|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Naakt op de roltrap
HENK VAN GELDER
Even later stonden de reclamemakers in de vrieskou van Warschau zo'n honderd naakte figuranten te filmen. Eén van de redenen om daarheen te reizen, was het feit dat men er tijdens de nachtelijke uren de metro kan huren. Buiten beeld stonden er assistentes klaar met dekens; zodra iemand even niet nodig was, kreeg die een deken over zich heen. Een week later verscheen het resultaat op de televisie: verzeker uw kostbaarste bezit bij ONVZ. En zo had het Amsterdamse reclamebureau KesselsKramer wederom een opvallende campagne gemaakt - de zoveelste in de vier jaar van zijn bestaan. Het verhaal over dat filmpje staat nu in het (Engelstalige) koffietafelboek KesselsKramer 96-01, tussen andere verhalen over ander werk voor andere opdrachtgevers. Het weegt ruim een kilo en werd vrijdagavond met feestelijk vertoon - door niemand minder dan Lee Towers - ten doop gehouden. Er verschijnt immers zelden een boek over een Nederlands reclamebureau. "Wij vonden het zelf wel een leuk idee om de balans op te maken van de eerste vier, bijna vijf jaar", aldus mede-oprichter Erik Kessels, "en ook in de markt bleek daar behoefte aan te bestaan." Die markt is de internationale opdrachtgeverswereld waarin de activiteiten van zijn firma met belangstelling worden gadegeslagen. KesselsKramer is in diverse opzichten een uitzonderlijk reclamebureau. Niet alleen omdat het is gevestigd in een roomskatholieke kerk in het centrum van Amsterdam, maar ook omdat het afwijkende reclame maakt. Het bekendst zijn de campagnes voor Ben, de 'anti-reclame' voor het Hans Brinker Budget Hotel, de spotjes voor internet-diensten als Ilse en Bolpuntcom en de vaak verrassende abonneewerving voor Het Parool. Daarnaast zoekt het bureau echter ook nadrukkelijk werk op ander terrein: de postzegels met de handdruk, een videoclip voor Tom Waits, een redactionele fotoserie van voetbalvelden voor Vrij Nederland en kunst- en media-evenementen onder het verzamelmerk do. Die merknaam was, zo blijkt uit het boek, eigenlijk bedacht voor het aanvankelijk geflopte technologie-museum NewMetropolis. Maar toen het museum er niets in zag om de markt op te gaan als do-museum, besloten de reclamemakers het merk een eigen invulling te geven. Alles bij elkaar is KesselsKramer er vooral ook zeer bedreven in reclame voor zichzelf te maken. Als geen ander weet het bureau de suggestie te wekken dat de campagnes eigenlijk kunstuitingen zijn - een arty uitstraling die ook danig wordt versterkt door het boek. Een groot deel van de oplage wordt weliswaar gratis verspreid onder betrokkenen en potentiële opdrachtgevers, maar via de gerenommeerde kunstboekenuitgeverij Bis wordt deze uit haar krachten gegroeide brochure ook in de handel gebracht. Wat bedoeld was ter verhoging van de omzet van de opdrachtgevers, staat hier op 200 glanspagina's uitgestald als kunst. Zo is nu ook te zien dat die mensen in Warschau lang niet allemaal echt naakt waren: heel wat mannen op de roltrap hebben hun onderbroek nog aan.
KesselsKramer 96-01, uitg. Bis, 99 gulden
|
NRC Webpagina's 18 JULI 2000
Betutteling onder vuur Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|