|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Reclame maken voor reclame
HENK VAN GELDER
"We doen inderdaad ons best het publiek méér bij de reclame te betrekken", zegt STER-directeur Cees Vis. "Eén van de oorzaken dat de reclame jarenlang bij het publiek zo slecht lag, was juist het gebrek aan betrokkenheid. Volgens ons is dat nu aan het veranderen." Waarom die bejaarde mevrouw achter haar computerscherm zo zit te schateren, is niet helemaal duidelijk. Zo te zien geeft de site daar geen aanleiding toe. Maar er staat wel veel op. De uit-tip betreft dezer dagen een aankondiging van de Escher-tentoonstelling in het Gemeentemuseum in Den Haag, de boekentip gaat over Tijdmanagement voor Dummies van Jeffrey Mayer ('honderden tijdsbesparende tips') en de prijsvraag gaat over reclamejargon. Wat is het verschil tussen een spot en een commercial? Is het gewoon hetzelfde, is een commercial de ruimte waarin een spot wordt uitgezonden, of is een spot de ruimte voor een commercial? Wie het juiste antwoord (het laatste) weet, kan stemmen. Ook zijn er Loekie-puzzels en verkiezingen voor de beste reclame van de maand, waarbij een Sony-breedbeeldontvanger te winnen valt. Binnenkort kan men bovendien via de site vragen welke muziek in bepaalde commercials wordt gebruikt. Wat de STER beweegt om dit allemaal te doen, blijkt uit een berichtje dat werd overgenomen uit het reclamevakblad Adformatie. Het gaat over een onderzoek naar de waardering in verschillende Europese landen voor reclame. Die blijkt nogal uiteen te lopen. Ongeveer een kwart van de Ieren, Engelsen, Portugezen en Turken zegt het leuk te vinden naar tv-commercials te kijken. Drie van de tien Engelsen en Portugezen vindt de reclame zelfs interessanter dan de meeste tv-programma's. Daarentegen loopt men er in Nederland, Duitsland, België en Scandinavië nauwelijks warm voor, aldus het onderzoekbureau NFO Trendbox. Pas bij aanbiedingen in gratis reclamefolders, laat de Nederlander zich kennen: dan is opeens 44 procent geïnteresseerd. Hoe betrouwbaar zulke cijfers zijn, is altijd de vraag. De helft van de Ieren en Turken zegt gevoelig te zijn voor reclame, terwijl slechts 10 procent van de Nederlanders dat wil toegeven. Maar misschien is dat juist heel veel, want sociaal wenselijk is zo'n antwoord niet. Niettemin is het voor de STER een teken aan de wand. En zodoende moet de site reclame maken voor de reclame. "In termen van geld valt deze investering wel mee", zegt directeur Vis. "Voor ons is het een manier om te kijken hoe we in contact kunnen komen met het publiek. Natuurlijk weten we nog niet hoe het zich gaat ontwikkelen, maar het is belangrijk om dit medium te gebruiken. Al was het maar, omdat het voor reclamemakers heel leerzaam is te weten hoe het publiek op hun werk reageert."
|
NRC Webpagina's 5 SEPTEMBER 2000
Het publieke wolmerk Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|