M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Spilzieke Hollanders
ARLEN POORT
Het Britse marktonderzoeksbureau Euromonitor heeft al zijn gegevens op cd-rom gezet. Wat als vanouds ook te vinden is in de bijbeldikke papieren publicaties Consumer Europe, Consumer Eastern Europe en Consumer International, staat nu op een handig schijfje dat direct tot spelen uitnodigt: World Consumer Markets 1997/98. Zoek de fout, is de perverse opdracht die de recensent zich stelt. De database gereduceerd tot adventure game waarvoor geen joystick nodig is. Het spel is op vele manieren te spelen, maar we kiezen voor een wedstrijd Nederland-België. Wie geeft er meer uit aan pudding? Wie eet de meeste maïs? En zijn Nederlanders werkelijk zulke kaaseters? En hoe zit het met de Belgische fritesconsumptie? Het is allemaal te vinden. De eerste stap is de selectie van de te vergelijken gegevens. Er zijn er 616, zo geeft de inhoudsopgave aan. Het merendeel betreft de totale verkopen van diverse consumentengoederen in volume (gewicht of aantallen) en in waarde. Daarnaast bevat de database basisgegevens als inwoneraantallen, bruto binnenlands product en inflatie. En dit voor 56 landen die er als consumentenmarkt toe doen. Afrika en Papoea-Nieuw-Guinea bijvoorbeeld vallen kennelijk buiten die categorie. Voor de grote vergelijking der lage landen zijn alleen Nederland en België van belang. We kiezen alle 616 gegevens voor het meest recente jaar: 1996 (de oudste gegevens op de cd-rom dateren uit 1991). Na een paar seconden zoeken tovert World Consumer Markets een nette tabel op het scherm. Vreemd genoeg zijn er nu nog maar 420 gegevens per land over: of alfabet gerangschikt van air extractors tot yoghurt. Dit schijnbare gegevensverlies blijkt te worden veroorzaakt door de indeling van de database. De data zijn verdeeld over 17 hoofdstukken, die elk weer vele sub-hoofdstukken tellen. Zo telt het hoofdstuk 'Population' drie niveaus, terwijl er maar één gegevenssoort in staat (het totaal aantal inwoners). Maar de database telt elk niveau als een gegeven. Het programma maakt het mogelijk de standaardgegevens met één muisklik om te rekenen naar hoofd van de bevolking. Ook de geldbedragen kunnen worden omgezet van de nationale valuta's naar Amerikaanse dollars. Dit maakt vergelijken makkelijk. Wie gegevens van meerdere jaren heeft opgevraagd, kan ook een geïndexeerde tabel maken die zelfs op inflatie gecorrigeerd kan worden. Behalve een database is World Consumer Markets ook een beperkte spreadsheet. Dat wil zeggen dat alle de opgevraagde gegevens bewerkt kunnen worden. Voor de vergelijking der lage landen kan dus een derde kolom gemaakt worden waarin elk getal aangeeft hoeveel keer groter de desbetreffende Nederlandse waarde is dan de Belgische. Daarna kunnen de gegevens gesorteerd worden. Dit alles gaat met dezelfde simpele instructies als waarmee Microsoft Excel werkt. Met één verschil: wie een fout maakt kan geen stap terug doen. Nu blijkt dat ook het gerenommeerde Euromonitor fouten maakt. Dat Nederlandse consumenten 8.550 keer zo veel uitgeven aan transport en communicatie kan niet kloppen. Het zou neerkomen op een aantoonbaar onjuist bedrag van 26 miljoen dollar per hoofd van de bevolking. Toch is dat wat de database weergeeft. Deze fout geeft te denken over de betrouwbaarheid van de andere informatie. Want dat Nederlanders 20 keer zo veel tijdschriften lezen als Belgen, geloof ik nu ook niet meer.
World Consumer Markets 1997/98. Uitg. Euromonitor, prijs 995 pond. Inl. Alexis Jacobs, 00-44-171-2511105.
|
NRC Webpagina's
24 JULI 1998
Wie droomt er niet van de maan
|
Bovenkant pagina |