NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Race in cartoonland
ROB SMIT
Crash Bandicoot is voor Sony wat
Super Mario is voor Nintendo en Sonic the Hedgehog voor Sega: de
gezichtsbepalende getekende held uit hun best verkochte spelletjes.
Onlangs verscheen Crash Team Racing, een uitstekende
'cartoonracer' voor de PlayStation, met een hoofdrol voor Crash
Bandicoot. Crash kenden we al van drie kleurige, semi-driedimensionale
platformspellen gesitueerd op eilandjes in de Stille Oceaan en die bij
herhaald spelen vol onverwachte uitdagingen en vondsten blijken te
zitten. Cartoonracers zijn tekenfilmachtige racespellen waarin meestal
personages uit bekende spellen figureren. Het is ondertussen traditie
geworden dat er in dit genre in karts (skeltertjes) gereden wordt, dat
er power-ups met extra energie van de baan geraapt kunnen worden,
dat er geheime tussendoorweggetjes te ontdekken zijn en dat er
uitdagende multiplayer- en battle-modi aanwezig zijn,
zodat je met meer spelers en op verschillende manieren de races kunt
beleven.
Deze traditie werd in 1989 gevestigd door Super Mario Kart, een
spel waarin Nintendo zijn loodgietende spelkarakter Super Mario eens
iets anders wilde laten doen dan rondrennen en monsters uitschakelen.
Dit pakte zo goed uit dat dit spel nu, tien jaar na zijn conceptie, nog
steeds door jong en oud gespeeld wordt en nog altijd nieuw in de winkels
ligt. Er zijn zelfs mensen die een verouderde Super Nintendo
spelcomputer kopen louter om Super Mario Kart te kunnen spelen.
Super Mario Kart werd al gauw gevolgd door een vergelijkbaar spel
voor Sega's Mega Drive: Street Racer. Hierin neemt allerlei
straatschorem het in opgevoerde skelters tegen elkaar op. Geen onaardig
spel, maar het camerastandpunt was zo hinderlijk laag dat je er
draaierig van werd. Toen de PlayStation op de markt kwam, verscheen ook
hiervoor al snel een cartoonracer: het Japanse Motor Toon, een
serie waarvan in Europa alleen Motor Toon 2 verscheen. Hoewel dit
één van de best geprogrammeerde spellen uit de begintijd
van de PlayStation was, had het hier weinig succes. De zoete kleurtjes
en schattige karakters waren blijkbaar te Japans voor de westerse smaak.
Cartoonracing bereikte nieuwe hoogten met de komst van de Nintendo 64 en
de spellen Mario Kart 64 en Diddy Kong Racing. Mario
Kart 64 is even vermakelijk als Super Mario Kart. Een
pluspunt is de mogelijkheid om met vier spelers op één
scherm tegen elkaar te racen. Helaas zijn daarom de banen extra lang
gemaakt, wat het alleen spelen saai maakt. Diddy Kong Racing wist
dit nadeel door de ingebouwde adventure-elementen met succes te
omzeilen.
Hiermee leek Nintendo de Koning der Cartoonracers, ware het niet dat er
de afgelopen maand maar liefst drie skelterspelletjes voor de
PlayStation uitgekomen zijn. Het teleurstellende Chocobo Racing
met personages uit de Final Fantasy-serie, het leukere
Speed Freaks waarin de skeltertjes door bizar uitgedoste kleuters
worden bestuurd, en het uitzonderlijke Crash Team Racing.
Dit laatste spel is zó goed geprogrammeerd dat het uit Sony's 32-
bit machine net zoveel weet te halen als zijn concurrenten uit
Nintendo's in principe veel krachtiger 64-bit machine. Daarnaast zijn er
allerlei locaties en objecten uit de andere Crash Bandicoot-
spellen in verwerkt, waardoor er volop continuïteit is. Tenslotte
kun je het spel met zijn vieren spelen (daarvoor heb je wel 'MultiTap'
nodig) waarbij de beeldkwaliteit van de vier kleine schermpjes niet
onderdoet voor die van het hele scherm.
Omdat meermans-opties dit soort spellen hun lange levensduur geven, zou
Crash Team Racing wel eens een zeer lange adem kunnen hebben en
moeten Mario Kart 64 en Diddy Kong Racing zich opmaken
voor zware concurrentie. Tenzij natuurlijk Mickey's Adventure
Racing, gemaakt door Nintendo en Disney, volgend jaar roet in het
eten gaat gooien.
|
NRC Webpagina's
17 DECEMBER 1999
Eerder verschenen in deze rubriek:
Dwalen door de eeuw
(10 december 1999)
Bid of schiet
(26 november 1999)
Wandelen door Het Achterhuis
(19 november 1999)
Orde in chaos
(12 november 1999)
De Invasie op je pc
(29 oktober 1999)
Nieuw en soms beter
(22 oktober 1999)
Van pommers en schalmeien
(15 oktober 1999)
Meester Toeval is zijn kat kwijt
(8 oktober 1999)
Vier schrijvers op een schijfje
(24 september 1999)
Jantje wordt formele Jan
(17 september 1999)
Geluiden van vroeger
(10 september 1999)
Virtuele betweters
(3 september 1999)
Omstreden IQ-verhoging
(27 augustus 1999)
Coole games
(20 augustus 1999)
De teloorgang van de tattoo
(13 augustus 1999)
Muzikaal DNA
(6 augustus 1999)
You peep I'm going to peep you
(30 juli 1999)
Wat fluit daar?
(23 juli 1999)
52.000 literatuur-recensies
(16 juli 1999)
Racen door echte steden
(9 juli 1999)
Vondel digitaal
(2 juli 1999)
Messias tussen de aliens
(25 juni 1999)
Oor's natte vingers
(18 juni 1999)
Waar zit de katalysator?
(11 juni 1999)
Racen op een woestijnplaneet
(4 juni 1999)
Money, money, money
(28 mei 1999)
Watertanden in LA
(21 mei 1999)
Verdwaald in 'ons huis'
(7 mei 1999)
Eppe Gremdaat bij de marine
(30 april 1999)
Vermaak op zakformaat
(9 april 1999)
Oorlog als vermaak
(26 maart 1999)
Dit moet de Hennepnetel zijn
(19 maart 1999)
Alles kan en alles mag
(12 maart 1999)
Spelen met Bambi
(5 maart 1999)
Grabbelton Citroën
(26 februari 1999)
Seksloos broddelwerk
(19 februari 1999)
Knokken vanuit je luie stoel
(12 februari 1999)
Beterschap!
(5 februari 1999)
Thuis achter het stuur
(29 januari 1999)
Slenteren met de muis
(15 januari 1999)
Het zijn de details
(8 januari 1999)
Eerder verschenen artikelen in het archief.
|