NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Money, money, money
MAARTEN SCHINKEL
Er zijn mensen die bij elk bezoek aan Londen een vrij uurtje
inruimen voor het British Museum. Niet ten onrechte, het is het type
museum dat onmogelijk in één keer bevredigend kan worden
bezocht. Dat komt niet alleen door de omvang en variatie van de
collectie, maar zeker ook door de gedateerde en uitputtende manier
waarop die is tentoongesteld. Dat het British Museum een cd-rom heeft
samengesteld op basis van zijn collectie van munten, waardepapieren en
andere vormen van geld, is dan ook een welkom blijk van moderniteit.
World of Money geeft de gebruiker inzicht in de geschiedenis en
de verschijningsvormen van geld, de theorie achter geld, het ontstaan
van het moderne geldsysteem en het ontstaan van centrale banken.
De gebruiker kan alfabetisch, geografisch en thematisch te werk gaan, en
wordt zo door de collectie geleid. Maar daar is dan ook bijna alles mee
gezegd. Zoals wel meer licht educatieve cd-roms blijft World of
Money een ouderwetse presentatie in een modern medium. Van de
getoonde munten wordt de voorzijde en achterzijde getoond. Maar zou het
niet aardiger zijn geweest de munt de kunnen laten draaien en van alle
kanten te bekijken? Dat zou de sensatie benaderen van het werkelijk in
de hand houden van het stuk,
iets dat in werkelijkheid nooit zou mogen. Zo zijn er ook nauwelijks
bewegende beelden, terwijl de moderne geschiedenis van het geld daar
zeker niet arm aan is. De Duitse hyperinflatie, of de conferentie van
Bretton Woods bijvoorbeeld, waar het naoorlogse internationale
financiële stelsel werd overeengekomen. Of, om het typisch Brits te
houden, de minister van Financiën Norman Lamont, die in september
1992 zwetend en aangeslagen voor Downing Street 11 staat, eerst een
haarlok wegveegt, en aankondigt dat het pond sterling uit het Europse
Monetaire Stelsel is weggespeculeerd.
Dat alles is er niet en dat is niet het enige manco waar World of
Money aan lijdt. De komst van de euro, een van de meest ingrijpende
gebeurtenissen op monetair gebied van de laatste decennia, is
bijvoorbeeld blijven steken op de stand van zaken van 1997. Zo worden de
euro-biljetten nog getoond in hun oorspronkelijke ontwerp, terwijl dat
vorig jaar is bijgesteld.
Het niveau van de cd-rom houdt het midden tussen de diepgang waar de
geïnteresseerde gebruiker naar op zoek is, en de oppervlakkigheid
die kennelijk is toegespitst op de korte spanningsboog van de gemiddelde
middelbare scholier. Voor die laatste groep is ook een aantal spelletjes
over geld ingebouwd voor als de verveling met het onderwerp toeslaat. Maar wie vijftien is en
gewend aan Total Annihilation, zal daar nauwelijks door geboeid
worden. En waarom toch steeds die concessie? De cd-rom zou integraal
speels moeten zijn, niet een statische gebeurtenis waar je af en toe met
een spelletje uit mag ontsnappen.
Nu is geld niet het eenvoudigste onderwerp om te visualeren.
Televisiemakers hebben sinds jaar en dag de grootste moeite met
economische onderwerpen. Ze vergen veel uitleg maar zijn kennelijk
moeilijk aantrekkelijk in beeld te brengen. Het resultaat is doorgaans
aan de saaie kant.
Zo houdt de toon van World of Money het midden tussen de
vriendelijke en degelijke oubolligheid van de BBC World Service en de
lichte absurditeit van Monty Python. Het wordt, na het doorklikken naar
de World of Money website, moeilijk om niet aan John Cleese te
denken als de Money of the Month wordt gepresenteerd. Zeker als
het een zeldzame kwart penny betreft uit 1222, genaamd farthing.
Waarna de gebruiker met een avondje World of Money achter de
kiezen weinig anders kan dan het uiten van de verzuchting: and now
for something completely different.
World of Money. Voor windows en mac. Uitg. British Museum
Multi media, prijs 75 gulden.
|
NRC Webpagina's
28 MEI 1999
Eerder verschenen in deze rubriek:
Watertanden in LA
(21 mei 1999)
Verdwaald in 'ons huis'
(7 mei 1999)
Eppe Gremdaat bij de marine
(30 april 1999)
Vermaak op zakformaat
(9 april 1999)
Oorlog als vermaak
(26 maart 1999)
Dit moet de Hennepnetel zijn
(19 maart 1999)
Alles kan en alles mag
(12 maart 1999)
Spelen met Bambi
(5 maart 1999)
Grabbelton Citroën
(26 februari 1999)
Seksloos broddelwerk
(19 februari 1999)
Knokken vanuit je luie stoel
(12 februari 1999)
Beterschap!
(5 februari 1999)
Thuis achter het stuur
(29 januari 1999)
Slenteren met de muis
(15 januari 1999)
Het zijn de details
(8 januari 1999)
Eerder verschenen artikelen in het archief.
|