M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Reclameheld van de eeuw
HENK VAN GELDER
Bij de Beurs van Berlage vormden zich de afgelopen weken dagelijks lange rijen voor de kassa, ongetwijfeld aangemoedigd door het reclamebombardement dat de organisatoren hebben ontketend. In totaal trok de tentoonstelling ruim 65.000 bezoekers, veel meer dan was verwacht. "We staan paf," beaamt voorzitter Michael van Os van de stichting Het Nederlands Reclamemuseum. "Dit bewijst dat reclame populair is." Ook de Beurs zelf keek er danig van op; alleen al uit de achtergelaten kauwgomresten bleek dat dit een veel groter en veel breder samengesteld publiek was dan het gebouw doorgaans trekt. Maar het was niet mogelijk Reclamehelden te verlengen; al over elf dagen moet in de Beurs een nieuwe tentoonstelling, over toegepaste kunst en design, worden geopend. Intussen gaat het zo aantrekkelijk geëxposeerde reclamemateriaal terug naar de opslagplaats in het Instituut voor Internationale Sociale Geschiedenis, waar de collectie van het Reclamemuseum onderdak heeft. Er bestaat immers wel een stichting, maar nog geen echt museum. Diverse initiatieven sinds het begin van de jaren zeventig, toen een gepensioneerde reclamechef besloot actie te voeren voor het bewaren van historisch reclamemateriaal, hebben nimmer resultaat geboekt. Zelfs een professioneel uitgewerkt plan voor de inrichting en financiering van zo'n gebouw is ten slotte in een bureaulade verdwenen. Eén keer, een jaar of zes geleden, leek de stichting een eigen gebouw binnen handbereik te hebben, toen De Waag in Amsterdam beschikbaar kwam. De gemeente verkoos toen echter een plan voor een kinderboekenmuseum, dat vervolgens wegens gebrek aan fondsen nooit van de grond is gekomen. Sindsdien is er van een heus museum geen sprake meer geweest. "Uiteindelijk is een eigen museum wel ons streven", zegt voorzitter Van Os, "maar we moeten realistisch zijn. Zoiets duurt lang. We kijken voorzichtig naar de mogelijkheden, en we volgen met meer dan gemiddelde belangstelling de discussies over een beeldinstituut, in Rotterdam of in Amsterdam, maar na het echec van De Waag zijn we ervan doordrongen dat een museum geen makkelijk te realiseren ideaal is." Intussen hoopt het Reclamemuseum van zich te doen horen via tentoonstellingen op verschillende locaties, waarvan Reclamehelden de eerste was. Nu circuleert het plan om een volgende expositie te wijden aan de manier waarop kunst en reclame elkaar in de loop der tijden hebben beïnvloed. "Mij spreekt dat erg aan", aldus Van Os, "maar een beslissing is nog niet genomen." Ook wordt eraan gedacht eenvoudig in te haken op bestaande manifestaties: een overzicht van autoreclame bij de Auto-RAI of een toepasselijke reclamegeschiedenis bij de Huishoudbeurs.
|
NRC Webpagina's
1 FEBRUARI 2000
Reclame zonder glamour Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |