo was Hi Prepay alleen al in de eerste week van mei met een budget van anderhalf miljoen gulden de grootste adverteerder op radio en tv, op de voet gevolgd door Libertel (bijna een miljoen), Tele2 (bijna acht ton), Planet Internet (ruim 700.000 gulden) en Het Net (ruim 650.000 gulden). En dan zijn de talloze paginagrote advertenties in de kranten nog niet eens meegerekend. "Wel grappig", zei Wim Dik in het reclamevakblad NieuwsTribune, terugkijkend op de Effie-uitreiking, "dat Monsterboard via traditionele media aan de man gebracht is. Doet me denken aan een man die een boekwinkel inloopt en vraagt: hebt u ook een goed boek over internet?"
|
NRC Webpagina's
23 MEI 2000
Anti-reclame beloond Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |