M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Wagneriaans strijden op de pc
DIK RONDELTAP
Door financiële problemen kwam het nooit tot een uitvoering, maar Druillets talloze schetsen en tekeningen inspireerden het ontwerpbureau 'Arxel Tribe' tot een nieuw avonturen-computerspel: Ring. Het puzzelspel, dat inmiddels onder meer de prestigieuze Emma '98 heeft gewonnen, zet overtuigend een nieuwe standaard neer bij 'klik-en-wijs' computerspelen. Hoofdpersoon in Ring is Ish die de Opera, tweeduizend jaar na het vergaan van de aarde, moet reconstrueren. Hiertoe moet hij vier avonturen succesvol doorlopen, waarna alles tezamen zal vallen. Als de tirannieke dwerg Alberich moet hij de Nibelungen weer aan het delven zien te krijgen in Nibelheim, het goud stelen van de Rijndochters en hun verleidingen weerstaan. In de gedaante van de sarcastische vuurgeest Loge krijgt hij van Wodan de opdracht Alberich de magische ring te ontfutselen om de reuzen Fafner en Fasolt te betalen voor het bouwen van Wodans Walhalla. Als de dolende Siegmund moet hij op zoek naar zijn verleden en zijn zuster Sieglinde bevrijden van de barbaar Hunding. En tenslotte, in de rol van de bij haar vader in ongenade gevallen Walküre Brünnhilde, krijgt de speler de opdracht de Orde weer herstellen door de gesneuvelde krijgers in Necropolis fatsoenlijk te begraven zodat die eervol het Walhalla kunnen betreden. Hoewel sterk gebaseerd op de opera krijgt het spel door de puzzels een eigen karakter. Maar de strijd om de macht, de opoffering, de heldendaden en de ambitie van de goden en halfgoden houden gelijke tred met de Wagneriaanse versie van de Germaanse mythologie. De avonturen worden begeleid door fragmenten uit Der Ring des Nibelungen. Hiervoor is de vertolking van Sir Georg Solti met het Wiener Philharmonieker uit 1959 gebruikt, volgens kenners nog steeds een van de indrukwekkendste uitvoeringen. Grafisch is het avonturenspel somptueus. Voor het eerst wordt een volledige driedimensionale interface met geanimeerde achtergronden toegepast. Het spel bevat ruim drie kwartier animatie. Wie volhoudt komt zo'n twintig 3D karakters tegen. Dat verklaart waarom het avontuur over zes cd's is uitgesmeerd, met overigens vrij soepele overgangen. De grafische hoogstandjes hebben een nadeel. Er is duidelijk gewoekerd met schijfruimte, zodat bij sommige tamelijk lange dialogen alleen de gezichten bewegen. Twee scènes in het spel vallen duidelijk uit de toon. Creatief directeur van Arxel Tribe, Philippe Carrière, beaamt per e-mail dat hier binnen het ontwerpteam stevig over is gediscussieerd, maar zelfs 6 cd's hebben hun grenzen. De teksten zijn af en toe onuitstaanbaar hoogdravend, zonder enige ironie: dezelfde woord-opklopperij waaraan Franse striptekenaars zich nogal eens bezondigen. De puzzels en opdrachten zijn uitdagend en amusant: zoals onder heel veel meer een muziekthema naspelen en een slaapdrank maken en toedienen. Eén van de helden moet zelfs vissen, inclusief wormen zoeken. De gemiddelde speler zal zo'n veertig uur nodig hebben om de Ring tot het einde te spelen. Voor de gehaasten staan de eerste oplossingen inmiddels op Internet. De Beneluxversie kan met of zonder ondertitels in het Nederlands (dialogen oa Liz Snooyink en Cees Linnebank) en in het Engels (o.a. Charlotte Rampling) worden gespeeld, te beslissen bij de installatie, het is helaas niet mogelijk tijdens het spel van taal te wisselen. Arxel Tribe werkt inmiddels aan een avontuur gebaseerd op de mythe van Faust, dat in oktober 1999 moet uitkomen.
Ring. Uitg. Cryo en R&P Electronic Media, prijs 99. Internet: www.arxel.si, www.der-ring.com, www.chez.com/druillet.
|
NRC Webpagina's
18 DECEMBER 1998
Altijd op de eerste rang
|
Bovenkant pagina |