U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Vijf seconden energie

HENK VAN GELDER
De jongen en het meisje krijgen blosjes op hun wangen, maar er is merkwaardigs mee: het zijn gesponsorde blosjes. Even lichten ze op, voor en na de nogal harkerige aankondigingen van exposities, voorstellingen en andere kunstzinnige evenementen in het Ster&Cultuur-blok, en er staat de naam 'Gasunie' in te lezen. Ze zijn er, sinds eind april, om aan te geven dat de Nederlandse Gasunie de sponsor is geworden van de cultuurreclame in de Ster-blokken. Voortaan legt de onderneming jaarlijks twee miljoen gulden op tafel om op die manier "uiting te geven aan haar maatschappelijke betrokkenheid".

Maar er moet méér achter zitten dan een belangeloos mecenaat.

"De gaswereld is enorm in beweging", beaamt Ben Warner, hoofd communicatie van de Gasunie, verwijzend naar het propagandistisch bedoelde lawaai dat dezer dagen - onder meer via sportsponsoring - wordt gemaakt door geprivatiseerde energie-leveranciers als Nuon en Essent. "Dat gaat allemaal over naamsbekendheid, maar je hebt het hier nu eenmaal niet over een product dat iedereen kent, met een verpakking die je meteen kunt herkennen. Naamsbekendheid is mooi, maar het zegt verder niets. Het gaat erom dat je er inhoud aan geeft. De rug of de dij van een wielrenner is mij te klein, daar kan ik mijn boodschap niet op kwijt. Wij doen het daarom op een andere manier."

Uit een toevallig contact met Ster-directeur Cees Vis ontstond het idee voor sponsoring van de Ster&Cultuur-blokken, de vreemde eend in de bijt van het commerciële rumoer. Het mes snijdt nu aan diverse kanten: de gereduceerde Ster-tarieven voor de culturele sector kunnen laag blijven, er is geld voor verbetering van de aankondigingen en de Gasunie kan met een in- en uitluidend filmpje van vijf tot zes seconden goede sier maken. Warner rekent voor: zo'n cultuurblokje op Nederland 1 en 3 trekt gemiddeld 500.000 kijkers per dag, 360 dagen per jaar, dat levert meer dan 200 miljoen contacten op. "Deels zijn dat natuurlijk wel dezelfde kijkers, maar alles bij elkaar bereiken we er zeven tot acht miljoen Nederlanders mee."

De kunst is voor de Gasunie geen onontgonnen gebied, al was het maar omdat het bedrijf enkele jaren geleden met een donatie van 25 miljoen gulden de bouw van het Groninger Museum mogelijk heeft gemaakt. Ook is Gasunie hoofdsponsor van het opvallende Nederlandse paviljoen op Expo- 2000. Aan de Ster-sponsoring is bovendien een wedstrijd verbonden. Aankomende filmers en andere kunstenaars kunnen een synopsis voor een nieuw filmpje insturen, want het blijft niet bij de door regisseur Daan Hocks gemaakte blosjes. Er zijn intussen al 'enige tientallen' inzendingen binnen, aldus Warner, "en niet alleen van regisseurs, maar ook van allerlei andere mensen die, heel begrijpelijk, een gokje wagen."

In augustus wordt de inzendtermijn afgesloten, waarna er een jury aantreedt met deskundigen als Kees van Twist, directeur van het Groninger Museum, Tom van Vliet, directeur van het Worldwide Video Festival, reclamefilmproducent Thed Lenssen, reclameadviseur Paul Mertz, directieleden van het Amsterdamse reclamebureau Brains Unlimited, Ster- directeur Vis en Gasunie-man Warner. Voor elk uitverkoren script wordt 10.000 gulden uitgeloofd.

"Het blokje Ster&Cultuur steekt nu nog schamel af bij de andere reclame", geeft Ben Warner toe. "Maar dat gaat veranderen. Er zal ook wat meer beweging in komen. We zijn nogal primair begonnen. Ook onze eigen filmpjes zullen nog wat artistieker worden. We hebben de ruimte gekregen in vijf seconden iets van energie te laten zien, maar de Ster stelde wel als voorwaarde dat dat dan ook een beetje artistiek zou zijn. We wilden alleen niet al te abstract beginnen, want anders snapt niemand wat hier aan de hand is. Maar het zal nog wel wat abstracter worden, mede door de ideeën die we binnen krijgen. Dat is althans de bedoeling."

NRC Webpagina's
13 JUNI 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Het ons-gevoel van bier
(6 juni 2000)
Weg met het opgeheven vingertje
(30 mei 2000)
Boze baby's komen verder
(23 mei 2000)
Anti-reclame beloond
(16 mei 2000)
Door de ogen van een MS-patient
(9 mei 2000)
Plassende voetbalfans
(2 mei 2000)
Vindingrijke omroepen
(25 april 2000)
Hitler rukt op in de reclame
(18 april 2000)
Schnabbelende sterren
(11 april 2000)
1943
(4 april 2000)
Greenaway's stokpaardjes
(28 maart 2000)
Leuk, niet suf
(21 maart 2000)
Spijkerbroeken-flauwekul
(14 maart 2000)
Levende doden
(7 maart 2000)
Reclame als waarschuwing
(29 februari 2000)
Goeiedag en 25 mille in de knip
(22 februari 2000)
Peter-Jan en de tere kinderziel
(15 februari 2000)
Tekenen des tijds
(8 februari 2000)
Tekenen des tijds
(1 februari 2000)
Reclameheld van de eeuw
(1 februari 2000)
Reclame zonder glamour
(25 januari 2000)
Levende reclame
(18 januari 2000)
Gesnoerde monden
(11 januari 2000)
Naadloos over naar de koffie
(4 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad