U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Reclameheld van de eeuw

HENK VAN GELDER
Peer Mascini is uitgeroepen tot de reclameheld van de eeuw. De 58-jarige acteur, die zijn carrière in 1963 begon bij het hoofdstedelijk Vestzaktheater, ontving zondagmiddag de prijs - een schilderij waarop hij zelf staat afgebeeld in het gezelschap van zijn Melkunie-koe - ter afsluiting van de succesvolle tentoonstelling Reclamehelden in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Hij kreeg 27 procent van de stemmen.

De komiek Raoul Heertje merkte kortgeleden op, dat het gedurende de eerste helft van een nieuwe eeuw blijkbaar geen enkele zin heeft een prestatie van betekenis te leveren - de eretitel dit-of-dat-van-de-eeuw gaat immers altijd naar iets of iemand uit de tweede helft van die eeuw. Zijn gelijk blijkt eens te meer uit de uitslag van deze populariteitsverkiezing: Mascini begon zijn komische loopbaan bij de Melkunie pas in 1993, terwijl de nummer twee (Petje Pitamientje voor Calvé-pindakaas) uit 1983 dateert en de nummer drie (de KLM- zwaan) in 1992 debuteerde. Tussen de andere kandidaten, onder wie ook Cora van Mora, Gerard Cox voor Duyvis, Martine Bijl voor Hak en Rijk de Gooyer voor Reaal, bevond zich slechts één vooroorlogs icoon: Flipje, het fruitbaasje uit Tiel.

Bij de Beurs van Berlage vormden zich de afgelopen weken dagelijks lange rijen voor de kassa, ongetwijfeld aangemoedigd door het reclamebombardement dat de organisatoren hebben ontketend. In totaal trok de tentoonstelling ruim 65.000 bezoekers, veel meer dan was verwacht. "We staan paf," beaamt voorzitter Michael van Os van de stichting Het Nederlands Reclamemuseum. "Dit bewijst dat reclame populair is." Ook de Beurs zelf keek er danig van op; alleen al uit de achtergelaten kauwgomresten bleek dat dit een veel groter en veel breder samengesteld publiek was dan het gebouw doorgaans trekt. Maar het was niet mogelijk Reclamehelden te verlengen; al over elf dagen moet in de Beurs een nieuwe tentoonstelling, over toegepaste kunst en design, worden geopend.

Intussen gaat het zo aantrekkelijk geëxposeerde reclamemateriaal terug naar de opslagplaats in het Instituut voor Internationale Sociale Geschiedenis, waar de collectie van het Reclamemuseum onderdak heeft. Er bestaat immers wel een stichting, maar nog geen echt museum. Diverse initiatieven sinds het begin van de jaren zeventig, toen een gepensioneerde reclamechef besloot actie te voeren voor het bewaren van historisch reclamemateriaal, hebben nimmer resultaat geboekt. Zelfs een professioneel uitgewerkt plan voor de inrichting en financiering van zo'n gebouw is ten slotte in een bureaulade verdwenen.

Eén keer, een jaar of zes geleden, leek de stichting een eigen gebouw binnen handbereik te hebben, toen De Waag in Amsterdam beschikbaar kwam. De gemeente verkoos toen echter een plan voor een kinderboekenmuseum, dat vervolgens wegens gebrek aan fondsen nooit van de grond is gekomen. Sindsdien is er van een heus museum geen sprake meer geweest.

"Uiteindelijk is een eigen museum wel ons streven", zegt voorzitter Van Os, "maar we moeten realistisch zijn. Zoiets duurt lang. We kijken voorzichtig naar de mogelijkheden, en we volgen met meer dan gemiddelde belangstelling de discussies over een beeldinstituut, in Rotterdam of in Amsterdam, maar na het echec van De Waag zijn we ervan doordrongen dat een museum geen makkelijk te realiseren ideaal is."

Intussen hoopt het Reclamemuseum van zich te doen horen via tentoonstellingen op verschillende locaties, waarvan Reclamehelden de eerste was. Nu circuleert het plan om een volgende expositie te wijden aan de manier waarop kunst en reclame elkaar in de loop der tijden hebben beïnvloed. "Mij spreekt dat erg aan", aldus Van Os, "maar een beslissing is nog niet genomen." Ook wordt eraan gedacht eenvoudig in te haken op bestaande manifestaties: een overzicht van autoreclame bij de Auto-RAI of een toepasselijke reclamegeschiedenis bij de Huishoudbeurs.

NRC Webpagina's
1 FEBRUARI 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Reclame zonder glamour
(25 januari 2000)
Levende reclame
(18 januari 2000)
Gesnoerde monden
(11 januari 2000)
Naadloos over naar de koffie
(4 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)