|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Het ons-gevoel van bier
HENK VAN GELDER
In de Brabantse gemeente Lieshout bevindt zich het hoofdkantoor van de Bavaria-brouwerijen, waar sinds dat eerste filmpje enkele honderden reacties binnenkwamen. "Uit alle mogelijke hoeken", zeggen Lode Schaeffer en Erik Wünsch, medeoprichters van het Amsterdamse reclamebureau SWH en makers van de Bavaria-reclame. De stichting Tegen Zinloos Geweld was erbij, maar ook het Rotterdamse museum Boijmans van Beuningen en talloze kleinere bedrijven en particulieren. Maar de opvallendste reactie kwam van Melkunie: zou het niet aardig zijn als Mascini, immers de reclameheld van de eeuw, tegelijkertijd de melk en het bier aanprees? Bavaria ging graag op het aanbod in. Melkunie betaalde Mascini en zijn meegebrachte koeien, en de brouwerij de rest. Maar valt er met dit soort parodistische reclame nog wel bier te verkopen? "Als dit een losstaand filmpje was", zegt Schaeffer, "kun je daar inderdaad je twijfels over hebben. Maar het is wel de bedoeling dat je het uiteindelijk snapt. Langzamerhand zal duidelijk worden dat hier een hele actie achter zit. Eigenlijk hadden we nu al meteen iets willen doen met de vele reacties, dus ook van de slager die tijdelijk de gehaktballen in de aanbieding heeft en de mevrouw die een tweedehands kinderwagen te koop aanbiedt. Melkunie kwam er tussendoor, en dat aanbod was te leuk en te bijzonder om er niet meteen op in te gaan. De rest volgt nu in het najaar." Waar het om gaat, vult Wünsch aan, is dat Bavaria bekend moet worden als 'het bier van het volk'. De campagne volgt op de succesvolle fotoactie die vorig jaar 10.000 foto's opleverde waarop de slagzin 'Zo, nu eerst een Bavaria' van toepassing was. In feite werden de advertenties toen gemaakt door de inzenders. Nu stelt Bavaria zijn reclamezendtijd en advertentieruimte open voor iedereen die ook zelf iets te verkopen heeft. "Bier verenigt mensen", aldus Wünsch. "Bier laat mensen samen dingen doen. Dat is de sfeer die we willen creëren. Op de zoveelste commercial over bier dat is gebrouwen uit het gulle graan van Brabant, zit niemand te wachten. Met deze campagne willen we midden tussen de mensen staan." Schaeffer vat het nog korter samen: "Er moet een ons- gevoel ontstaan." Intussen is de Bavaria-actie ook een gaaf voorbeeld van de dubbele bodem die in steeds meer reclame te ontdekken valt. Wünsch: "De reclame heeft altijd een moeizame verhouding tot de samenleving gehad. We komen ongevraagd binnen - en als we dan vervelend zijn, stoort dat. Jarenlang hebben we dat genegeerd, maar langzamerhand wordt ons vak volwassen en durven we ons enige zelfspot te veroorloven." Schaeffer: "Wij weten óók wel dat we soms vervelend zijn, omdat we zo nodig overal ons gezicht moeten laten zien. Maar op deze manier hopen we het tòch een beetje aardig te maken."
|
NRC Webpagina's 6 JUNI 2000
Weg met het opgeheven vingertje Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|