|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Vijf seconden energie
HENK VAN GELDER
"De gaswereld is enorm in beweging", beaamt Ben Warner, hoofd communicatie van de Gasunie, verwijzend naar het propagandistisch bedoelde lawaai dat dezer dagen - onder meer via sportsponsoring - wordt gemaakt door geprivatiseerde energie-leveranciers als Nuon en Essent. "Dat gaat allemaal over naamsbekendheid, maar je hebt het hier nu eenmaal niet over een product dat iedereen kent, met een verpakking die je meteen kunt herkennen. Naamsbekendheid is mooi, maar het zegt verder niets. Het gaat erom dat je er inhoud aan geeft. De rug of de dij van een wielrenner is mij te klein, daar kan ik mijn boodschap niet op kwijt. Wij doen het daarom op een andere manier." Uit een toevallig contact met Ster-directeur Cees Vis ontstond het idee voor sponsoring van de Ster&Cultuur-blokken, de vreemde eend in de bijt van het commerciële rumoer. Het mes snijdt nu aan diverse kanten: de gereduceerde Ster-tarieven voor de culturele sector kunnen laag blijven, er is geld voor verbetering van de aankondigingen en de Gasunie kan met een in- en uitluidend filmpje van vijf tot zes seconden goede sier maken. Warner rekent voor: zo'n cultuurblokje op Nederland 1 en 3 trekt gemiddeld 500.000 kijkers per dag, 360 dagen per jaar, dat levert meer dan 200 miljoen contacten op. "Deels zijn dat natuurlijk wel dezelfde kijkers, maar alles bij elkaar bereiken we er zeven tot acht miljoen Nederlanders mee." De kunst is voor de Gasunie geen onontgonnen gebied, al was het maar omdat het bedrijf enkele jaren geleden met een donatie van 25 miljoen gulden de bouw van het Groninger Museum mogelijk heeft gemaakt. Ook is Gasunie hoofdsponsor van het opvallende Nederlandse paviljoen op Expo- 2000. Aan de Ster-sponsoring is bovendien een wedstrijd verbonden. Aankomende filmers en andere kunstenaars kunnen een synopsis voor een nieuw filmpje insturen, want het blijft niet bij de door regisseur Daan Hocks gemaakte blosjes. Er zijn intussen al 'enige tientallen' inzendingen binnen, aldus Warner, "en niet alleen van regisseurs, maar ook van allerlei andere mensen die, heel begrijpelijk, een gokje wagen." In augustus wordt de inzendtermijn afgesloten, waarna er een jury aantreedt met deskundigen als Kees van Twist, directeur van het Groninger Museum, Tom van Vliet, directeur van het Worldwide Video Festival, reclamefilmproducent Thed Lenssen, reclameadviseur Paul Mertz, directieleden van het Amsterdamse reclamebureau Brains Unlimited, Ster- directeur Vis en Gasunie-man Warner. Voor elk uitverkoren script wordt 10.000 gulden uitgeloofd. "Het blokje Ster&Cultuur steekt nu nog schamel af bij de andere reclame", geeft Ben Warner toe. "Maar dat gaat veranderen. Er zal ook wat meer beweging in komen. We zijn nogal primair begonnen. Ook onze eigen filmpjes zullen nog wat artistieker worden. We hebben de ruimte gekregen in vijf seconden iets van energie te laten zien, maar de Ster stelde wel als voorwaarde dat dat dan ook een beetje artistiek zou zijn. We wilden alleen niet al te abstract beginnen, want anders snapt niemand wat hier aan de hand is. Maar het zal nog wel wat abstracter worden, mede door de ideeën die we binnen krijgen. Dat is althans de bedoeling."
|
NRC Webpagina's 13 JUNI 2000
Het ons-gevoel van bier Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|