U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Reclame zonder glamour

HENK VAN GELDER
De opdrachtgever brengt een bezoek aan zijn reclamebureau. Hij wordt te woord gestaan door de directeur van het bureau, aan het hoofd van de vergadertafel, en twee slordig ogende types. Zij vormen het creatieve team dat de campagnes voor zijn biermerk maakt. De brouwer is niet tevreden over de laatste campagne van hun hand. Het was de bedoeling daardoor méér bier te verkopen, en niet minder. Maar goed, zand erover, want de opdrachtgever heeft zelf een leuk idee. Even is het pijnlijk stil aan tafel, en het creatieve duo krimpt ineen.

De schrijvers van de comedy-serie The Creatives, elke woensdagavond op BBC2, weten waarover ze het hebben: een opdrachtgever die zelf een leuk idee heeft, is de nachtmerrie van elke reclamemaker. Koste wat kost moet worden voorkomen dat zo'n idee ook wordt uitgevoerd, want het is vrijwel altijd onbruikbaar. Maar koste wat kost moet eveneens worden voorkomen dat hij beledigd raakt; hij is degene die hier zijn reclamebelangen heeft ondergebracht en zodoende een belangrijke bijdrage levert aan de omzet van het bureau. Er zit dus maar één ding op: liegen dat het een geweldig idee is en hopen dat er iets tussenkomt. En zo ging het dan ook, in de aflevering van vorige week.

Voor zo ver bekend hebben Jack Docherty en Moray Hunter, die de serie schreven en als creatief team de hoofdrollen spelen, geen eigen reclameverleden. Ze begonnen als komisch duo en schreven voorts teksten voor tv-programma's als Spitting Image en Alias Smith & Jones. Docherty heeft bovendien een Letterman-achtige show gepresenteerd op het nieuwe net Channel 5, waarvoor hij samen met Hunter de grappen schreef.

Toen ze op het idee kwamen van een komische serie over de verwikkelingen op een reclamebureau, moesten ze eerst hun eigen aarzelingen overwinnen. "We waren bang dat een onderwerp uit de jaren tachtig was en dat niemand het zou willen", zegt Docherty in een interview op BBC Online. In de jaren tachtig, onder premier Thatcher, was de reclame een glamour-industrie met een hoog yup-gehalte. Niet alleen een vak dat snelle rijkdom opleverde, maar ook veel aanzien. Reclamemakers als de gebroeders Saatchi werden even hoog geacht als politici en ondernemers. Maar die tijd is voorbij.

"Toen we ermee aanklopten bij de BBC", aldus Docherty, "moesten we dus vertellen dat het weliswaar over reclame ging, maar dat dat geen metafoor voor de Thatcher-tijd was en dat het ook geen cliché werd over lui die coke in hun neus stoppen - het gaat gewoon over een industrie na de grote boom, met een heleboel normale types. We hebben veel vrienden die in de reclame werken, en dat zijn allemaal heel gewone mensen."

In de eerste serie, die ruim een jaar geleden werd uitgezonden, was het decor van The Creatives dan ook uitgesproken sjofel. Onder leiding van een cynische directeur die betere dagen heeft gekend en allang weet dat zijn versiergedrag weinig doel meer treft, maakte het reclamebureau slechter dan slechte reclame voor bedrijven die evenmin tot de top van hun branche behoren. Steeds zei een stem tijdens de aftiteling dat het spotje, dat we zojuist hadden zien maken, inmiddels een tweede prijs had gewonnen op het reclamefestival van Venezuela - of zoiets, want tot in de obscuurste uithoeken worden festivals gehouden waar men tegen betaling van een fikse inlegsom altijd wel met een prijsje naar huis gaat.

In de tweede serie is het bureau iets minder armetierig gehuisvest, maar nog steeds worden de hoofdpersonen op tragikomische wijze geplaagd door tegenslag in hun werk en moeilijkheden met hun slordige liefdesleven. De opdrachtgever die zelf een leuk idee had, dateert van vorige week. En morgen doemt er vast en zeker weer een ander probleem op waarvan een echte reclamemaker zal zeggen dat het uit het leven gegrepen is.

The Creatives, woensdag, BBC2, 22.30-23.00u.

NRC Webpagina's
25 JANUARI 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Levende reclame
(18 januari 2000)
Gesnoerde monden
(11 januari 2000)
Naadloos over naar de koffie
(4 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)