U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Bid of schiet

JEROEN VAN BERGEIJK
Als we de makers van The War in Heaven mogen geloven is dit computerspel het begin van een geheel nieuw genre: Christian action games. Zoals bekend, bestaat er veel verzet tegen het traditionele actiegenre. Het probleem met computerspelletjes als Doom, Quake of Carmageddon is dat ze zo gewelddadig zijn: na enkele seconden vliegen de afgehakte ledematen je reeds om de oren. Velen menen dat dit soort gewelddadige spelletjes leiden tot gewelddadig gedrag, met name bij kinderen. Aanhangers van deze redenering wijzen naar de moordpartij op de Columbine High School in Colorado afgelopen voorjaar. De daders zouden liefhebbers zijn geweest van Doom en Quake.

Naast het geweld zijn de traditionele actiespelletjes in de ogen van veel gelovigen ook om een andere reden verderfelijk. Het geweld is slechts vermaak, het dient geen enkel doel. Uit het traditionele actiespel kan kortom geen morele les getrokken worden. De 'christian action game' moet daarin verandering gaan brengen. Volgens de omschrijving op de verpakking is The War in Heaven een spel dat christelijke ouders zonder gewetensproblemen als Sinterklaascadeau aan hun kinderen kunnen geven. Het spel is gebaseerd op het enigszins obscure theologische concept van de 'spirituele oorlogvoering'. Dat wil zoveel zeggen als dat de - niet tastbare - "agenten van goed en kwaad in een voortdurend gevecht zijn verwikkeld en dat hun gedrag het leven van de mensen op aarde beïnvloedt". Niet voor niks wordt het spel aangeprezen als "een epische strijd tussen goed en kwaad".

In de praktijk houdt dit in dat de speler moet kiezen of hij aan de goede, dat wil zeggen hemelse, kant staat of juist kiest voor de slechteriken, het kamp van de duivel. Oftewel de 'divine angel mode' of de 'fallen angel mode'.

Op het eerste gezicht verschilt The War in Heaven niet veel van de doorsnee shoot-em-up. Net als in bijvoorbeeld Doom, beland je in een driedimensionale ruimte en moet je je weg zien te vinden door een verzameling bizar vormgegeven kamers. Ook krijg je te maken met monsters die moeten worden verslagen en heb je de beschikking over een ruim assortiment wapens. In The War in Heaven tref je echter geen geweren met afgezaagde loop aan, maar zwaarden, speren en drietanden. En wanneer de tegenstander het onderspit delft, sterft deze niet onder verlies van enkele liters bloed, maar verdwijnt simpelweg. Een ander verschil is dat de speler na elk niveau een Bijbelse les krijgt voorgeschoteld.

Als je kiest om God terzijde te staan, moet je de strijd aanbinden met mismaakte duivels - compleet met bokkenpoten en hoorntjes. Als je die monsters om zeep helpt, een paar gebedjes afvuurt en braaf naar God luistert kom je op dit 'Divine Path of Obedience' vanzelf in de hemel terecht.

Veel fascinerender echter is, net als in het echte leven, de weg van het kwade. In de 'fallen angel mode' zijn je tegenstanders namelijk aantrekkelijke, rondborstige engelen en dat ziet er heel wat aangenamer uit dan die onsmakelijke assistenten van Lucifer. Maar het idee is natuurlijk dat het spelen van een bad guy geen pretje moet zijn. Zo moet je God vervloeken en zelfs een biddende gelovige tegen de vlakte slaan, wil je verder komen in het spel. Uiteindelijk moet een ordinaire moordpartij worden aangericht wil je het spel kunnen uitspelen.

Hoe verderfelijk deze zaken ook zijn, vanuit het perspectief van de gamer is schieten natuurlijk veel leuker dan bidden. Het is dan ook zeer de vraag of deze christian action game ook maar één ongelovige tiener zal weten te bekeren.

The War in Heaven. Uitgever Valusoft (www.valusoft.com). Nodig is een pc met Windows 95/98, Pentium 2 (300mhz), 220Mb vrije schijfruimte en een Direct 3D compatible videokaart. Prijs 20 dollar.

NRC Webpagina's
26 NOVEMBER 1999



Eerder verschenen in deze rubriek:

Wandelen door Het Achterhuis
(19 november 1999)
Orde in chaos
(12 november 1999)
De Invasie op je pc
(29 oktober 1999)
Nieuw en soms beter
(22 oktober 1999)
Van pommers en schalmeien
(15 oktober 1999)
Meester Toeval is zijn kat kwijt
(8 oktober 1999)
Vier schrijvers op een schijfje
(24 september 1999)
Jantje wordt formele Jan
(17 september 1999)
Geluiden van vroeger
(10 september 1999)
Virtuele betweters
(3 september 1999)
Omstreden IQ-verhoging
(27 augustus 1999)
Coole games
(20 augustus 1999)
De teloorgang van de tattoo
(13 augustus 1999)
Muzikaal DNA
(6 augustus 1999)
You peep I'm going to peep you
(30 juli 1999)
Wat fluit daar?
(23 juli 1999)
52.000 literatuur-recensies
(16 juli 1999)
Racen door echte steden
(9 juli 1999)
Vondel digitaal
(2 juli 1999)
Messias tussen de aliens
(25 juni 1999)
Oor's natte vingers
(18 juni 1999)
Waar zit de katalysator?
(11 juni 1999)
Racen op een woestijnplaneet
(4 juni 1999)
Money, money, money
(28 mei 1999)
Watertanden in LA
(21 mei 1999)
Verdwaald in 'ons huis'
(7 mei 1999)
Eppe Gremdaat bij de marine
(30 april 1999)
Vermaak op zakformaat
(9 april 1999)
Oorlog als vermaak
(26 maart 1999)
Dit moet de Hennepnetel zijn
(19 maart 1999)
Alles kan en alles mag
(12 maart 1999)
Spelen met Bambi
(5 maart 1999)
Grabbelton Citroën
(26 februari 1999)
Seksloos broddelwerk
(19 februari 1999)
Knokken vanuit je luie stoel
(12 februari 1999)
Beterschap!
(5 februari 1999)
Thuis achter het stuur
(29 januari 1999)
Slenteren met de muis
(15 januari 1999)
Het zijn de details
(8 januari 1999)

Eerder verschenen artikelen in het archief
.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)