U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Suske en Wiske gaan digitaal


Computerspellen brengen hun eigen superhelden voort. Wie nog nooit van Mario, Sonic the Hedgehog, Earthworm Jim, Twinssen, Jazz Jackrabbit of Lara Croft heeft gehoord, mag zich met recht een digibeet noemen. Maar ook ander sectoren van de amusementsindustrie hebben de multimedia thuiscomputer allang ontdekt.

De Disney Studio's bieden niet alleen een uitgebreide, maar nogal gelikte, website (www.disney .com), daarnaast brengen ze geen tekenfilm meer uit zonder een begeleidende cd-rom met spelletjes, zoals bijvoorbeeld naar aanleiding van The Hunchback of the Notre Dame en Hercules.Ook 'onze eigen' Suske en Wiske proberen een plaats te veroveren op de razend snel groeiende markt van de computerspelen, die in de VS al beduidend meer opbrengt dan de filmindustrie. Uitgeverij Standaard bracht onlangs twee cd-roms tegelijk uit met de nog altijd immens populaire stripfiguren.

De Roekeloze Ruimtereis wordt aanbevolen als een megaspannend avonturenspel. De cd-rom bevat echter een ouderwets platformspel en een teleurstellend behendigheidsspel dat het lang niet haalt bij wat er de laatste tijd in dit genre is uitgekomen. Alleen een zeer toegewijde fan van Suske, Wiske, Lambiek cs. zal deze spelletjes lang kunnen boeien. Dat bedacht de uitgever achteraf wellicht ook, want in het nieuw gelanceerde Suske en Wiske clubblad, staat al een code waarmee je een niveau in het spel kunt overslaan.

Verder op deze cd een zeven-verschillen-speurtocht, waarbij je telkens op twee schijnbaar identieke plaatjes binnen een bepaalde tijd zeven verschillen moet opsporen, een brave biografie van Willy Vandersteen, de bedenker van Suske en Wiske, en een educatieve offline 'ruimtewebsite' met wetenswaardigheden over het heelal en de sterrenhemel, inclusief foto's en wat filmfragmenten.

Deze verschillende spelonderdelen, die weinig samenhang vertonen, zijn geplaatst in een onduidelijke ruimte, deels huiskamer, deels werkplaats/laboratorium, waarin schijnbaar doelloos robots zweven die bekend zijn uit oudere verhalen. Misschien is de Roekeloze Ruimtereis interessant voor doorgewinterde stripfans of sterrenkijkers, maar als computerspel is het fantasieloos, oubollig en gedateerd.

Veel dichter bij de sfeer van het stripverhaal blijft de vermakelijke cd-rom Stripmaker, waarmee op een simpele wijze een eigen - kort of lang - avontuur met Suske en Wiske in kleur kan worden gemaakt om op te slaan of uit te printen.

Op een (of meer) pagina('s) van vier stripstroken kan elke strook in een, twee, drie of vier vakjes worden verdeeld. Daarna kan per vakje een tekening uit diverse onderdelen worden samengesteld. Hiervoor is een menu met meer dan 700 tekeningen beschikbaar. Het menu bevat onder meer afbeeldingen in diverse houdingen van Suske en Wiske, tante Sidonia, Lambiek en Jerom, professor Barabas en verscheidene andere bekende figuren. Bovendien is er een ruime keus uit landschappen, voertuigen, straattaferelen, interieurs en voorwerpen. Alle afbeeldingen kunnen als onderdeel van een plaatje worden gecombineerd en achter of voor elkaar worden geplaatst. Ook is het mogelijk de tekeningen te vergroten, te verkleinen of te spiegelen.

Bijzonder stimulerend is de mogelijkheid om tekst- en gedachtenballonnen in de plaatjes te zetten, waarin eigen dialogen kunnen worden getikt. De liefhebber die zich niet verliest in te veel details per plaatje kan met Stripmaker een 'origineel' verhaal maken dat de tekenstijl van de Suske en Wiske-verhalen evenaart.

De Roekeloze Ruimtereis en Suske en Wiske Stripmaker, uitgeverij Standaard multimedia, ƒ 49,50 gulden per stuk.

De website www.standaard.com is nog onder constructie, op soling.cs.vu.nl/~hartskam/.sw staat zeer veel informatie.

NRC Webpagina's
9 OKTOBER 1998



Eerder verschenen in deze rubriek:

Het blijde verleden
(2 oktober 1998)
X-Files en Titanic als spel
(11 september 1998)
Leren lezen is prachtig
(4 september 1998)
Prachtige virtuele verf
(28 augustus 1998)
DS-freaks herkauwen graag
(21 augustus 1998)
Zwart gat in lege huls
(14 augustus 1998)
Laterale avonturen met Zork
(7 augustus 1998)
Spilzieke Hollanders
(24 juli 1998)
Wie droomt er niet van de maan
(17 juli 1998)
Een besmettelijke weegschaal
(26 juni 1998)
Golf voor de armen
(19 juni 1998)
De politiek-correcte pc
(5 juni 1998)
Saaie baan, chirurg
(29 mei 1998)
Met kribbige Maria door Spanje
(15 mei 1998)
Dromen van digitaal
(8 mei 1998)
Moord of doodslag
(1 mei 1998)
Informatiebom
(17 april 1998)
Speel uw eigen WK
(10 april 1998)
Bruna moest zich schamen
(3 april 1998)
Schijfje vol gemiste kansen
(27 maart 1998)
Een simpele blik op Word
(20 maart 1998)
Detective voor 48 uur
(13 maart 1998)
Internetbeleggen: vlug en voordelig
(6 maart 1998)
Het meest verslavende spel ter wereld
(27 februari 1998)
De bijbelmachine
(20 februari 1998)
Een piramide van deze tijd
(13 februari 1998)
Vertalen voor luie beesten
(6 februari 1998)
De wereld in een schoenendoos
(30 januari 1998)
Opera Fatal
(23 januari 1998)
A Bridge Too Far
(16 januari 1998)
Scharrelen tussen de darmen
(9 januari 1998)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)