U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Detective voor 48 uur

LUKAS KEIJSER
Je bevindt je in het Amerika van de jaren dertig, twee dagen voor de wetswijziging die de drooglegging ongedaan maakt. Privé-detective Jack Orlando heeft zich zoals gewoonlijk een gat in z'n kraag gezopen. Zijn leven, eens gevuld met avontuur en grote successen bestaat nog slechts uit goedkope whisky en nachtelijke tochten langs illegale cafés.

Lam zwalkt de detective over straat. Dan hoort hij plotseling een schot en ziet dat een belangrijk legerofficier wordt vermoord. Het volgende moment, weer bij bewustzijn, blijkt hij zelf de hoofdverdachte te zijn. Gelukkig heeft Jack in het verleden goed genetwerkt en geeft zijn voormalig werkgever hem de kans zijn onschuld te bewijzen op één voorwaarde: binnen 48 uur.

Daar begint het verhaal van het cd-rom-spel Jack Orlando, waarbij het uiteraard de bedoeling is dat de speler de moord zal oplossen. Door op de juiste manier met mensen om te gaan moet de speler in de gedaante van Jack Orlando aanwijzingen krijgen die leiden naar de moordenaar. Dit kan door al dan niet vriendelijk met personages te praten, te knokken, ze om te kopen of onder druk te zetten met een pistool (wat eerst opgespoord moet worden). Zo wordt de hongerige schoenenpoetser, die meer van de moord lijkt te weten tot uitspraken verleid met een appel die Jack bij zijn buurvrouw heeft gegapt. De weinig behulpzame eigenaar van voor het onderzoek cruciaal voorwerp wordt overtuigd met een boksduel.

Het doel van het spel is heel simpel. Het doel bereiken is echter niet zo eenvoudig. Vooral voor een niet al te slimme detective. Ten eerste is de handleiding weinig uitgebreid en verhelderend. Hoe de raadsels in het spel opgelost moeten worden en mensen gemanipuleerd moeten worden is al een speurtocht op zich. Het risico onverwacht vermoord te worden is in het begin dan ook groot. Ten tweede zijn de raadsels soms vrij moeilijk, waardoor je niet verder komt en het spel op het eerste gezicht eentonig lijkt. Je blijft in dezelfde ruimte steken en komt geen stap verder. Echter door manipulatie en goed opletten blijkt het spel meer te bieden dan verwacht. Niet voor niets belooft de omslag van de cd-rom 200 scènes in 4 episodes, duizenden dialogen en meer dan 200 situaties. Zo kom je - mits je goed speurt - terecht in een haven, in verschillende uitgaansgelegenheden en op een militair oefenterrein. De Agatha Christies onder ons zullen er dan ook veel plezier aan beleven.

Het spel Jack Orlando is prachtig geïllustreerd, zit technisch gezien knap in elkaar en werkt verslavend: ondanks de moeilijke raadsels moet je de moordenaar vinden.

Toch zijn er enkele minpunten. Zoals de Jack Orlando-soundtrack van Harold Faltermeyer die niet zo geweldig is als de hoes ons wil doen geloven. Faltermeyer, bekend van zijn werk met Donna Summer en Pet Shop Boys, maakte muziek die het best omschreven kan worden als jaren dertig easy listening, maar dan wel gemaakt met een synthesizer. Ook begint het spel hinderlijk elke keer hetzelfde, net als de dialogen die je op een gegeven moment kent en toch moet afwachten omdat het iets oplevert. Een woordvoerder van de uitgeverij tipt dat de speler bij een gevaarlijke situatie 'het spel moet opslaan'. Mocht er iets gebeuren met Orlando, dan is het mogelijk terug te gaan naar het opgeslagen spel. Op die manier voorkom je dat je steeds weer van voor af aan moet beginnen.

Jack Orlando. Uitg. Denda Multimedia b.v., Nederlands ondertiteld, geschikt voor Windows 95 en Dos. Prijs 69,95 gulden.

NRC Webpagina's
13 MAART 1998



Eerder verschenen in deze rubriek:

Internetbeleggen: vlug en voordelig
(6 maart 1998)
Het meest verslavende spel ter wereld
(27 februari 1998)
De bijbelmachine
(20 februari 1998)
Een piramide van deze tijd
(13 februari 1998)
Vertalen voor luie beesten
(6 februari 1998)
De wereld in een schoenendoos
(30 januari 1998)
Opera Fatal
(23 januari 1998)
A Bridge Too Far
(16 januari 1998)
Scharrelen tussen de darmen
(9 januari 1998)
Op zoek naar kat in griezelkasteel
(19 december 1997)
Knettergek naslagwerk
(12 december 1997)
Spelletjes beheersen de markt
(5 december 1997)
Magere plot van spel Riven
(28 november 1997)
Naarstig ronkt de computer
(21 november 1997)
Zoek, onnozeling, zoek!
(14 november 1997)
Multimediaal les over snelheid
(7 november 1997)
Het 'virus' van Moon Child
(31 oktober 1997)
'U bakt er niet veel van!'
(24 oktober 1997)
Superbabe Lara doet PacMan vergeten
(17 oktober 1997)
Blind varken vindt zijn eikeltje
(3 oktober 1997)
Voer voor Citrofielen
(26 september 1997)
Een ode aan het lezen
(19 september 1997)
Speurtocht naar Cornflakes
(12 september 1997)
Buitenaardse wezens
(5 september 1997)
Geestig getekende musical
(29 augustus 1997)
Grote vragen in cyberspace
(22 augustus 1997)
Een eentonige reis
(15 augustus 1997)
Van achter- naar kinderkamer
(8 augustus 1997)
Een trage schat aan gegevens
(1 augustus 1997)
Vraag het aan de mammoet
(25 juli 1997)
Zappen in een eigen universum
(18 juli 1997)
Jaarverslag op cd voegt weinig toe
(11 juli 1997)
Laag cijfer voor Tien voor taal
(4 juli 1997)
Tijdschrift met bewegend beeld
(27 juni 1997)
Een avontuurlijk naslagwerk
(20 juni 1997)
Teleurstellend racen op de A2
(13 juni 1997)
Virtueel de baas in Den Haag
(6 juni 1997)
Een glimmende geleidehond
(30 mei 1997)
Leren langs zijpaden
(23 mei 1997)
Genees en word rijk
(16 mei 1997)
De geschiedenis op een schijfje
(2 mei 1997)


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)