U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Niet bang zijn

HENK VAN GELDER
"Stroomstoring of niet," zei Viola Holt gistermiddag aan het slot van haar eerste Spott- uitzending, "maar u hebt de Nederlandse gezelligheid weer terug op de televisie." De zo van haar eigen uitstraling overtuigde presentatrice verschijnt voortaan elke middag op RTL4, ruim drie kwartier rechtstreeks uit een als zwarte markt ingerichte tv-studio in Almere.

Door een stroomstoring kon de eerste uitzending echter pas na tien minuten beginnen, waarna de rest op een holletje moest worden afgewerkt. "U begrijpt, het is een chaos van een programma," merkte Viola halverwege dan ook op. Maar is Spott eigenlijk wel een programma? De titel - en ook iedere tweede zin van de presentatrice - verwijst naar de internet-site www.spott.nl, die eerder dit jaar werd opgezet door de tijdschriftenuitgeverij VNU, de krantenuitgever PCM en het tv-consortium HMG, eigenaar van RTL. Gezamenlijk hebben ze alleen voor dit jaar al 25 miljoen gulden op tafel gelegd om de site te ontwikkelen. De basis bestaat uit rubrieksadvertenties. VNU en PCM hebben ervaring op deze markt. HMG niet, maar die levert de dagelijkse tv-uitzending om, zoals dat in reclamejargon heet, rumour around the brand te creëren. Hoe bekender het merk Spott wordt, hoe meer mensen er advertenties willen plaatsen voor hun nieuwe en tweedehands spullen, en hoe meer mensen die advertenties vervolgens zullen raadplegen.

"Ons tv-programma vormt de etalage voor de internet-site en zal het gebruik ervan aanjagen", zei HMG-directeur Dick van de Graaf in april, toen het plan werd gelanceerd.

En het eerste dat Viola Holt te doen staat, is kennelijk het wegnemen van de reserves die binnen haar doelgroep nog jegens internet bestaan. Ze houdt er maar niet over op. "Daar hoeft u helemaal niet bang voor te zijn, dat gaat allemaal heel leuk worden." Even later: "U hoeft helemaal niet bang te zijn voor internet." Nog weer later: "En dat 24 uur per dag. Want u kunt internet gewoon aanzetten als u niet kunt slapen natuurlijk." Enzovoorts.

Maar erg overtuigend was de tv-vertaling gisteren nog niet. Zo'n praatje over wat de damesbladen deze week te bieden hebben, is vast en zeker ingefluisterd door mede-investeerder VNU, maar heeft met de site niets te maken. Een gesprekje met een verzamelaar, die verder niets te koop vraagt of aanbiedt, evenmin. En het telefoonspelletje ook niet. "Waar woont de mosselman? U hebt vier mogelijkheden: Leeuwarden, Rotterdam, Vlissingen of Scheveningen." Verder moest Spott aantonen hoe makkelijk op de site iets te vinden is. In de studio zat een man die de klassieke kinderfilm De rode ballon zocht. De titel werd ingetikt op internet - niet op de Spott-site, maar op het zoekprogramma van MSN. Ja, daar stond hij. De rest van de speurtocht voltrok zich echter op geheel traditionele wijze. Eerst zagen we een verslaggeefster op bezoek in de Cultvideotheek in Amsterdam. Nee, die had deze film niet, vraag het eens aan Jac Goderie, die weet alles van film. Nee, zei Goderie, probeer het Filmmuseum. Nee, zei het Filmmuseum, maar hier is het adres van de distributeur. En die had hem. Daar kwam het internet dus niet aan te pas.

Veel pijnlijker was evenwel het moment waarop mede-presentator Sander Janson zou demonstreren hoe toegankelijk www.spott.nl is. Hij riep de openingspagina op en klikte, bij wijze van voorbeeld, op het woord 'huizen'. Kijk, nu komt er een zandlopertje in beeld. "Ja, u moet wel een klein beetje geduld hebben, dat ziet u wel." Het duurde en duurde, en er gebeurde niets. Toen gaf Janson het op en keerde snel terug naar zijn spelletje. Later bracht hij hooguit nog wat onnavolgbare kromtaal te berde: "Blijf nog even kijken, want er komen nog een paar zeer belangrijke onderwerpen voor u in petto." Op de demonstratie kwam hij niet meer terug. In de hoogste echelons van VNU, PCM en HMG moet op dat ogenblik het tandgeknars oorverdovend zijn geweest.

NRC Webpagina's
15 AUGUSTUS 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Heeft u nog een leuk idee?
(8 augustus 2000)
Kan Verona de Expo redden?
(1 augustus 2000)
Minder runderen
(25 juli 2000)
Naakt op de roltrap
(18 juli 2000)
Betutteling onder vuur
(11 juli 2000)
'Geleende' kunst in de reclame
(4 juli 2000)
Welk chocolaatje eet De Cock?
(27 juni 2000)
Sensationele bierreclame
(20 juni 2000)
Vijf seconden energie
(13 juni 2000)
Het ons-gevoel van bier
(6 juni 2000)
Weg met het opgeheven vingertje
(30 mei 2000)
Boze baby's komen verder
(23 mei 2000)
Anti-reclame beloond
(16 mei 2000)
Door de ogen van een MS-patient
(9 mei 2000)
Plassende voetbalfans
(2 mei 2000)
Vindingrijke omroepen
(25 april 2000)
Hitler rukt op in de reclame
(18 april 2000)
Schnabbelende sterren
(11 april 2000)
1943
(4 april 2000)
Greenaway's stokpaardjes
(28 maart 2000)
Leuk, niet suf
(21 maart 2000)
Spijkerbroeken-flauwekul
(14 maart 2000)
Levende doden
(7 maart 2000)
Reclame als waarschuwing
(29 februari 2000)
Goeiedag en 25 mille in de knip
(22 februari 2000)
Peter-Jan en de tere kinderziel
(15 februari 2000)
Tekenen des tijds
(8 februari 2000)
Tekenen des tijds
(1 februari 2000)
Reclameheld van de eeuw
(1 februari 2000)
Reclame zonder glamour
(25 januari 2000)
Levende reclame
(18 januari 2000)
Gesnoerde monden
(11 januari 2000)
Naadloos over naar de koffie
(4 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad