U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
teller
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Wagneriaans strijden op de pc

DIK RONDELTAP
In het midden van de jaren zeventig werd de Franse striptekenaar Philippe Druillet door de Opera de Paris uitgenodigd decors en kostuums te ontwerpen voor een space-uitvoering van Wagners Ring des Nibelungen.

Door financiële problemen kwam het nooit tot een uitvoering, maar Druillets talloze schetsen en tekeningen inspireerden het ontwerpbureau 'Arxel Tribe' tot een nieuw avonturen-computerspel: Ring.

Het puzzelspel, dat inmiddels onder meer de prestigieuze Emma '98 heeft gewonnen, zet overtuigend een nieuwe standaard neer bij 'klik-en-wijs' computerspelen.

Hoofdpersoon in Ring is Ish die de Opera, tweeduizend jaar na het vergaan van de aarde, moet reconstrueren. Hiertoe moet hij vier avonturen succesvol doorlopen, waarna alles tezamen zal vallen.

Als de tirannieke dwerg Alberich moet hij de Nibelungen weer aan het delven zien te krijgen in Nibelheim, het goud stelen van de Rijndochters en hun verleidingen weerstaan. In de gedaante van de sarcastische vuurgeest Loge krijgt hij van Wodan de opdracht Alberich de magische ring te ontfutselen om de reuzen Fafner en Fasolt te betalen voor het bouwen van Wodans Walhalla. Als de dolende Siegmund moet hij op zoek naar zijn verleden en zijn zuster Sieglinde bevrijden van de barbaar Hunding.

En tenslotte, in de rol van de bij haar vader in ongenade gevallen Walküre Brünnhilde, krijgt de speler de opdracht de Orde weer herstellen door de gesneuvelde krijgers in Necropolis fatsoenlijk te begraven zodat die eervol het Walhalla kunnen betreden.

Hoewel sterk gebaseerd op de opera krijgt het spel door de puzzels een eigen karakter. Maar de strijd om de macht, de opoffering, de heldendaden en de ambitie van de goden en halfgoden houden gelijke tred met de Wagneriaanse versie van de Germaanse mythologie.

De avonturen worden begeleid door fragmenten uit Der Ring des Nibelungen. Hiervoor is de vertolking van Sir Georg Solti met het Wiener Philharmonieker uit 1959 gebruikt, volgens kenners nog steeds een van de indrukwekkendste uitvoeringen.

Grafisch is het avonturenspel somptueus. Voor het eerst wordt een volledige driedimensionale interface met geanimeerde achtergronden toegepast. Het spel bevat ruim drie kwartier animatie. Wie volhoudt komt zo'n twintig 3D karakters tegen. Dat verklaart waarom het avontuur over zes cd's is uitgesmeerd, met overigens vrij soepele overgangen.

De grafische hoogstandjes hebben een nadeel. Er is duidelijk gewoekerd met schijfruimte, zodat bij sommige tamelijk lange dialogen alleen de gezichten bewegen.

Twee scènes in het spel vallen duidelijk uit de toon. Creatief directeur van Arxel Tribe, Philippe Carrière, beaamt per e-mail dat hier binnen het ontwerpteam stevig over is gediscussieerd, maar zelfs 6 cd's hebben hun grenzen.

De teksten zijn af en toe onuitstaanbaar hoogdravend, zonder enige ironie: dezelfde woord-opklopperij waaraan Franse striptekenaars zich nogal eens bezondigen.

De puzzels en opdrachten zijn uitdagend en amusant: zoals onder heel veel meer een muziekthema naspelen en een slaapdrank maken en toedienen. Eén van de helden moet zelfs vissen, inclusief wormen zoeken.

De gemiddelde speler zal zo'n veertig uur nodig hebben om de Ring tot het einde te spelen. Voor de gehaasten staan de eerste oplossingen inmiddels op Internet.

De Beneluxversie kan met of zonder ondertitels in het Nederlands (dialogen oa Liz Snooyink en Cees Linnebank) en in het Engels (o.a. Charlotte Rampling) worden gespeeld, te beslissen bij de installatie, het is helaas niet mogelijk tijdens het spel van taal te wisselen.

Arxel Tribe werkt inmiddels aan een avontuur gebaseerd op de mythe van Faust, dat in oktober 1999 moet uitkomen.

Ring. Uitg. Cryo en R&P Electronic Media, prijs ƒ 99. Internet: www.arxel.si, www.der-ring.com, www.chez.com/druillet.

NRC Webpagina's
18 DECEMBER 1998



Eerder verschenen in deze rubriek:

Altijd op de eerste rang
(11 december 1998)
Doodse stilte
(4 december 1998)
Slimme gimmicks
(13 november 1998)
Euro en kaasdragers
(6 november 1998)
Doe het beter dan Nick
(30 oktober 1998)
Sterren spreken Engels
(23 oktober 1998)
Makkelijke uittreksels
(16 oktober 1998)
Suske en Wiske gaan digitaal
(9 oktober 1998)
Het blijde verleden
(2 oktober 1998)
X-Files en Titanic als spel
(11 september 1998)
Leren lezen is prachtig
(4 september 1998)
Prachtige virtuele verf
(28 augustus 1998)
DS-freaks herkauwen graag
(21 augustus 1998)
Zwart gat in lege huls
(14 augustus 1998)
Laterale avonturen met Zork
(7 augustus 1998)
Spilzieke Hollanders
(24 juli 1998)
Wie droomt er niet van de maan
(17 juli 1998)
Een besmettelijke weegschaal
(26 juni 1998)
Golf voor de armen
(19 juni 1998)
De politiek-correcte pc
(5 juni 1998)
Saaie baan, chirurg
(29 mei 1998)
Met kribbige Maria door Spanje
(15 mei 1998)
Dromen van digitaal
(8 mei 1998)
Moord of doodslag
(1 mei 1998)
Informatiebom
(17 april 1998)
Speel uw eigen WK
(10 april 1998)
Bruna moest zich schamen
(3 april 1998)
Schijfje vol gemiste kansen
(27 maart 1998)
Een simpele blik op Word
(20 maart 1998)
Detective voor 48 uur
(13 maart 1998)
Internetbeleggen: vlug en voordelig
(6 maart 1998)
Het meest verslavende spel ter wereld
(27 februari 1998)
De bijbelmachine
(20 februari 1998)
Een piramide van deze tijd
(13 februari 1998)
Vertalen voor luie beesten
(6 februari 1998)
De wereld in een schoenendoos
(30 januari 1998)
Opera Fatal
(23 januari 1998)
A Bridge Too Far
(16 januari 1998)
Scharrelen tussen de darmen
(9 januari 1998)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)