NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Bid of schiet
JEROEN VAN BERGEIJK
Als we de makers van The War
in Heaven mogen geloven is dit computerspel het begin van een geheel
nieuw genre: Christian action games. Zoals bekend, bestaat er
veel verzet tegen het traditionele actiegenre. Het probleem met
computerspelletjes als Doom, Quake of Carmageddon
is dat ze zo gewelddadig zijn: na enkele seconden vliegen de afgehakte
ledematen je reeds om de oren. Velen menen dat dit soort gewelddadige
spelletjes leiden tot gewelddadig gedrag, met name bij kinderen.
Aanhangers van deze redenering wijzen naar de moordpartij op de
Columbine High School in Colorado afgelopen voorjaar. De daders zouden
liefhebbers zijn geweest van Doom en Quake.
Naast het geweld zijn de traditionele actiespelletjes in de ogen van
veel gelovigen ook om een andere reden verderfelijk. Het geweld is
slechts vermaak, het dient geen enkel doel. Uit het traditionele
actiespel kan kortom geen morele les getrokken worden. De 'christian
action game' moet daarin verandering gaan brengen. Volgens de
omschrijving op de verpakking is The War in Heaven een spel dat
christelijke ouders zonder gewetensproblemen als Sinterklaascadeau aan
hun kinderen kunnen geven. Het spel is gebaseerd op het enigszins
obscure theologische concept van de 'spirituele oorlogvoering'. Dat wil
zoveel zeggen als dat de - niet tastbare - "agenten van goed en kwaad in
een voortdurend gevecht zijn verwikkeld en dat hun gedrag het leven van
de mensen op aarde beïnvloedt". Niet voor niks wordt het spel
aangeprezen als "een epische strijd tussen goed en kwaad".
In de praktijk houdt dit in dat de speler moet kiezen of hij aan de
goede, dat wil zeggen hemelse, kant staat of juist kiest voor de
slechteriken, het kamp van de duivel. Oftewel de 'divine angel mode' of
de 'fallen angel mode'.
Op het eerste gezicht verschilt The War in Heaven niet veel van
de doorsnee shoot-em-up. Net als in bijvoorbeeld Doom,
beland je in een driedimensionale ruimte en moet je je weg zien te
vinden door een verzameling bizar vormgegeven kamers. Ook krijg je te
maken met monsters die moeten worden verslagen en heb je de beschikking
over een ruim assortiment wapens. In The War in Heaven tref je
echter geen geweren met afgezaagde loop aan, maar zwaarden, speren en
drietanden. En wanneer de tegenstander het onderspit delft, sterft deze
niet onder verlies van enkele liters bloed, maar verdwijnt simpelweg.
Een ander verschil is dat de speler na elk niveau een Bijbelse les
krijgt voorgeschoteld.
Als je kiest om God terzijde te staan, moet je de strijd aanbinden met
mismaakte duivels - compleet met bokkenpoten en hoorntjes. Als je die
monsters om zeep helpt, een paar gebedjes afvuurt en braaf naar God
luistert kom je op dit 'Divine Path of Obedience' vanzelf in de hemel
terecht.
Veel fascinerender echter is, net als in het echte leven, de weg van het
kwade. In de 'fallen angel mode' zijn je tegenstanders namelijk
aantrekkelijke, rondborstige engelen en dat ziet er heel wat aangenamer
uit dan die onsmakelijke assistenten van Lucifer. Maar het idee is
natuurlijk dat het spelen van een bad guy geen pretje moet zijn.
Zo moet je God vervloeken en zelfs een biddende gelovige tegen de vlakte
slaan, wil je verder komen in het spel. Uiteindelijk moet een ordinaire
moordpartij worden aangericht wil je het spel kunnen uitspelen.
Hoe verderfelijk deze zaken ook zijn, vanuit het perspectief van de
gamer is schieten natuurlijk veel leuker dan bidden. Het is dan
ook zeer de vraag of deze christian action game ook maar
één ongelovige tiener zal weten te bekeren.
The War in Heaven. Uitgever Valusoft (www.valusoft.com). Nodig is
een pc met Windows 95/98, Pentium 2 (300mhz), 220Mb vrije schijfruimte
en een Direct 3D compatible videokaart. Prijs 20 dollar.
|
NRC Webpagina's
26 NOVEMBER 1999
Eerder verschenen in deze rubriek:
Wandelen door Het Achterhuis
(19 november 1999)
Orde in chaos
(12 november 1999)
De Invasie op je pc
(29 oktober 1999)
Nieuw en soms beter
(22 oktober 1999)
Van pommers en schalmeien
(15 oktober 1999)
Meester Toeval is zijn kat kwijt
(8 oktober 1999)
Vier schrijvers op een schijfje
(24 september 1999)
Jantje wordt formele Jan
(17 september 1999)
Geluiden van vroeger
(10 september 1999)
Virtuele betweters
(3 september 1999)
Omstreden IQ-verhoging
(27 augustus 1999)
Coole games
(20 augustus 1999)
De teloorgang van de tattoo
(13 augustus 1999)
Muzikaal DNA
(6 augustus 1999)
You peep I'm going to peep you
(30 juli 1999)
Wat fluit daar?
(23 juli 1999)
52.000 literatuur-recensies
(16 juli 1999)
Racen door echte steden
(9 juli 1999)
Vondel digitaal
(2 juli 1999)
Messias tussen de aliens
(25 juni 1999)
Oor's natte vingers
(18 juni 1999)
Waar zit de katalysator?
(11 juni 1999)
Racen op een woestijnplaneet
(4 juni 1999)
Money, money, money
(28 mei 1999)
Watertanden in LA
(21 mei 1999)
Verdwaald in 'ons huis'
(7 mei 1999)
Eppe Gremdaat bij de marine
(30 april 1999)
Vermaak op zakformaat
(9 april 1999)
Oorlog als vermaak
(26 maart 1999)
Dit moet de Hennepnetel zijn
(19 maart 1999)
Alles kan en alles mag
(12 maart 1999)
Spelen met Bambi
(5 maart 1999)
Grabbelton Citroën
(26 februari 1999)
Seksloos broddelwerk
(19 februari 1999)
Knokken vanuit je luie stoel
(12 februari 1999)
Beterschap!
(5 februari 1999)
Thuis achter het stuur
(29 januari 1999)
Slenteren met de muis
(15 januari 1999)
Het zijn de details
(8 januari 1999)
Eerder verschenen artikelen in het archief.
|